Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Dunderklumpen

Det levande sjökortet. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hej, jag har köpt Det levande sjökortet. Sedan har jag köpt och laddat ner sjökort från T-store. Tyvärr kan jag inte använda dom. Antagligen är jag för dålig på datorer, men när jag klickar på ikonen som kom fram när jag hade laddat ner så vill den installera. OK, jag klickar på det och nerladdning sker. Efter en stund säger den KLAR! Va bra, men SEDAN då? Samma kretsgång igen! Och två nerladdningar är förbrukade. Dessutom har inte supporten hört av sig på 7 dagar. (OK, 2 dagar var helgdagar). Högst 72 timmar säger dom. Hur seriösa är man på T-store och hur öppnar man korten?

En undrande Klump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Normalt när man installerar ett program så dubbelklickar man på en installationsfil och då startar installationen, det du verkar ha gjort alltså.

Normalt när installationen är färdig så bör det finnas en ikon för att starta programmet, antingen har den lagt sig på skrivbordet eller i startmenyn eller både och, det är alltså inte samma fil som du dubbelklickade på för att starta installationen du skall klicka på för att starta programmet, det är bara en installationsfil man använder en gång för att installera programmet.

Kolla i startmenyn på datorn om det inte har dykt upp något nytt där.

Hoppas att detta kan hjälpa dig, detta ovan är grovt beskrivet och kan skilja sig helt från Det levande sjökortet då jag aldrig har använt det.

/qsec

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall försöka ge lite tips som kanske kan hjälpa dig framåt, men jag har precis som förra svarande inte någon egen erfarenhet, dock har jag en del kunskap kring installationer i övrigt.

Är det så att Det levande sjökortet är ett separat prg? Då skall du först installera det! Och jag rekommenderar att du startar om hela datorn efter installationen är slutförd.

Sedan startar du det programmet och det finns säkert, som förra svaret oxo är inne på,  både ikon på skrivbordet och under Start längst ner till vänster. Nu kan du se så att det programmet startar och fungerar som det skall.

Sedan är jag lite osäker på själva installationen av sjökorten från T-store... det känns spontant som om det är en fil som på ett eller annat sätt skall hämtas och läggas där ditt Levande sjökort kan hitta den.

Är du med på mitt tänk? Hoppas att det löst sig eller löser sig snarast. Du får gärna berätta mer om Det levande sjökortet och vad du tycker om det när du fått igång allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Tyvärr så fixade jag inte det hela ändå. På något vis så måste väl sjökorten gå att öppna i programmet Det levande sjökortet. Finns det verkligen INGEN här som har och använder det här programmet? T-store har FORTFARANDE inte hört av sig. Det har gått en vecka nu. Så mycket var deras support värd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kontrollera först att dina sjökort är rätt installerade i din dator, dina sjökort skall finnas här (C:\Program\SMA\DLS4\Maps)  i den mappen skall de sjökort du köpt finnas. Finns sjökorten där gå till din ikon på skrivbordet för DLS och högerklicka på den. Välj kör som administratör. När du försöker starta DLS får du på nytt att du skall skriva in koden som finns på skivan, skriv in koden på nytt. När du nu startar ditt DLS och högerklickar i satelitbilden eller landkartan i det område som du köpt sjökort för skall du finna under sjökort det eller de sjökort som finns där du klickade, välj sjökort. Fungerar inte detta kan du söka lite hjälp här

http://www.t-kartor.se/dls eller här

http://www.danskebaadejere.dk/da/Det Levende soekort.aspx svenska DLS 4.0 motsvarar bäst Danska DLS 2008.

Är du på västkusten kan du hämta sjökortsrättelser här http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/DLS

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK OVE!! Nu funkar det. Men bökigt vare. Och ingen hjälp någonstans. Nu ska jag bara lära mig alla funktionerna. Det lär ta några dagar (läs månader!) Skäms

P.S. T-store hade missat mitt mejl. Dom har svarat, men ville veta operativsystemet jag har osv. Vi får se när dom hör av sig igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...