Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Spancox

Trevlig båtklubb sökes i Stockholmstrakten

Rekommendera Poster

Vi ligger idag på vår delägares brygga (och tomt vintertid) men det börjar bli dags att bli medlemmar i en klubb som har rimliga väntetider på såväl sommar som vinterplats.

Då vi inte är bilburna är en båtklubb med vettiga kollektivtrafiksmöjligheter att föredra, max ca 20-30 minuters promenad från närmsta buss eller pendeltågsstation.

Vi kan ligga i Mälaren om där finns någon för oss vettig båtklubb, Värmdö, Ingarö eller Södertörn går lika bra det.

Själv klubben får gärna vara social och trevlig med roliga aktiviteter som regattor, eskadersegling eller annat.

Vår båt är en First 35s5 med måtten 10,60 : 3,60 : 1,90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar hade båten i Fisksätra BK när jag växte upp. Man får gå en bit med motor för att komma till seglingsbart vatten. Det var bara några hundra meter att gå från Saltsjöbanan till hamnen vill jag minnas, men vi åkte alltid bil ändå.
http://www.fisksatrabatklubb.se/ för mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är själva medlemmar i Fisksätra båtklubb och vi trivs bra. Fisksätra ligger ca 20 minuter från Slussen med Saltsjöbanan och från stationen är det bara 3 minuters promenad till bryggorna.

När jag går på bryggorna så tycker jag att det verkar finnas några enstaka tomma platser så det är inte omöjligt att ni kan få en plats ganska fort. Kolla på www.fisksatrabatklubb.se om du är intresserad.

Edit: Jag var tydligen lite långsam... =)

Senast ändrad av Janus82 | 25 augusti 2010 | 10:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad oddsen för att få två oberoende svar som rekommenderar samma båtklubb. Flört

Därmed måste alltså Fiskis kollas upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr verkar vår lilla tös vara för stor för FBK, klippt från UPPLÄGGNINGSREGLER FÖR FISKSÄTRA BÅTKLUBB:

Max deplacement som klubben hanterar är 5 ton.

Synd, det verkade intressant annars.

Några andra förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det stämma?
Kolla med dem om du kan ordna med upptagning/sjösättning själv, om det är OK då. F ö ligger vintervarvet på Skogsö, hur man tar sig dit utan bil vet jag inte däremot. Det kan ju vara tt alternativ också att snabbt som f-n ringa Margretelundsvarvet om vinterplats, har för mig att de fördelar platserna i augusti. Sommarplats där är nog kört av flera anledningar, bl a för att man nu bygger en bro med segelfri höjd på c:a tre meter över viken.

Annat alternativ är ju båtklubben i Alvik.
Alviks båtklubb, eller vad den heter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte till i år vi behöver vinterplats och förmodligen inte sommarplats nästa år heller.

Tråden var mest tänkt som sätt att få in idéer om trevliga båtklubbar i området.

Någon som vet något om Östertäljte Båtklubb?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...