Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
skepparbacken

Vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej

Är på gång att vinterkonservera min sjövattenskylda mercruiser v6 -93. Blir inte klok hur jag enklast gör detta. Tänkte så här: Skölja motorn med sköljadapter tills termostaten har öppnat. Då kopplar jag in en dunk som ligger på badbryggan med glykolblandning och kör till blandningen kommer ut med avgaserna. Då bör väl motorn vara säkrad? Men sen bör jag strypa bränslet och spruta konserveringsolja i förgasaren medan motorn går på ångorna. Hur gör jag detta utan att tömma motorn på glykolen jag just kört in och hur mår impellern av torrkörning under den stunden? Tacksam för alla tips.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan har löst problemet. Jag har en likadan, men årsmodell 1992. Jag har skrivit en beskrivning åt mig själv som jag använder. Kommer här:

Ta en 25liters dunk, köp en lämplig slangnippel med gänga och en passande mutter till den. Borra sen lagom stort hål i skruvlocket till dunken och montera nippeln i hålet med en gummipackning. Se till att ha lufthål upptill på dunken.  

 

1.      Montera av flamskyddet mm så att du senare kommer åt att spruta in konserveringsspray i förgasaren. Måste tajmas med glykolpåfyllningen. Se punkt 8.

2.      Skruva loss muttrarna under blocken (1 under var sida under blocket). Skruva loss de 2 vingmuttrarna som finns under limporna (1 under varje, som även tömmer knät). Var försiktig med vingmuttrarna, de är av plast (allafall i min båt) och går lätt av om de sitter hårt.

3.       Medans vattnet rinner ut, kör lite med en ståltråd (eller mini skruvmejsel) i hålet så att inget skräp hindrar vattnet från att rinna ut. Gör likadant med alla hålen.

4.      När motorn är tom på vatten, SÄTT TILLBAKA PLUGGARNA.

5.      Blanda i ordning glykolblandningen med 50/50 glykol/vatten. Går åt ca 15-20L.

6.      Sätt dunken på badbryggan och koppla på spolmuffen.

7.      Starta motorn.

8.      När det börjar rinna ut genom de två hålen snett under skölden och propellernavet så är det klart. Nu är det läge att spraya mycket konserveringsspray i förgasaren. Oftast dör motorn efter en stund, om inte så stäng av när det ryker om avgaserna.

 Montera på flamskydd mm igen.



Senast ändrad av Tess | 30 augusti 2010 | 13:39



Senast ändrad av Tess | 30 augusti 2010 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som Tess skriver att bäst är att dränera motorn först. Då slipper du varmköra för när motorn är tom så fylls den nerifrån och upp även om termostaten är stängd. Då slipper du vara orolig för att vattnet i blocket endast blivit utblandat med glykolblandningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra lista, jag bruker dock först att varmköra motorerna med sötvatten anslutad för att först skölja ut så mycket salt som möjligt. Sedan enligt din lista. Kanske inte nödvändig, men det känns bättre att först varmköra med enbart sötvatten:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering.

Finns det någon termostat på sjövattenkylda jänkarmotorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det men med lägre öppningstemperatur än på motorer med slutna system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...