Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
ostergaf

tänproblem mercruiser 5.7

Rekommendera Poster

Hallåj.

Jag undrar följande (för att fatta det relativt kort):

Förra fredagen åkte vi med Baylinern som har en -88:s Mercruiser. Vi kom till ett fartbegränsat område varpå ja drog ner på farten och puttrade ca 1minut kring 6 knop. Plötsligt börjar motorn hacka och gå dåligt för att sen stanna helt. Provade få igån motorn utan större resultat men sedan plötsligt startade den och gick otroligt ojämnt. på tomgång kunde man puttra men lite gas och den ville stanna.La till vid en brygga å hade motorn på tomgång en stund.

Inga större fel upptäcktes och vi fortsatte färden till vår destination
. satte båten i plan, inga problem. På söndan när vi skulle hem startade båtfan inte, mne jag provade några ggr, motorn startade och hackade. Börja gå relativt nätt, startade hemåt. Skulle sätta båten i plan --> dog. Startade med ett nödrop, kom lite framåt, dog. Kom efter lite paddlande och lite körande tillbaks till bryggan, ringde efter farsan som bogserade hem oss.

På måndag kväll skruvade ja ur tändstiften och satt i nya men samma probelm kvarstod(svår att starta) men när den gått en stund på ca 2000 rpm hölls den nätt och jämnt igång. Jag skulle påstå att alla cylindrar inte är med.

Har skruvat loss filtret på förgasaren och lekt lite med den, kontrollerat att spolen får ström när nyckeln är i strömläge sas, det gnistar från alla 8 på fördelaren. men när jag lyfte på hatten på tändstiften hördes det knäppande på endast 4 tändstift. Kan kablarna plötsligt fått nåt fel?

Nämnas bör väl också att mikrobrytaren som skall släcka tändningen vid växling är bortkopplad av förra ägaren. Har haft båten i ca 4 veckor så är inte *så* insatt i allt.

 

Tankar eller idéer vad man ännu skall kontrollera för min åsikt är att felet ligger på tändningssidan men jag kan förstås ha fel.....

 

Tack för eventuella svar.

 

 

Bör väl ännu tilläggas att jag i ett par dagar kikat på diverse liknande trådar på forumen här utan att ha blivit klokare på mitt problem....



Senast ändrad av ostergaf | 25 augusti 2010 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu vidarfe undrar jag om tändstiften.... Där fanns Champion RV15YC4. Jag har fått lite motstridiga uppgifter om det är rätt stift eller inte men köpte likadana eftersom där fanns såna i som tidigare funkat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flera tändkablar fått fel samtidigt verkar inte så troligt.

Skulle först lyft fördelarlocket och kollat skicket på kolet på undersidan, och känt på rotoraxelns ev radial-spel.

Verkar allt okej så skulle jag testat gnistlängden direkt emot motorgodset, i de olika kabeldelarna. Skulle börjat vid tändspolen som bör prestera åtminstone 8 mm långa maxgnistor för att sen funka bra även med kompression. (Tumregelns ca 1kV/mm motsvarar alltså då runt 8 kV, alltså risk för otrevliga elstötar.)

Metoden ger bättre mätresultat än att bara lyssna efter gnistor, och finns t.ex. spänningsfall pga dålig isolering/fukt så minskar maxgnistan kretsmässigt efter den delen.

Är tändspolens maxgnista allmänt svag så kan nog gnistan utebli lite slumpmässigt på de olika stiften. Själva spolen eller ev kondensator kan då behöva bytas.
Är gnistan däremot bra i vissa tändlägen så är kablar, fördelare eller kanske - beroende på system - brytare/hallgivare misstänkta.

Finns enligt bilden speciella spark gap testers, men vanliga långa skruv av lämplig grovlek kan också duga. (Sätts då i tändhatt eller fördelarkabel och kläms med fördel fast (pga elstöt-risken) på lämpligt avstånd ifrån motorgodset.)

