Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
tandersson

Hur länge håller.............

Rekommendera Poster

Hej! Jag är spekulant på en Flipper 620 C med en Suzuki 4-takt, 115 hk från -03. Motorn har gått ca 600 tim och jag undrar om någon vet hur många tim. en sån motor kan gå. Naturligtvis beror det på hur väl servad den är, hur den är körd och vinterförvarad. E¤nl. säljaren så har den mest använts till trollingfiske, dvs har körts långsamt. Tacksam för svar och synpunkter på mina funderingar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bil (volvo) har gått 25000 mil, medelhastighet uppskattat 60 km/h. 250000km/60km/h blir ca 4200 timmar. (600/4200) x 25000=> 3571mil.

600 timmar motsvarar alltså 3500 mil på en stockholmsbil, om nu medelhastigeten är rimligt uppskattad. Som jag ser det skulle den motorn, om den satt i en bil, bara vara inkörd.

Kanske inte går att jämföra äpplen och päron?

waxholm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett fint ekipage som du kan köra med länge utan problem, förutsatt att säljarens uppgifter stämmer. Vill du vara på den säkra sidan kan du låta en auktoriserad Suzuki-verkstad koppla upp motorn mot analysprogrammet i datorn, så får du drifthistoriken på papper.

Jag kör själv Suzuki DF140 på min 620C sedan 2 år tillbaks och skulle naturligtvis själv vara intresserad av att höra, rent hypotetiskt, hur många gångtimmar man kan vänta sig få ut ur motorn. Generellt brukar väl båtmotorernas olika delar (powertrim, växelhus, startmotor etc) slitas ut/gå sönder pga olyckor ganska långt innan själva maskinen är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas och tror att Suzuki har en betydligt högre kvalite en tex Parsun, som enbart garanterar 300 driftstimmar. eller 10 år hållbarhet, vikket som kommer förts, på sina motorer:)

600 timmar är mycket på en båtmotor, har inte hört talas om att det är någon som har båtmotorer (bensinare) som är lönsamma att reparera/renovera som har gått mer än 1000-1200 timmar. Detta gäller doch inombordare , borde vara likvärdig för utombordare.

Nu får jag säkert en hel skara av sjöbjörnar på mig som visst har motorer som  har gått mer än 1200 timmar, men pratar vi i snitt så tror jag att att jag inte är helt ute och rorSkrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Heller ingen expert, men det är normalt inte drift timmarna på en båtmotor som knäcker den utan snarare åldern och allt som det medför. Om vi tar ett snitt, så kör inte det flesta båtägare mer än 50-100 timmar / år. 1200 timmar ger då 12-24 år gammal motor och den är som du säger inte värd att renovera, just pga ålder. Men om du sköter din motor som den skall skötas, så tror jag den kan gå många tusen timmar om inte åldern tar ut sin rätt.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En generell regel är 20-30år i sötvatten 10-15 i saltvatten. Sedan spelar självklart skötseln en stor roll. 600 timmar är inte något anmärkningsvärt om det servas regelbundet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående postare att 600 timmar är inget att bry sej om. Den går säkert både det dubbla och tredubbla utan större mankemang. Däremot ska du inte se det som en fördel att den mest körts långsamt. En rad otrevligheter kan drabba en motor som inte får jobba. Kan utveckla det mer om du är nyfiken men jag tror inte du behöver vara orolig för jag har aldrig hört talas om en utombordare som drabbats av någon sådan sjuka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter och goda råd. Jag låter nog en verkstad kolla motorn innan ev. köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...