Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
nidnul

Vilken båt skulle ni köpa??

Rekommendera Poster

Hej, Om valet står mellan två likadana båtar, lika standard, lika fräscha, likvärdigt utrustade men den ena båten har en nyrenoverad motor och den andra har en helt ny motor. Vilken skulle ni välja? Båten med den nya motorn kostar ca 100tkr mer. Hur motiverar ni valet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att det handlar om en större, något äldre båt med en dyrare motor. I så fall den med nyare motor.

Men det är omöjligt att säga utan att veta mer info om båtarna.

Hade det varit min motorbåt så skulle jag aldrig betala tre gånger mer för en båt med ny motor....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger att den skulle vara 3 ggr dyrare?
Tänk om paketet kostar 3.000.000 jmf 3.100.000 ? (inte så stor skillnad...)

Det handlar enbart om att bedöma en beg motor mot en ny.

Jag skulle fråga mig varför den är nyrenoverad? Vad har föranlett beslutet att renovera motorn? Har ägaren inte skött motorn enligt tillverkarens instruktioner?

Ny motor bruker ge 2-3 års garanti. å andra sidan händer det väl inget fabrikationsfel (som kan åberopas som garantifel) de första 2-3 åren...

Man måste nog låta sin egen ekonomi styra. Med den nya motorn behåller båten ett högre andra hands värde längre

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag var otydlig, jag menar den motorbåt jag själv för närvarande äger. Den kostar ca 50 kkr, en ny likvärdig motor kostar ca 80 kkr. Då lägger man inte 100 kkr för samma båt med ny motor...
Därav min första kommentar att det är omöjligt att svara utan att få mer info om båtarna av TS.

Handlar mellanskillnaden om 10 %, eller mindre, av köpeskillingen, mellanskillnaden motsvarar nypriset av enbart motorn och båten är tillräckligt gammal för att motorbytet kan anses normalt så skulle jag välja en med nyare motor.
En renoverad motor kan vara lika bra som en ny MEN den kan också vara fuskrenoverad. Finns alltid bättre eller sämre mekaniker och som du säger, man vet inte säkert varför den har renoverats...

 

 



Senast ändrad av Raceboat | 25 augusti 2010 | 21:08



Senast ändrad av Raceboat | 25 augusti 2010 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska förtydliga lite mer: Båten är från 1989, likaså motorn. Tänkt försäljningspris för båten med NY motor skulle vara ca 550tkr. Med renoverad motor ca 100tkr lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny motor är ny motor, garantin är oxå värd en slant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte båt så hade vi innan satt ett maxpris på vad båten får kosta så det var det som styrde, gällde att hitta nått som passade. Men är du ändå interesrad av den med ny motor kolla då först upp vad en ny motor kostar installerad o klar så ser du om det är värt den extra mellanskillnaden eller inte. Och om det är innombordare har man även bytt drevet eller är det bara motorn som är ny?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att en båtmäklare menade att man får igen halva nyvärdet på motorbytet om man säljer båten. Det skulle motivera en prisskillnad på båtarna på 100000:- endast om den nya motorn kostade ca 200000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta: Ny motor: 5.0 MPI nytt drev (Bravo 3=duo propp), nytt gasreglage såklart, dvs helt nytt i motorrummet, kostnad ca 170,000kr. Renoverad motor (av bra mek)ca 70,000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garantin är i sig inte värd någonting för dig som köper motorn i andra hand. Den gäller endast mellan leverantören och köparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har råd med den nya så tycker jag definitivt att du ska köpa den.  Nytt är alltid nytt medans den renoverade är en gamal förgasar motor. Nytt drev med sköld och powertrim är också värt mycket för driftsäkerheten (jag antar att drevet och powertrimmet ej är renoverat).

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny motor är ny! Och går att renovera igen.

Visst gäller garantin även om motorn säljs? Läge att läsa på villkoren i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Frågan är dock egentligen vilken båt ni skulle köpa; den för 550tkr eller den för 450tkr. Anledningen till frågan är att de säljare jag pratat med samtliga sa att ur ett strikt ekonomiskt försäljningsperspektiv tjänar jag på att renovera. Detta eftersom de flesta köpare endast ser till priset mellan två likvärdiga båtar oavsett motorkvalitet. Alltså att pris alltid slår kvalitet ungefär.