Mvh Thomas

post-10006646-1394236487,3101_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Kan egentligen nästan bara vara två saker.

Mindre troligt: tändspolen är paj och blir varm (kolla kablarna, de ska vara torra. Finns där olja har spolen läckt och kommer därför bli varm efter ett litet tag och då dör motorn).

Mer troligt (tyvärr); ingen eller liten kompression på en eller flera cylindrar pga insjunkna (spruckna) lock. Troligen från saltvatten. Har du slutet system med sötvattenkylning kan det bero på taskig kylvätska tex.

En bra mek fixar det för 20,000kr, men då måste motorn upp ur båten för 10,000kr också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RV15YC4 är dom som sitter i Cheva 350 på VP motorerna och anpassade efter VPs tändsystem men dom fugerar även till mercruicer, så det är inte felet.

Är du säker på att du inte har strul på bränslesidan? tycker det låter som vatten i soppan.

Att microbrytaren är bortkopplad är lika med grov misshandel av ditt överhus som garanterat kommer att rasa i förtid så åtgärda detta snarast och hur orkar du försöka få i friläge utan denna,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... enligt felbeskrivningen är motorn numera svårstartad och går dåligt även kall. Ingenting nämns om kylsystemet, varken tidigare överhettning eller rostberoende läckage. Så hur kylsystemet plötsligt ändå kan orsaka dålig kompression genom insjunkna packningar, sprickor, verkar svårbegripligt?

Obs att jag inte alls vill vara näsvis eller ironisk, är bara genuint nyfiken på en möjlig logisk orsakskedja som förklaring. Du har nog till skillnad mot mig erfarenhet av just dessa stora motorer, så din erfarenhet är naturligtvis mycket värdefull. 

Förespråkar tills denna orsakskedja utretts ändå idén att inledningsvis testa tändsystemets olika delar genom gnistlängdstest, som ju är relativt snabbt och lätt utförda, därefter övergång till de mer bökiga bränsleorsakerna. Först därefter ev kompressionstest osv.

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 augusti 2010 | 17:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, glömde berätta att jag gjorde det tidigare i veckan och gnistan var ok att ingas större problem där. Dessutom hade jag opp föredelarlocket och putsade rotorn (som inte var i dåligt skick heller). Men en sak som jag började fundera på idag, skall inte kulan (eller är det kol) vara fjäderbelastad dvs att det skall röra på sig lite eller skall det vaa fast? På mitt är det fast (går inte att trycka in).

Men jag böt ändå alla tändkablar samt spolen idag. Tyvärr hjälpte det ju inte, vilket jag lite misstänkte men nu kan man ju då vara säker på att det är i skick....

Lyfte idag igen på flamskyddet på förgasaren och tyckte att det som ut som vatten som rann utanpå så jag böt bränslefiltret som enligt förra ägaren var bytt i höstas. Hjälpte inte. Kollade gnistan igen, borta. Bökade igen lite med fördelaren och så gnistade det igen. Men den startade inte alls idag.

 

MEN, jag tror jag hittat felet. En packning läcker på förgasaren, den som är längst ner. Skall byta den imorron. Nåt man bör tänka på när man byter packningarna på en rochester eller är det bara att ge sig på den?

Risken finns ju att den läckte redan 1vecka sedan men kan det ha gjort så att man kan tänka att det är tändningen för det verkar som den övertänt sas.

Den är sötvattenkyld...

 

Tack för alla svar.



