Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
shoei

Måla och spackla plastbåt

Rekommendera Poster

Tänkte måla om båten utvändigt och även kanten som är orange som ni ser på bilden nedan.

http://forumbilder.se/images/e75201093037A6312.jpg

Har läst en del på oilka forum och den här färgen rekommenderas på flest ställen, om man ska pensla båten. http://iyp.yachtpaint.com/sweden/product_guide/finishes_undercoats/perfection.asp

Det som är orange ska bli mörkblått och utsidan ska få ny vit färg. Jag behöver lite tips både vad gäller grundarbetet och själva penslingen.

Första steget är att sandpappra båten om jag förstått det rätt? Sedan göra rent med någon sorts rengöring? Det finns även en del gamla hål i båten (skruvhål) som man behöver spackla igen. Vad använder man för spackel? Tejpar man på baksidan och bara spacklar igen hålet och slipar med sandpapper? Tacksam för tips och rekommendation ang. vilket spackel man bör köpa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gjorde jag på min förre båt.

Gick till en båt affär, pratade med en försäljare, köpte spackel (som till bilar), sandslippapper (tunn), färg (glans) och rullor som passar perfekt till färg.

Pensel kan lämna spår då är det inte snyggt.

Jag först slipade båten runt om, tvättade med handdisk, spacklade på olika platser, maskin (rektangulär) slipade med tunn sandpapper, tvättade ingen, kolla noga allting, målade allting, lämna torkas, slipade ingen med våt sandpapper och tvättade igen, det blev mycket snyggt, du kan därefter om det är så du vill, måla med klarlack.

Skruvhål bör du först spackla dessa på insidan och lämna den torka då du inte behöver tejp, spackel på insida blir som en förstärkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt. Tack!

Hur mycket färg går det åt till den där båten tror du? Utsidan ska målas vit och det som är orange ska bli blått som sagt.

Senast ändrad av shoei | 25 augusti 2010 | 12:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjysst.

Kom på en till fråga. Om man skruvar i golvet på båten, kommer man ner till luftkanelerna i båten då? I så fall är det ju viktigt att täta noga runt skruven. Vad använder man för tätningsmassa då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...