Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
knutte67

Köpa båt i norge

Rekommendera Poster

Tänkte köpa båt i norge o köra den hem utan att momsa finns det några risker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju ev bli problem, om du behöver utnyttja försäkringen någon gång framöver, men oddsen på att det skulle bli problem då är skyhöga. De enda riskerna är avundsjuka grannar, vänner, etc., så jag skulle isf skippa att berätta det för någon öht, då det finns idioter och snikna puckon överallt, som mår bra av att sätta dit folk. Ska du göra det, så vinkla storyn, till att du köpte den i Göteborg, så slipper du allt sånt.

Enda risken är att din moral får sig en törn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt var första gången jag hörde att en båt går åt det hållet eftersom dom är bortåt 60% dyrare där. Norrmännen köper båtar som tokingar i Sverige men inte tvärt om. Hur skall du komma igenom tullen utan att momsa? Vidare så får du betala den norska lyxskatten där och den kan du inte dra av och få tillbaka utan att tulla båtan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte köra den sjövägen och glöm att det är dyrare i norge det är billigare o mycket större utbud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har går i båtköparplaner och bor i Norge och det är inga 60% dyrare i Norge. Vad har Du fått det ifrån? Nya båtar möjligen för där följer jag inte med helt men på begagnatsidan så är priserna i många fall mer normala än i Sverige där det trots ett stort antal av varje modell är höga priser. I Norge är priserna helt OK med tanke på att många båtar är bättre underhållna och många har dieselmotor/motorer (p ga avgiftsfri diesel på sjön)

Sen undrar jag vad lyxskatt är för något? man uppger som båtägare i Norge ett förmånsvärde på båtar (över 50000Nok) och det gör man i deklarationen. Det är ju ingenting som följer med båten utan en kostnad man har löpande OM den alls påverkar skatten! Även bil ingår i detta och hittills har jag inte behövt betala mer skatt p ga den.

Hästkraftsavgiften är eg den enda säregna avgiften idag och den ligger på 150,50 Nok per hästkraft.

Norrmän betalar idag ingen tull vid köp av båt utomlands

Båtens värde beräknas till 75% av försäkringsvärdet för varje aktuellt år.

Mycket har ändrats i Norge när det gäller införsel av bilar, båtar, Mc mm sista åren, kanske Dina uppgifter baserar sig på gammal fakta??

Senast ändrad av sdk780 | 28 augusti 2010 | 23:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också kikat lite på båtar i Norge, tycker att priserna är ungefär samma- eller lite högre-som här. Dock som påpekats betydligt vanligare med dieselmotorer.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...