Senast ändrad av ostergaf | 26 augusti 2010 | 21:00



Senast ändrad av ostergaf | 26 augusti 2010 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang brytaren så sa han att han justerat tomgången så lågt att det inte uppstår problem vid växling, vilket det heller inte gjort... Så mao borde jag koppla in den igen för att inte söndra nåt? Vill ju inte ha några större drevreparationer (som är OMC)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. Jag vet av egen eftarenhet hur det kan gå . Speciellt med ett OMC drev som är extra känsliga och svåra med delar idag. Vid ett ras på sådant så byter man hela drevet till ett VP SX. Och det är billigare att fixa microbrytaren. Drevet tar ordentligt med stryk när den är borta. Packningen är bara att byta. inget speciellt att tänka på. Har du kollat alla filter i bränslesystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte egentligen. Jag tänkte att alla filter och sikt är ok med tanke på att det kommer bensin till förgasaren när man pumpar på gasen. Ska nu gå ner och byta packning och se om den går eller om man ens får igång den. Startar den tänkte jag spruta bensin direkt i förgasaren om den inte går nätt, för då kan man ju eliminiera bensinproblem om det inte hjälper...

 

Fast och andra sidan så har ju gnistproblem inget att göra med packningen så knappast börjar den spinna



Senast ändrad av ostergaf | 27 augusti 2010 | 15:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskrev problemet så lät det som vatten i bensin för mig. Har du vattenavskiljarfilter? Om du har det så ta bort det, lukta. Luktar det knappt någon bensin så är det fullt med vatten som följer med upp till förgasaren. Tom filtret och prova igen. Går den bättre då så byt filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böt filtrer igår redan, 100% bensin.

Åtgärdade packningen idag, inget läckage. Hade frun med mig till stranden så jag kunde testa om det nu sen då gnistar på alla stift vilket det gjorde. Tänkte att allt var ok men båtfan vägrar starta.

Kontrollerade stiften på nytt själv vilket betyder 3 st som jag ser medan jag vrider på nyckeln. Gnistade ibland, men mest inte.

När det kommer ström till spolen måste ju felet vara därifrån och framåt. Idéerna mina börjar vara slut.... Tändmodulen, Thunderbolt IV??



Senast ändrad av ostergaf | 27 augusti 2010 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte ser alla gnistor från stiften beror sannolikt på dålig kontakt med jord. Testa att hälla ner en liten skvätt bensin (1-2cm i en mugg) i förgasaren när du kör startmotorn, men se till att hålla borta ansiktet om det baktänder. Om motorn tänder så är det sannolikt bränslepumpen som har gett upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaoo, fick igång motorn utan att hälla bensin i förgasaren men den går tungt och har ett jäkla sugljud i dom främre portarna (där som choken e). Gasar man på så smäller det i förgasaren... För lite luft? Bytt slangen som går från förgasaren till pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu e alla bränslefilter putsade, men då gnistar det inte igen. Kommer ström till spolen men gnistar inte om man sätter ett tändstift direkt på spolkabeln. Varvmätaren började leva ett eget liv om man vrider på strömmen, går den upp till en 3000rpm fast motorn inte går, sjunker och stiger igen. Säkert jordfel kan jag tänka mig....Rynkar

Ska ringa en mekaniker imorron för att få nån som gör detta alla dagar och kanske får min skuta i skick också. Berättar sen vad allt som felas på båten när det klarnar. Tror att min stackars plånbok kommer att lida....Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta att varvräknaren lever ett eget liv kan mycket väl bero på jordfel, alla elgrejor kan ju uppföra sig besynnerligt ifall jordpunktens potential varierar vartefter olika förbrukare råkar inkopplas.

Tycker ändå att tändningen verkar mer än lovligt opålitlig, och varvräknaren hämtar väl dessutom sin insignal just ifrån tändenheten. Så samband mellan varvräknar- och tändkrånglet kan ju finnas via just Thunderbolt IV.

Skulle nog googlat mer på dess ev kända problem, och försökt hitta metoder för att säkerställa ifall den verkligen är trasig. (Exempelvis hade man förr en billig men helt nödvändig kondensator som kunde orsaka tändproblem, som numera tycks ingå i den dyra tändenheten? Men krånglar den mindre för att den är inbyggd?)

Hittade ett felsöknings-schema för denna tändenhet, kanske kan det hjälpa dig att konstatera ifall felet verkligen ligger där?
http://www.marinemechanic.com/site/page251.html

I övrigt så är väl smällar/ baktändning i förgasaren mest förknippat med mager bränsleblandning, kraftlös men snabb antändning redan innan insugsventilerna stängt? I samband med gaspådrag kanske accelerationspump-problem??

