Rocketman 1 Postad 26 Augusti , 2010 Utanför bryggan på landet så stupar det mycket brant nedåt. Det blir snabbt över 20 m djupt. Jag har idagsläget hittat en hyfsat plan avsats på ca 4 meters djup där jag lagt bojstenen. För säkethets skull har jag lagt en wire från stenen in till land, ifall man skulle råka baxa stenen över kanten vid en oförsiktig förtöjning. Men mitt problem är att jag vill få ut bojen längre ut för att få ut båten lite längre från bryggan. Nån som har något tips på hur man kan göra? Ska man låta bojstenen hänga i en wire in till land? Verkar inte så stabilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 26 Augusti , 2010 Funderat på Y-bommar ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 Augusti , 2010 Det borde gå att anlita en dykfirma att sätta en ögla i botten att fästa bojen vid, men skulle gissa att det blir dyrare och sämre än att lägga dit Y-bommar. Dessutom om jag inte minns fel så skall avståndet till bojen vara minst 2 ggr djupet (??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 26 Augusti , 2010 Om man vill ha båten längre ifrån bryggan är kanske inte Y-bommar är något klockrent alternativ, om inte båten är ganska liten, eller? Dessutom kanske läget är så pass utsatt att Y-bommar inte är ett alternativ. Jag tror på förslaget med dykare, alternativt lång kätting. Jag har boj på landet med rostfri kätting enbart, som är relativt spänd. Det funkar väldigt bra. Där är det dock bara c:a 10m djupt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser