Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Braempa

Ankarspel till First 40.7

Rekommendera Poster

Hej,

funderar på ankarspel till min First 40.7, efter att ha kämpat med mankraft en hel sommar med 10kg Danforth 15 m kätting...

Intresserad av att höra av ngn som har ankarspel på denna båt:

* Vad för winsch?

* Hur monterat?

* Vad för förstärkningar behövs?

Senast ändrad av Braempa | 24 augusti 2010 | 23:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heder åt dig som vevat upp det för hand en hel sommar, det hade inte jag orkat tror jag. Flört

En kvalificerad gissning är att ankarboxen redan är förstärkt för att klara belastningen från en elwinch. Det är dock en gissning och inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framgår ju inte riktigt om du talar om ett akter- eller förankare. I det senare fallet borde däcket redan vara förstärkt i närheten av kättingboxen - kolla med varvet om det är oklart.
Frågan är sedan om du skall ha ett vertikal- eller horisontalspel. Mest en smakfråga och om det finns plats för motor under däck.

Viktigt är ju också att du har korrekt dimension på kätting och lina så att spelet klarar bägge, alternativt kan du ju dra linan med handkraft, den vill ju ändå ogärna självstuva, och låta spelet ta hand om kättingen.
Om jag får tycka skulle jag skrota linan helt och bara köra kätting. 40 meter räcker ju för normal sommarankring i upp till 8-10 m djup och behövs mer är det ju enkelt att knopa i en lina. Och naturligtvis dumpa ditt Danforth - ett synnerligen olämpligt ankare för svajliggning.

Handlar det akterankare är det knepigare - vi i Sverige hör ju till en pytteliten minoritet som regelbundet akterankrar och funderar i banorna att ha ett ankarspel akterut.
Det blir nog till att improvisera och förstärka. Kanske ett bandspel är lösningen och skippa kätting helt? Den har ju ändå tveksam funktion vid akterankring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har det monterat bakom förluckan själva hålet(men fortfarande i luckan). Sköts med fjärrkontroll. Fungerar bra. Vetus tror jag märket heter. Har 16kg delta 15m grov kätting, fungerar bra. Mottagaren sitter bakom spegeln på toaletten.

Mvh

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta otydligheten. Detta är för akterankare. Ledande idén just nu är att sätta ett Lewmar Profish 1000 på konsoll på insidan av akterspegeln (efter att förstärkt denna på insidan med en stor plywoodskiva). Den är inte så stark att den kan dra ut båten åt mig, men det kunde jag ju inte för hand heller, men den kostar 'bara' 9 000...

Den där kommentaren om att kätting inte ngn vits för aktern är jag intresserad av. Vad menar Du med det? Varför är det ingen nytta med kätting i aktern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ett Engbo ankarspel  i aktern  på en annan 41 fots Beneteaubåt som har fungerat perfekt i 6 säsonger. Vi använder en blyad lina på 16mm och en Brucekopia på 15 kg. Skulle aldrig överväga att ha kätting till akterankaret med dess tyngd, rassel, svårt att reglera utrullningen vid fritt fall, samt all skit en kedja drar in i båten. Men vår anläggning kostar nog 35 tkr komplett med  allt material inkl fjärrstyrning, dävert, ankare och lina, exkl montering..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi förstärkte akterspegeln med en rejäl (15-20 mm)inplastad marinplywoodskiva samt pss när det gäller dävertens infästning. Vi monterade winchen under däck på insidan av akterspegeln på den sida som inte har badstegen, dvs för att inkräkta så lite som möjligt på badplattformens funktion. För att samla upp linan monterade vi dit ett lämpligt enkelt plasrkärl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK bilden börjar klarna... Ankarspel med blyad lina bak verkar strålande: tystare, slipper kättingen i hög på botten när man fäller, mindre skräp in i båten. Men DYRT; alla spel jag hittat som klarar flätad lina kostar typ 25 000:-. Lewmar Profish 1000 kostar under 9000:-, och en mer vågad variant är kanske att ta hem en Powerwinch fr USA för typ $600, vilket ju är rätt billigt med dagens $-kurs: http://www.windlass-anchor.com/pow77741.html

Så för 15 000:- billigare får jag nog (tyvärr) stå ut med lite rassel, kättinghög vid fällning, och gegga in i båten. Om inte ngn har tips på ngt billigare spel än 25'?