Skulle iaf inte nöjt mig med gnistor som verkar utebli lite hursomhelst, utan alltså försökt lite till att fixa detta. Kanske ligger hela problemet hos tändenheten eller dess insignal?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den. Enligt det verkar det ju vara tändenheten. Tur att man har ett arbete som man har så man kan ringa nonstop under arbetstid.... Skall försöka hitta en att låna imorron för att försäkra mig om att det är den som felar innan jag köper i blindo.

Hittade en webbutik som säljer sådana. Var ca hälften billigare än ja trodde:

http://www.marineparts.fi/sv/Reservdelar/Mercruiser/Motordelar/Produkter/Tanddelar/1535-Tandmodul-5.0/5.7/7.4-87-96.html

 

Finns alltså hopp ännu. Skall ännu avvakta med mekanikern samt fortsätta googla.

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha, fick låna en gnisttestare idag. Gjorde som schemat --> tändenheten sönder. Beställde en ny: 510€. Tur att hobby och fritid får kosta men lite surt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick låna en tändmodul idag eftersom den nya inte kommit än, men det hjälpte som inte. Ingen gnista. Varvmätaren levde igen ett eget liv så jag kopplade bort den, kände (igen) på rotorn men den verkar som hel. Mätte strömmen igen till spolen >12V. Mätte i kabeln som går från spolen till fördelaren, >12V men när man försöker starta sjunker det till ca 9,5V... Är det OK. När man försöker jorda kabeln som går mellan spolen och fördelaren kommer ingen gnista fast där är ström....

Tändlået tycker jag man kan utesluta eftersom det kommer ström till spolen....

 

Skulle iaf inte nöjt mig med gnistor som verkar utebli lite hursomhelst, utan alltså försökt lite till att fixa detta. Kanske ligger hela problemet hos tändenheten eller dess insignal?

Mvh Thomas

 

Om insignalen felar nåt borde ju det inte komma ström heller så långt som det kommer eller....?

 

Fått många goda tips men om nån ännu har idéer var felet kan vara tages det gärna emot. Börjar på riktigt bli rådlös...



Senast ändrad av ostergaf | 06 september 2010 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte riktigt med på vilka kablar du avser, så jag numrerar punkterna i schemat för att begripa bättre. I felsökningsschemat omnämns två kablar, vitröd respektive vitgrön, som är kopplade till fördelaren.

1. Tändspolens primärlindning skall ha 12V, vilket den tydligen har så den lämnar jag därhän.
2: Det skall normalt vara 1 - 12 volt på den vitröda kabeln med påslagen tändning.
2a: Är det noll volt kan man testa att lossa kabeln ifrån fördelaren och mäta på kabeln. Är det fortfarande noll volt så byts först tändenhetens kablage (om det är utbytbart) och sedan själva tändenheten.
2b. Blir däremot spänningen nu 1-12V så byts tändsensorn. (Den lastar tydligen ner eller kortsluter tändenhetens levererade 1-12V.)
3: I spolens högspänningsuttag sätts en spark gap tester och den vitgröna kabeln tas loss ifrån fördelaren.
3a: När man nuddar jord med kabeln skall man få en gnista i gaptestaren. Får man det så byts tändsensorn. (Den levererar tydligen ingen signal trots att den inte är kortsluten enligt 2b.)
3b: Fås däremot ingen gnista så provar man med en annan tändspole.
3c: Hjälper inte det så byts tändenheten.

Frågor: Är det vid punkt 3 du fastnat. Alltså ingen gnista vid snabb jordning av vitgrön kabel?
I så fall gäller ju 3b, dvs testa med annan tändspole.
Har du kollat alla anslutningar och kablar, är du helt säker på att det inte är nåt jordfel eller annat glapp? Kan det vara (ev intermittent) avbrott i tändspolens lindningar? Vad är det för sorts tändsensor, hallgivare eller annat?

