Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
JanWi

Köpa Caravelle 33 med MD29 motor?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag hade tänkt att köpa en caravelle 33 med MD29 motor men efter ha rådfrågat tre stycken motorfirmor så blev jag av samtliga avrådd från detta.Anledningen till det var främst för att det inte längre går att få tag i reservdelar till denna samt att den är 35 år gammal och rimligtvis går på sista versen.

Jag har förstått att MD32 i princip bara är att lyfta i då MD29`n har tackat för sig,

Ett par frågor,

Kommer det att inom några år vara möjligt att få tag i en seriöst renoverad MD32?

Vad är rimligt pris för en sådan inkl.arbetet (urtagning av MD29,montage av MD32)?

Är det någon som har någon uppskattning på hur många timmar det tar för en motorfirma att

För det är väl ända alternativet i allafall för mej som inte har möjlighet att utföra ett motorbyte själv?

För pratar vi om byte till ny motor så skenar väl både pris för motor och arbete iväg något hiskligt eller hur!?

Med tanke på ovan är det smart att köpa en 35 år gammal båt med lika gammal motor eller är det lika bra att inse att jag måste lägga mer pengar än 150-200.000:- för en båt i denna storlek?

Är en Flipper 850 för ca 300.000:- ett bra alternativ om så?

Tack för hand för tips & tricks

Hls,

Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill värna om kulturarvet så kanske det kan vara ide att renovera en MD32 men personligen så skulle jag aldrig lägga pengar och tid på att installera en så gammal motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är värt att satsa på denna båt med en MD29 beror ju helt på om priset för den kombinationen är rimligt med tanke på ålder och slitage. Själv har jag en båt med en gammal MD17C i och visst den har sina år nacken men har ännu så länge inte visat några tecken på att vilja ge upp. Om den så gör det i framtiden får man väl ta ställning till om man skall laga den, hitta en utbytesmotor eller satsa på en helt ny. Skall man sätta in en helt ny motor i en båt så bör man också vara nöjd med båten för övrigt, planerar man att byta till en annan båt inom kort så är det i allmänhet en ganska dålig affär.

Flipper 850 och Caravelle 33 är ju två olika båttyper vad som är rätt eller fel beror på hur du har tänkt att använda båten. Viktigast är väl att få tag på ett exemplar som är välskött med en bra motor.

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både MD29 o 32an ska du nog glömma, svårt med delar o skrotfärdiga motorer, men om du får båten som är en trevlig familjebåttill ett bra pris så skulle du tänka till att byta till t.e.x VP TMD40 bra o robusta motorer även om dom har några år på nacken.Det är inte så mycket ombygnad o det finns att få tag på för inte så stor peng.Blir nog också bättre gång o ekonomi med 130hk mot 90hk. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för synpunkter & tips!!

Pudelns kärna är egentligen om det är ekonomiskt försvarbart att lägga ner slantar på en ny TMD40 motor som du Mille föreslår?

Som nämnt kommer jag själv att ha väldigt liten möjlighet att göra jobbet

Vilka pengar uppskattar du att vi pratar om för motor & installation?

Om jag gissar på 200.000:- så innebär det nedlagda 350.000:-för båt & motor

Om jag visste att jag skulle ha den i många år så vore det inga problem men om man vill sälja av,låt oss säga 5 år,så misstänker jag att det är svårt att få tillbaks nedlagda slantar.

Vill någon betala 350.000:- för en Caravelle 33 månne?

Jag vet,det är supertrist att behöva prata ekonomi men har man begränstat med slantar så har man...:-(( 

Det kanske är lika bra att kika efter en Nimbus 26 med färskmotor men jag gillar caravellens ytor

Hls,

Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mina TMD40or hos MMSab i Västerås för 25000kr st dom var ur plockade ur en Storebro -79a gått 1700tim 1års garanti genomgångna. Har haft dom nu i 4år o dom har gått som klockor förutom att jag fick renovera en vattenpump inför denna sässong. Bytte dom själv så det spar ju lite pengar.Så det var ut med MD32orna o in med 40orna i min Storö IV o det har jag inte ångrat, otrolig skillnad.Det finns några 40or på blocket till vettigt pris o som ser hyfsade ut, sen får man ju se vad ett kompprov o testkörning säger. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker.

 

Om du skall byta motor till en ny så borde du nog kvar båten precis som du skriver dvs. i minst 5 år, för att tillgodogöra dig bytet.

Slantarna kommer du aldrig att få tillbaka. Du glömmer bort att om du köper ny motor idag och säljer den om förslagsvis om 5 år, så är det en 5 års gammal motor som sitter i båten och inte en ny.

 

Den andra saken, den förstår jag inte.

Du skriver, ”Skall jag inte ha en Caravelle 33, skall jag då ha en Flipper 850 alternativt en Nimbus 26 istället”?

 

Det är helt skilda båtar. Vad skall du båten till? Vilken marschfart har du tänkt. Frågorna blir lätt många.

Fundera ut vad du skall ha båten till så slipper du göra ett allt för stort felköp.

Med tiden kommer ändå båtbehovet att ändras.

 

Lycka till

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era tips,

Mitt användningsområde är att med familjen (2 vuxna,2 barn) kunna vara ute och åka på helger samt ett par veckor på sem. utan att behöva klättra på varandra och att kunna ta med någon ytterligare kompis.

Detta blir min första egna båt men jag har varit ute och åkt en del med vänner,

jag gillar att bara glida fram och njuta av resan i en 8-10 knop.Så jag vill ha någon stor och inte allför dyr båt så Caravellen är ett perfekt alt.för mej.Visst jag skulle säkert kunna köpa en Albin 25 eller så men jag gillar storlek...

Men för att återgå till ett kommande motorbyte,

Jag ser mej själv som ganska händig och köpa en nysjysst motor kanske för en 50.000:-är det minsta problemet,men jag har inte tillgång till någon verkstad att vara i,visst demontage/montage jobb är säkert inga problem men att få ur MD29 och få in en tex.TMD40 inkl. nya motorfästen,ny prop.axel,ny kylning,elsystem,backslag mm.ligger nog över min kompetens...:-(( 

Finns det överhuvudtaget firmor  sthlm området som tar dylika uppdrag eller är det för gamla grejer tror ni?

Jag är verkligen sugen på båten men ser för en gång skull mina begränsningar...

Hls,

Janne

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper t.e.x TMD 40 o köper motorn komplett så är backslag o el färdigt, du behöver nog bara göra om motorbädden, du kan behålla din axel den är väl ca 30-35mm,köper bara ny klämmkoppling o ny propeller. Kylning sitter redan på så du kan använda överbordventilen från 29an. Får du med instrumenttavlan så är det bara en sockerbitatt plugga in.Kan behövas byta vajrar till gas o växel beroende på vad för reglage det sitter i nu.Största problemet är att 29an har 63mm avgasslang o 40an har 90mm så det måste bytas o avgasutsäppet i akterspegeln, du måste även tänka på att kunna få luft in i avgasslangen om det sitter under vattenytan annars går det inte att starta motorn pga mottrycket,efter start så orkar motorn trycka undan vattnet.Mille



Senast ändrad av repen_1 | 26 augusti 2010 | 12:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...