Vad gäller plywoodförstärkning på insidan av akterspegeln. Vad är vitsen med att plasta in den, den sprider väl ut krafterna lika bra ändå? Räcker det inte med att måla den ordentligt, limma med typ PL400 eller liknande, och täta med Sika runt om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver nog inte stå ut med rassel för det spelet tar lina också. Så om du tar ca  3 m kedja längs ut som ankartyngd och resten rep, blir det inte mycket rassel. Det som verkade konstigt med detta spel är att den är säkrad med 25A. Det ger en effekt på ca 300w vilket känns klent. Vårt spel är på 1000W och det får kämpa ordentligt ibland när ankaret sitter ordentligt fast. Jämför med det spel du har i fören (jag gissar att du har ett fabriksmonterat där) som är på 1000W.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite rassel skall jag nog klara.... 25A, var ser Du det? Såvitt jag kan se så har både Profish och Powerwinch säkringar på 70A?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var detta jag tolkade som en säkring, Standard Equipped Thermal Circuit Breaker 25 amp auto reset, men det kanske är ett överlastskydd. För övrigt räcker nog dragkraften, och levernatören säger dessutom att den är för båtar upp till 41 foot. Det blir nog bra och du kommer bli glad varje gång du spelar in ankaret när du jämför hur det var innan.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en Oceanis 323 och monterade en Lewmar profish 1000 förra året med 5 meter kätting, 40 meter 3 slagen lina. Fungerar perfekt. Valde att sätta spelet på utsidan för att;

1/ kunna lägga i ankaret  manuellt om spelet strular, (strömhaveri eller vad tusan som helst)

2/ ville inte ha in blöt och illaluktande lina inne i båten

har ett 12 kilos Bruce en hävarm, spelet är monterat på RF platta (finns som tillbehör)

allt är förankrat med RF plattor på insidan

post-10018138-1394236670,5604_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Lånar/väcker denna tråd då jag troligen bestämt mig för att sätta ett Profish 1000 bak i min 35ft motorbåt. Om jag fatttat det rätt så går det att sätta bakvänt på en konsoll.

Nu till min fråga - jag har aldrig plastat eller jobbat med förstärkningar i båt förr, och skulle behöva lite tips på vad som är lämpligt och vilka grejer man behöver. Jag har hittat en plats på styrbord sida som är relativt slät och där jag vill sätta spelet, och därmed förstärka.

Hur och vad för förarbete behövs?

Marin Plywood verkar vara grejjen, eller?

Vad är lämliga dimensioner? 20*20 cm, 30 cm elle större?

20 mm tjocklek?

Vad skall man fästa plattan med - jag behöver fylla ut lite grann då ytan inte är 100% slät. Hur länge skall det härda/torka? Värme?

Skall man göra något efter plattan sitter fast, måla, plasta, glasfiber?

Läste någonstans att man skulle sätta sika runt om efter montering? Varför?

Är det kanske bättre att be marinan göra det om det inte tar jättelång tid (=pengar), och det kostar ju även att köpa på sig allt som behövs.

Skrovet är ju tvådelat, skall man förstärka över skarven eller hålla sig på den övre delen (som är tunnare)?

Bifogar bild innifrån motorrummet. Jag har markerat det området som skall förstärkas.

Som ni ser - massa frågor som jag gärna vill få lite input på innan jag sätter igång

Tacksam för tips och bilder.

post-10020323-1394237779,3763_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blyad lina är nog det mest optimala för ett ankarspel i aktern. I min båt valde jag kätting pga att fallhöjden under spelet var för litet. Om man skall ha lina bör man ca 1 meter under spelet för att linan skall lägga sig ner tillräckligt bra för att inte riskera att trassla till det.

Bifogar länk på min installation av ett Anchorlift 1200W

http://imagine.123minsida.se/187791364

Avseende förstärkning av skott så skulle jag göra det i glasfiberarmerad plast och om jag vill göra det styvt i så fall laminera dubbelskal med ett distansmaterial (men inte med plyfa) även om marinplyvood är det bästa trä-materialet så suger det alltid lite vatten och det är känsligt överallt där det borras hål. Även viktigt att kolla hur bra skottet sitter fast i skrovet, det är ju rätt stora krafter mitt spel orkar dra 1000kg så det är viktigt att det inte sviktar eller bryts när det drar vad det orkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...