Skulle nog även provat att spänningsmäta mellan tändspolens 12V-kabel till jord, och sen direktjordat spolens andra uttag (utan anslutning till tändenheten). Spänningsfallet då spolen drar ström borde bara vara några tiondels volt. Sedan även mätt strömmen direkt med seriekopplad amperemeter i spolens plusmatning (mätområde 10A och ansluten i 10A-kontakten förutom jord/com-kontakten). Samt ohm-mätt sekundärspolen i spänningslöst tillstånd. (Det är f.ö. sen hastigheten på ström-ändringen som avgör vilken spänning som genereras.) 

Senkommen edit: lamptestet verkade onödigt trassligt, så vanlig spännings- plus strömmätning kan duga. Bra förslag nedan om att dra tillfälliga nya parallella ledningar. Kan gälla för andra ledningar också, tex tändenhetens jord.

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 september 2010 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med en kabel direkt från på batteriet till på tandspolen och vrid sen på nyckel. Går den då så har du felet i tandningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, fastnade i punkt 3, gav ingen gnista. Hade ny tändspole så skippade 3b. Jag antog ju i frånvaron av gnista när man snabbjordade grön-vita kabeln att tändenheten kulle ha fel men tammef*n när jag fick lånat en nygammal enhet och det fortfarande inte gnistade blev man ju knäckt.

Pga jobbet (som innebär lastbilshytt x timmar/dag) har jag inte läst nya tips under dagen men funderade att det ändå kan vara fördelaren som felar, eller rättare sagt hallgivaren. Fick då framtrollat en nygammal fördelare som jag böt när jag kom hem. Ville först inte starta så jag satt i dom gamla tändstiften (4st) som var torra och voilá, motorn gick. Justerade tändningen till ganska nära rätt och jag tyckte att motorn gick ganska bra. På tomgång
ville den inte riktigt gå men kanske imorn när alla tändstift torkat(lite bättre blev det när motorn varmnat).

Summa sumarum, efter mycket felsök och fantastiska tips hittades felet (skall vi hoppas) och felet torde liga i hallgivaren. Men en sak är säker, skall ta upp båten den 18.e eller 19.e och antingen i höst eller i vår skall jag förnya dom flesta strömkablarna och säkringsdosan under ratten för dom är inte riktigt som dom borde.

 

Tack alla för alla tips. Vad man blir lite mera erfaren kanske även jag kan komma med smarta tips.....

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

en sista update om båten.

I förrgår fick jag ju gnistan tillbax (både jag själv och båte). Den spann dock inte som en katt. Den gick på 5 burkar men jag tänkte att det bara var tändstiften som var sura efter allt malande i två veckors tid. Dock gick den inte bättre igår så jag böt idag även fördelarlock samt rotor och ställde tändningen. NU spinner den som en katt.

Allt som allt:

  • Nytt vattenavskiljningsfilter
  • Ny packning till förgasaren
  • Putsade alla filter på bränslesidan
  • Ny tändspole
  • Nya kablar & stift
  • Nytt fördelarlock
  • Ny fördelare
  • Ny rotor

 

Ska njuta ännu två veckoslut innan jag tar upp den. 2 veckoslut gick åt i motorutrymmet.

Ha en trevli fortsatt höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick ordning på motorn!

Blir lite nyfiken, funkar varvräknaren okej nu också? Har det nya fördelarlocket månne ett rörligt fjädrande kol mot rotorn?

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle påstå att den funkar, har åtm inte ännu märkt att den skulle gå upp och ner. Kolet är fast på samma sätt som på det gamla locket. Frågade av han som jag köpte den av; det finns två varianter, ett fjädrande och ett fast.

Måste säga att det var riktigt skönt att koma hem igår efter ett veckoslut utan några som helst problem..... Hoppas trenden håller i sig ännu nästa veckoslut innan jag tar upp båten och framförallt hela nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...