Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
QT21

Ren. av liten Alubåt

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en liten alubåt som är i behov av en omgång uppfräschning.

Har från början legat en trädurk på aluprofilerna i botten som också varit ditskruvad.

Har plockat loss durken (som förövrigt var snickrad i gammal teak) och funderar nu på vad man ska göra med aluminiumprofilen för att slippa snubbla omkring på den (om man nu kan göra så mkt).

Som jag förstår det så finns profilerna där dels för att stabilisera och dels för att funka som infästning till trädurken?

Till hur stor del tror ni som kan båtar dom sitter där för att stabilisera?

Undrar om man ev. på sikt skulle kunna byta ut profilerna mot säg 3mm durkplåt och inte ha något bock kvar för en planare och mer snubbelfri durk?

Eller man kanske rentav kan bocka ihop nuvarande profiler med en hammare/mindre slägga utan att dom mister alltförmkt av sin befarade uppgift?

Undrar också om något vet vad det är för båtmodell och kanske lite info kring den? Allt är väldigt välkommet!

Verkar vara rejält byggd iaf om man jämnför med nyare båtar.

Tackar för all hjälp på förhand!

post-10016443-1394236486,7796_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spanten sitter där för att de behövs. De ser till att skrovet behåller formen och håller ihop i köllinjen. Om du gör åverkan genom att platta till dem så förlorar de sin funktion. Det du kan göra är att lägga på ny trädurk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Som sagt, ingen åverkan på spanten. Lägg ny durk istället, jag köpte divinycell och plastade upp ny durk i min gamla Buster, det blev kanonbra.

Kan även efter egen erfarenhet berätta att ren aluminiumdurk blir jäkligt kallt i vatten, hela båten fungerar som en stor kylbox. Något jag fick lära mig under tidigt vårfiske i havet med min Seanymph, jag fick lägga liggunderlag på durken.

Ha de

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för era snabba och hjälpande inlägg.

I dagsläget så ser det ut som att spånten har fått en del stryck och ev. behöver svetsas lite om den ska sitta kvar och fullfölja sin uppgift. Tror ni det går att ersätta med en 3mm remsa av durkalu som man lägger platt mot durken? Det blir ganska bra vridstyvhet i durkalun? Ta bort stödet helt är inte aktuellt.

Båten hade en jättefin trädurk när jag köpte den, men det kändes ungefär som att gå på relingen när man stod upp i båten. man kom så jäkla högt upp, och det såg riktigt jobbigt ut att sitta med knäna under hakan i båten under långa fiskepass så därav att den åkte ur.

I värsta fall kan man kanske skära bort dom delarna som enbart varit för fastskruvning på spånten och behålla resten.

Det är ingen som har någon  gissning på namn/info? om båten?

Tack igen för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mats jag har också hört av en kompis som pimplat mycket Lake att det blir otroligt kallt. Får nog följa med någon form av isolering ut när det blir dags för det första vårfisket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spant, inte spånt, som ju är brädor med frästa spår för ihoppassning.

Aluminiumplåt platt mot skrovet har ingen effekt som motsvarar spantens funktion. Det blir bara tjockare plåt just där, helt i onödan. Om delar av spanten är illa skadad så behöver den repareras eller bytas.

Du undrar även om du kan ta bort de delar på spanten som är till för att fästa durken. Om det är den platta ovansidan av spanten du menar så måste den vara kvar för att plåten inte ska vika sig och spanten därmed förlorar stabilitet.

För att göra det tydligare varför jag går på om detta med spanten: När man far fram på sjön och möter en våg kan det bli mycket stora krafter som trycker på underifrån. De gäller särskilt en så pass flatbottnad båt som din. Spantens funktion är att vara stabila balkar som står emot de krafterna. Om den är försvagad och man dunsar emot en våg kan skrovet tryckas uppåt och i värsta fall spricka. Din båt ser dessutom ut att ha en skarv längs köllinjen mellan höger och vänster sida av skrovet. Plåtarna är väl ihopfogade mot en kölskena eller nåt. Jag ser framför mig hur skrovet trycks upp med en stöt och spricker längs skarven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är uppväxt med träindustrin runt hörnet så kanske var därför tungan slant.

Tack åter igen för all info.Det uppskattas verkligen jättemycket!

Svetsa lite och låta det vara som det är blir slutsatsen.

Om det är någon som har en aning om lite info kring båten så är det fortfarande väldigt välkommet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...