retep30 0 Postad 26 Augusti , 2010 Ska köpa filter till en AD41 och blir lika frågande varje gång varör de är så mycket dyrare än till en bil. Finns det något alternativ till Volvo Pentas originalfilter. Något bilfilter som passar? / Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 26 Augusti , 2010 Köp filter på närmsta Volvo-lastbilsverkstad - betydligt billigare. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
retep30 0 Postad 26 Augusti , 2010 Lastbilsverkstan hänvisar till marinbutiken. Ingen som vet om det finns någon bilmotor med samma dimension på filtret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 26 Augusti , 2010 Har för mig att Ad41 hette TD41 i lastbilsversionen, satt i modellserien F4, märkligt att dom bara hänvisar till Marinbutiken-ta annars med ett gammalt filter och jämför med detta. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 26 augusti 2010 | 18:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Augusti , 2010 Jag kan tänka mig att Swedol har filter till den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Augusti , 2010 Motorn heter på lastbilsspråk TD40A och satt t.ex. i Volvo F4 modell F408 under perioden 1975 - 1986. Filter till denna lastbil finns hos ett flertal leverantörer, även hos sådana som av vissa kallas pirathandlare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 26 Augusti , 2010 En såpas viktig del som oljefilter är fel ställe att spara enl mig.. Att ha båt är en dyr hobby..Man byter det ju bara en gång per år.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
retep30 0 Postad 26 Augusti , 2010 Det är just dessa argument som gör att marinhandeln kan hålla skyhöga priser för PRECIS SAMMA GREJER. Jag tror inte ett filter till en lastbilsmotor är sämre än ett till en marinmotor. Min motor går ca 70 timmar per säsong. Hur många timmar går en lastbil mellan oljebytena? Nä, om alla ifrågasatte priserna skulle de kunna pressas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Augusti , 2010 Visst, det finns bättre och sämre pirat-produkter. Köper man produkter från något av de mer välrenommerade pirat-fabrikaten påstår jag att man får produkter med lika god kvalité som original. Eller är det någon som tror att t.ex. Volvo har egen filterfabrik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 26 Augusti , 2010 Köper ytterst sällan originalfilter. Finns flera bra tillverkare. Tex Fleetguard, Donaldson, Fram m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
retep30 0 Postad 27 Augusti , 2010 Har nu kollat filter till ovan nämnda lastbil Och mycket riktigt , det är samma motorblock och samma filter. Men.... det var ännu dyrare hos Volvos lastbilsåterförsäljare. 305 kr. Men det är klart, det står ju Volvo på det filtret också. Alltså original. Ett åkeri betalar antagligen ett helt annat pris, men som privatperson..... Jakten på pirat filter fortsätter. För mig är det inte bara en penga-fråga, utan lika mycket en principfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
retep30 0 Postad 27 Augusti , 2010 Hos Pirathandlaren kostar filtret 125 kr. Under halva priset alltså. Kan det vara samma med bränslefilter? Är det samma i lastbilen som i marinmotorn? Tack PCP-Roger för tipsen. Kanske du vet något om bränslefiltren också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 27 Augusti , 2010 Jag tror Swedol har oljefiltret (FI-103) för 64:- plus moms... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 Augusti , 2010 Jag har för mig att jag betalade runt 120:- st när jag köpte sist ( brukar köpa 2-3 st åt gången )-hos aukt. Volvo lastbilsverkstad. Vad gäller sk. piratfilter så kan jag inte uttala mig då jag bara anv. volvos original, känner dock till ett fall där ett undermåligt oljefilter kollapsat invändigt och enl. uppgift orsakat ett motorras då bypassventilen inte öppnat. Så visst -man kanske inte ska stirra sig blind på priset, men det känns ju lite onödigt att betala dubbelt för ett filter som det står Volvo Penta på. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 27 Augusti , 2010 I Gbg hamn används ALDRIG Volvo originalfilter utan mest Fleetguard och Donaldson. Nu pratar vi filter till hundratals motorer årligen. Under mina 13år där har vi aldrig haft problem pga oljefilter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Augusti , 2010 Man kan aldrig veta hur bra orginalet är jämfört med pirat. Här en test som visar att Toyotas orginal inte alltid är bäst: http://mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser