Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
ekrlund

seilbåt 40-100 000

Rekommendera Poster

Hei, her kommer et innlegg fra Norge... Jeg er jolleseiler og er interessert i å kjøpe kjølbåt sammen med min far og min bror. Jeg ønsker meg en turbåt med god plass i cockpit, men samtidig vil jeg ha en båt som gir respons på trimming og seiler rimelig bra. Køjeplasser er ikke viktig, men innredningen kan gjerne være fin med god plass, pantry og bord er bra. Vi har vurdert H-båt og Express. Synes Express virker veldig bra, men det blir jo litt dyrt... Noen som har noen tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom Express och H-båt finns ju x-79,J24,Banner 28,Maxi racer,Dominant race,Elvström 717 är några. Kan inte själv så jätte mkt om båtarna men de skiljer sej en del. Mer info kan du hitta på sailguide.com. Alla ligger dock runt 40 000 till strax över 100 000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger

Dixie 27 är också en båt som ger bra segling för pengarna! Om du väljer en äldre båt så får du den för under 100 000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst guldsmeden Alennart

Hejsan! Omega 28, lite dyrare, men seglar bra. 1,07 i lystal som den seglar upp till i mellanvindar. låga fribord, men går ganska tort :lol:

post-0-1394234305,0718_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Karl-Oskar

Expressen är en mycket trevlig båt som jag varmt kan rekommendera - om kappsegling entyp är det nu letar efter. Men den är ganska dyr. H-båten är det billigare alternativet, lite trängre, men fortfarande mycket trevlig seglare. Särskilt om man vill segla entyp. Den är dock mycket trång att bo i! Mitt tips är därför Comfort 26! Den seglar som en H-båt, lys1.07 (lite långsammare på kryssen - lite snabbare på länsen), men är mycket rymligare inuti - särskilt om ni skaffar en med nya inredningen - då har ni riktigt pentry alá Maxi 77 och fast salongsbord. Hon svarar mycket bra på trim med sitt låga deplacement och sin 7/8 dels rigg. Comfort 26an kan ni få från 55´ och uppåt - då har ni lite utrymme för nya segel och tågvirke. Enda nackdelen är bristen på entyp då endast runt 200 båtar har tillverkats. Se mer på www.comfort26.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...