nezze 0 Postad 25 Augusti , 2010 Jag undrar om segeldrev är att föredra framför en axel eller tvärtom vad har de för olika egenskaper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Augusti , 2010 Den stora skillnaden, som jag har fått den förklarad för mig, är att en tappad propelleraxel ger ett 35mm hål under vattenlinjen som man kan plugga igen medans ett segelbåtsdrev som ramlar av innebär en kvarts kvardratmeter stort hål. Hur pass vanligt det är med tappade segelbåtsdrev vet jag dock inte. Kanske någon annan kan bekräfta eller förkasta den här informationen, jag fick den av en typisk seglare - mao en ärkekonservativ herre på ca 60 . Ni känner typen, bara långkölat är säkert nog osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 25 Augusti , 2010 En propeller på ett drev sitter horisontellt medan en rak axel lutar i varíerande grad. Det gör att en propeller på rak axel har något sämre verkningsgrad. Tror inte att tappade propelleraxlar resp. drev är särdeles vanligt. Ett drev har däremot en gummibälg som enligt försäkringsbolagen skall bytas med regelbundna intervall. Dyrare procedur jämfört med en rak axel. Ett drev består till stora delar av aluminium, vilket befinner sig ganska långt ned på skalan vad gäller galvanisk korrision. Alltså ännu viktigare att skydda sig mot krypströmmar mm. Anoder i bra skick nödvändigt. Finns säkert många fler synpunkter. PS: Långkölade båtar ÄR mer motståndskraftiga mot grundstötning än fenkölade. Det är det inte bara 60 herrar som anser... Sedan har de andra nackdelar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 25 Augusti , 2010 Jag har bytt från rak axel till drev. Främsta orsaken var att det var enklare att installera en ny motor genom att man slapp bygga ny motorbädd. Den nya motorn ger dubbelt så mycket som den gamla och tar också lite mer plats. Jag hade också en tanke att få plats med en större propeller och en större frigång mellan propeller och skrov. Dessutom kom motorns framkant lite lägre när man inte behövde vinkla upp den med axellutningen. En annan effekt jag önskade var att kunna backa bättre. Med den raka axeln och befintligt avstånd skrov-propeller (tvåbladig folding, vänstergående) var rakt bakåt det bästa jag kunde lyckas med. Att få aktern åt styrbord var knappt att tänka på. Resultatet blev så här: Backegenskaperna blev mycket bättre. På min vanliga plats kan jag nu backa ut åt båda hållen (högergående propeller). Propellerdiametern blev densamma då nedväxlingen i drevet var mindre än i den gamla motorn (2:1 resp 3,22:1) vilket höjde propellervarvtalet från ca 1150 rpm till 1500. Stigningen minskades också. Den nya motorn har också fått en trebladig propeller. En orsak (mitt tyckande) är att med en tvåbladig propeller går båda bladen samtidigt går in i maximalt stört vatten bakom kölen. Den trebladiga har två blad som inte är så störda när det tredje är rakt bakom kölen. Båda propellrarna är folding. Det bör ge en lugnare gång med mindre belastningsväxlingar i bladen. Rätt eller fel, den trebladiga känns i vart fall bättre. Skulle jag göra om jobbet skulle jag tveklöst ha valt drev igen. Att byta till drev utan att samtidigt byta motor känns känns inte meningsfullt. Jag har faktiskt aldrig hört att någon drabbats av det stora hålet i botten trots att många har gått över gångtiden på bälgen. Skulle bälgen börja läcka så gör den det nog inte tvärt. Man tappar inte heller drevet. Genomföringen genom skrovet är ungefär lika stor som drevets undre växelhus och det är dessutom delvis fyllt av det vertikala benet. Det blir inget halvmeterstort hål, se bild. Här har jag gjort ett tunnt laminat som går tätt intill drevet, egentligen mest för att få ordentligt fäste för gummiduken. Det blir ganska lite plats för vattengenomströmning. Vid bälgbyte kommer jag att få riva detta och sedan göra ett nytt. Gummiduken sitter i vart fall bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 4 September , 2010 Häng inte upp dig på rak axel / segeldrev. Om du har en båt, kör med det båten har. Om du ska köpa en båt, titta på andra faktorer. Rak axel är mycket beprövat, billigt i drift och säkert. Motorn hamnar ofta långt fram i båten och beroende på planlösningen kan det vara bra eller dåligt. Om det är egalt var motorn är placerad är rak axel den givna vinnaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 5 September , 2010 Såvitt det är känt så är det volvo penta som en gång har rekommenderat byte av bälg var 7e år. Såvitt det är känt kräver inget försäkringsbolag att bälgen byts. Såvitt det är känt har bälgar ENDAST blivit skadade då man lyft båtar med slinget under drevet så att bakre motorfästet skadats och så att bälgen därför dragits sönder. Alla som gjort rent även urgamla bälgar som bytts konstaterar att den gamla bälgen är hart när omöjlig att skilja från en ny vad gäller elasticitet sprickor eller liknande. Flera besiktningsmän rapporterar att det är i samband med bälgbyten som t.ex. övre klämringens lackering skadas så den börjar rosta, varefter så småningaom smärr sipprande läckage har uppstått. Man skall alltså vara noga att inspektera klämringen mot rostangrepp, men man skall INTE byta bälg, risken för problem ökar i stället för att minska... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 5 September , 2010 Mycket bra info Seawolf, tack för att du delade med dig av den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser