Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
sea-ray_230

KBV och AIS

Rekommendera Poster

Kustbevakningens samtliga flytetyg är utrustade med AIS som är ett utmärkt sjösäkerhetsverktyg, man kan tex se en KBV båt i hög hastighet under utryckning på skärmen innan den syns optiskt vilket gör att man kan ge plats åt dom. Förr såg man dom rätt ofta men från i år har dom övergått till att leka hemlig polis. Antagligen är det inte lika kul att synas eftersom man kanske bommar att få fast någon som druckigt ett glas vin.

Polisen jobbar med att förebygga brott genom att synas. KBV jobbar med att få fast så många som möjligt istället för att förebygga.

Nu är det inte sjöfylleri detta handlar om utan att vi skattebetalare utrustat dessa båtar med AIS för att öka säkerheten. Detta tycker KBV inte om eftersom man vill vara lite hemlig

Förstår mycket väl att den är avstängd vid tex hastighetskontroll. Men när en KBV båt är under gång skall dom ta mig f-n ha AIS igång som dom hade tidigare innan dom vart hemlig polis. Vad tycker ni?

Har skrivit till KBV om detta och väntar på svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Oss Sea rayare i mellan, klart dom ska ha den på om dom ligger å dundrar. Vad ska den fylla för funktion annars kan man undra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte noterat att de åkt med avstängd AIS, dock har jag noterat att det finns massa trallhattar som tror att det funkar att använda sig av Iphonen för att få fullständig koll på båtar med AIS

Återkom gärna med svaret från KBV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också intresserad av vad de svarar. Här nere på sydkusten har också stealth-mode förekommit. Förväntar mig inte mycket av deras svar. Men som sagt, intressant är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utveklingen går frammåt även för båt-tjuvar tex, Skulle uppskatta att dom slår av aisen om någon försöker ta min båt eller båtmotor, så hoppas dom stänger av den på alla larm som inte är sjöräddning, osv. Tänk er en inbrottstjuv som kan se alla polisbilar på mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sysslar KBV aktivt med att ta fast båttjuvar?

Det var en nyhet för mig......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV har ju faktiskt andra uppgifter än alkotesta och fartkolla, exempelvis gränskontroll fiske- och miljöövervakning. Skepparn på tankern som tömmer oljigt ballastvatten vill också ha koll på var KBV befinner sig för ögonblicket. Precis som den som trålar illegalt.

Att de smyger är väl inte konstigare än att polisen kör runt med omålade bilar på vägarna.

Frågan är -är du verkligen upprörd över att de ibland inte syns av sjösäkerhetsskäl, dvs du är orolig för att kollidera. Eller finns det andra orsaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Det finns inte andra orsaker. Frågan är om att förebygga brott. Dom stora som jagar oljeutsläp har AIS igång. Tur är väl det. Gör man som du vill så begås brottet och sedan åker dom fast men då är det redan ett antal 1000 liter olja i vattnet. Vilken skeppare släpper ut olja när dom ser att det finns KBV fartyg eller flyg i närheten.

Frågan är om att KBV liksom Polisen skall jobba med att just förebygga brott innan dom sker genom att synas och därmed även öka sjösäkerheten.

Sedan om du misstänker allt och alla som ifrågasätter det för sjöfylleri och fortkörning får stå för dig.



Senast ändrad av sea-ray_230 | 26 augusti 2010 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du nu?
Du skriver ...Vilken skeppare släpper ut olja när dom ser att det finns KBV fartyg eller flyg i närheten... Det var just det, i praktiken är det omöjligt att lagföra utsläpp om förövaren inte tas på bar gärning. Och det blir svårt om KBV tvingas fara runt med AIS påslagen och förvarna om sin existens på enorma avstånd.

Och med tjyvfisket råder samma situation. Tas inte tjyvfiskaren på bar gärning med trålen ute i ett exempelvis fredat område är det oerhört svårt att bevisa varifrån lasten av torsk kommer.

Jag misstänker ingen, jag frågade om det finns någon annan anledning än en oro för säkerheten till sjöss.
Men visst vore det väl praktiskt för dem som vill ta ett glas för mycket om man alltid kunde kolla på AIS var KBV håller till innan man väljer väg hem?
Precis som de danska trålare som nu avslöjats med att tjyvtråla i Kattegatt, de har nog haft god koll på sin AIS var KBV kan tänkas vara. Det krävdes okonventionella insatser  av Greenpeace för att kunna göra en anmälan.

Självklart är det bra att man syns och stävja brott i och med det.
Men våra vatten är litet för vidsträckta och enheterna för få att de genom sin synliga närvaro skall avskräcka oljemarodörer, fylleförare, tjyvfiskare, varusmugglare, människosmugglare och fortkörare.



Senast ändrad av Eilean | 26 augusti 2010 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur tänker du Eilian?

När tog KBV en tjuvfiskande fiskebåt eller ett oljeutsläppande fartyg på bar gärning sist?

1978?

För att bevaka så att oljeutsläpp inte sker är det nog betydligt effektivare med flygspaning, som ju KBV också ägnar sig åt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppmärksammade via VHF;n att det pågår en aktion från KBV ang en ev. saknad och enl AIS är en av KBV båtarna en vanlig fritidsbåt med flybridge så nu är de ännu svårare att känna igen om de kör med AIS avslagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det inget lagkrav att dem skall ha den påslagen (alltid). Dessutom vore det mindre lyckat i vissa fall som nämns tidigare. Vid övervakning och spaning t.ex.....

Så det är ju bara gilla läget, så ev. maila lär inte ändra läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under dagens sök efter saknad kanotist utanför Nynäshamn var KBV287 med däcksbåt/rib, KBV002 Triton med däcksbåten KBV498 samt undertecknad med privat båt engagerade. Troligen var det KBV498 som du förväxlade med en vanlig fritidsbåt. Det är iofs en Marine Partner 1000, som jag inte tror det finns så många av i skärgården. Det går inte heller att undgå att den hör till KBV, se bifogad bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lustiga var att bilden på marinetraffic föreställde en helvit större nöjesbåt men anropet började på KBV. Den var ett tag uppe i trakten av Muskö innan den gick ner mot Såtholmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...