Hur resonerar ni? Väljer ni bort den dyrare annonsen direkt pga det högre priset?

Hade tanken varit att jag skall bruka båten ett antal säsonger till så hade jag självklart valt ny motor, men så är inte fallet, utan max en säsong till innan jag byter båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garantin KAN gälla om villkoren är formulerade så, men inte per automatik enligt köplagen. Så japp, det är alltid bra att läsa villkoren hos den aktuella leverantören. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny motor kan man jo altid köpa senare. Skal du åka mycket med båten, så klart att en ny motor och drev är att föredra men ska du bryggsegla så spelar motorn mindre roll.

Jag skulle resonera så: Har jag stålarna att köpa den dyrare så köp den, om inte, så tycker jag en renoverad motor er en bra lösning till en betydligt lägre kostnad, och som sagt, en ny motor kan du alltid vid senare behov slänga inn, ett motorbyte är lätt att göra då fästen  å så passar direkt. Så kontentan: Köp den billigar och njut, låt isåfall nesta köpare/ägare ta ett eget belsut på motobyte eller inte, han kanske vill ha en diesel i båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt kortsiktiga båtägande ställer saken i ett annat perspektiv.

Om du bara ska ha båten i ett år kan det vara värt att överväga den renoverade motorn, lite beroende på vad en ny motor kostar.

I båda fallen är motorn i gott skick, ny kontra renoverad, så du kommer inte få några driftstörningar/extra kostnader pga det.
Jag gissar att värdeminskningen på den nya motorn är aningen större än på den renoverade.

Om man försöker med ett räkneexempel:
Om vi gissar att en ny motor kostar 170 kkr och en renoverad kostar 70 kkr.
Jag kan tänka mg att värdet på resp. motorn minskar med 10 % resp. 20 % första året så blir kostnaden för en ny motor 17 kkr och för en renoverad 14 kkr.

Då skulle du förlora 3 kkr mer på att köpa den med ny motor med allt annat lika och bortsett från kapitalkostnader.
Du skulle, teoretiskt, kunna sälja båtarna för 533 resp 436 kkr.

Det blir många gissningar och antaganden men kortsiktigt kan jag tänka mig att värdet på motorerna ändras ungefär på det viset.
Hur skulle ni andra resonera kring värdeminskningen kortsiktigt?

Hade jag köpt båt i den här prisklassen hade jag troligtvis haft helt andra exitstrategier och då hade troligtvis den nya motorn lönat sig bättre, inte minst i mitt sinne.
Men intressant fråga.

Du har inte funderat på att hyra en båt en hel säsong? Vad kostar det? Kan det funka för dig, du slipper ju, beroende på upplägg, en hel del praktiska problem med upptagning, försäkringar, risker, arbete, kapitalkostnad och kanske framförallt strul med en försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag tycker det verkar dyrt 170 000kr för ny motor och drev .

Nu har jag inte Mpi motor men  2 förgasarmotorer nya ersättningsmotor hos usaonline kostar 5,0 l ca 36 000kr st. Hos ancoramarin 5,0 l  36 900kr - 40 900kr st  sedan får man plocka över en del grejor kanske förnya en del  . Nytt drev från Drev.se Alphaone gen2      22 000kr .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om jag har fattat rätt på dina inlägg så är det din båt du pratar om, som du ska ha kvar en säsong till. Jag tror du tjänar på att renovera om det skiljer 100tkr på vad du måste få för båten. Visst en ny motor är en ny motor, men 100tkr är ganska mycket pengar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Om man funderar på ny motor för att sedan sälja ganska snart; knappast lönsamt ekonomiskt.

Fast. Ett av skälen att köpa min nuvarande skuta var att motorn var nästan ny dvs 3 år gammal diesel. Jag tror inte jag är ensam om den bedömningen. Så ny motor och drev kan vara ett bra försäljningsargument senare. Om resten av båten är i bra skick och tänker hålla ett längre tag.

Däremot är jag inte säker på att säljaren av min båt fick tillbaka allt vad han lagt ut. Möjligen om man har lokaler, utrustning och kan göra det mesta själv (=timtaxa=0 kr) så kanske det går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser andra trådar på detta forum, så finns det ganska många som letar begagnad båt som helt enkelt inte accepterar en 20 år gammal motor. Vare sig den påstås vara renoverad eller ej. De sorterar bort dessa båtar från listan på Blocket.

Och jag tror att det beror på att skillnaden i pris ofta verkar vara ganska liten (mellan samma båt med ny och gammal motor), åtminstone på begärt pris. Men då finns (minst) 2 alternativ:

(1) De som har 20 år gammal motor, som de ibland påstår är renoverad, begär alldeles för högt pris på Blocket och hittar sällan köpare på den nivå. De flesta köpare är kunniga och förstår riskerna med gamla motorer. De flesta säljare måste därför till slut acceptera en rejäl prutning. Några har tur och hittar en okunnig köpare. De som köper båtar med hyfsat ny motor testar aldrig att pruta rejält på sämre båtar, så de missar ibland en mer lönsam affär (byta motor själv när det behövs).

(2) De som har 20 år gammal motor får båten såld ändå till bara lite lägre pris, eftersom (som du antyder) de flesta köpare är okunniga så att pris alltid slår kvalitet. Och den mindre grupp som därför enbart tittar på båtar med ny eller nästan ny motor gör rätt, för de tjänar på detta i längden. Medan säljarna förlorar om de bytt till ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att jag vet inte om alternativ 1 eller 2 är sant. När vi köpte begagnad båt för två år sedan så trodde jag på alternativ 2...

Men ju mer jag läser och pratar med folk, så tror jag lite mer på alternativ 1. Det finns många 10.000 båtar runt om i Sverige med gammal (ibland renoverad) motor som aldrig blir sålda till begärt pris. De ligger på Blocket ibland över ett år, tills ägaren ledsnar och accepterar ett skambud som kanske egentligen är för högt det också (ingen annan skulle ha köpt båten för det priset heller).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Jag skulle välja den med ny motor och drev. I alla fall när man tittar på båtar i den prisklassen.

Men värt att tänka på är att USAonline hade en kampanj för inte så länge sedan med den motorn och duodrev för ett paketspris på 127.000:- Nu står det ju inte Volvo eller Mercruiser på deras grejer men det är samma grejer. Så om man vill så kan man ju skjuta upp den extra kostnaden till senare då en välskött 20år gammal gjutjärnsklump håller ett bra tag till. Jag skulle inte va rädd för att köpa en med gammal motor. Men duoprop tackar man ju inte nej till så har man råd så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant tråd. Det som jag funderar på är att ev. köpa en äldre båt med en gammal motor och pruta stenhårt på priset. Vill inte säljaren sälja går jag till någon av alla tusentals andra båtar på blocket. Till slut hittar man någon som MÅSTE sälja och då får man affär. Kruxet med detta förfarandeär att jag egentligen har lite för dålig koll på vad det verkligen kostar att

1. renovera en 20 år gammal motor till ok skick så att man inte behöver vara skitnervös när man är ute och kör.

 

2. vad kostar det verkligen att köpa och byta ut en gammal bensinare mot antingen diesel eller ny bensinare. Har sett att det verkar finnas en del dieslar som är byggda så att de ska passa till fästen från gamla V8.or och det låter ju bekvämt. Men som sagt vad bör man kalkylera med för pengar vid motorbyte.

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Stod själv inför samma fråga som dig för 3 år sedan fast i omvänd ordning. Renovera den gamla AQ145:an eller ersätta med något nytt. Jag utgick ifrån att en köpare även hade värderat min renoverade AQ145:a som gammal även om jag bytt ut det väsentliga. Jag var på det klara med att de investerade pengarna inte skulle fås tillbaka men jag får istället sköna distansminuter på sjön med en familj som slipper vänta på att jag ska skruva lite innan vi åker...Vill jag sälja så får köparen åtnjuta en toppenfin gammal båt. Jag får acceptera att prisskillnaden inte motsvarar investeringen.

Ett motorbyte resulterar ofta i mer än själva motorn. Drevbyte, propeller, ny styrning, bytt elsystem m.m. Är detta även gjort så tycker jag inte 100tkr är något att fundera på.

En 20 år välskött motor kan definitivt funka problemfritt men när du ska sälja redan inom ett år så kan du sitta med svarte petter ifall den börjat krångla. Nytt är nytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...