Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jarb

Motorinterface, Lowrance - Yamaha F150

Rekommendera Poster

Har en Garmin 521s och det går att lägga till svarta fält med div data men det blir på bekostnaden av sjökortets storlek. Inte helt optimalt. De gånger jag vill ha mera motordata byter jag visning från sjökort till motordata. Hur det är på nyare Garmin vet jag ej. Smyg in i en tillbehörsbutik och prova och se. Tror det ligger under inställningar och lägga till fält eller något sådant. Kan återkomma när jag har monterat i batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Det jag skulle vilja kunna se är samma motordata i garmin som lowrance, vill gärna kunna se batteri status på båda batterierna, bensinförbrukning, tankstatus i kartvyn om det är möjligt eller i alla fall kunna se den infon i en annan vy :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått ihop det stewe :) Bigtuna, för att få batterimätning på två bankar måste du mata plottern från förbrukarbatteriet. Då får du startbatteriets spänning via interfacet och förbrukarbatteriets spänning via plottern. Det är så jag gjort på bilden lite längre upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Jag funderade också på detta då jag inte såg att förbrukningsbatteriet fanns som val. Jag trodde dock att detta endast berodde på att jag inte kopplat på den extra laddkabeln ifrån motorn på förbrukningsbatteriet än.

Då vet jag det. Tackar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inget om Lowrace men det du skriver gälller även för 720s.

 10 kombinationer av fält som kan visas samtidigt som sjökortet finns . 2 av dessa kan visa 8 fält. Du väljer själv vilken data som ska visas i fälten. Fälten  är numeriska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Skall dra om strömmen i båten till våren så att jag använder startbatteriet för sig och allt annat i båten inkl GPS till förbrukningsbatteriet med den extra laddkabeln till motorn.

Jag har bestämt mig för att fortsätta med Garmin GPS men har inte bestämt mig för  om jag skall byta till 720s ,527xs eller 721xs skall vänta någon månad och se om priserna kan gå ner ytterligare, 721xs är ju betydligt dyrare iof. 7 serien har ju större display med mer plats för motordata i kartvyn etc men skall kolla att den inte känns förstor att montera i vindrutan i 64:an, att den täcker den vanliga instrumenteringen. Är det någon som har en bild på hur det kan se ut med en 7 plotter i Yamarin 64.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en mycket bra tråd. Har en Yamarin 59 HT 2011 med multimeter 6Y8, en Yamaha F115 2011 med Y-COP, en Garmin GPSMAP 720s, ett Garmin paket VHF 200i+AIS burk, ett NMEA 2000 nät och nu en Lowrance 120-37 sladd till motorn.

Förstår nu att jag bör skaffa en Command link hub också för att få plats med motorsladden. Kommer ihåg snacket med säljaren som jag har för mig antydde detta, men då slog jag inte till på det för vi hade tidsnöd pga risk för dåligt väder.

Även intressant diskussion om matningen, min installatör (Yamaha i Vaxholm) tyckte att matningen skulle gå till batteriets huvudstombrytare eftersom VHF, AIS och GPSen måste pratat med varandra även när motorn inte är på. Jag köpte det argumentet. Har dock bara ett batteri vilket inte är optimalt utan laddningsmöjlighet. Lurar på en solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Too-Ticki. 

Jag såg ditt mess men jag svarar här istället.

Spännande utrustning du har i din 59:a! Du har inte lust att lägga ut en bild på hur setupen ser ut?

Yes du behöver en CL hub men även en mainbus-kabel. Jag fick beställa hubben ifrån min lokala yamahahandlare och fick pröjsa 900 spänn för den. Kabeln hade dom en extra så den fick jag. Annars hade jag väl fått punga ut ca 800 kr för den.

Jag matar samtliga av mina förbrukare ifrån förbrukningsbatteriet. Jag kan även mata dem ifrån de startbatteriet om så skulle önskas. Se nedan tråd för hur det är kopplat:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=337085

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag en site http://www.simyamaha.com/category_s/1833.htm

Det är väl en sådan vi pratar om ?

http://www.simyamaha.com/Yamaha_3_Port_Multi_Hub_Assembly_p/6y8-81920-01-00.htm

och en sådan?

http://www.simyamaha.com/Yamaha_Main_Bus_Wire_p/6y8-82553-01-00.htm

ca 570 SEK + frakt, kan det stämma?

Bilder kommer, när jag har några, tänkte nämligen plåta sladdhärvan för att det är omöjligt att se bakom panelen. Anledningen till VHF är att jag skulle köra 1,5 timme över öppet hav en gång och då räcker inte GSM, dessutom kan alla yrkesfartyg länka vidare eller svara på nödanrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Too-ticki, i ett av de tidigaste inläggen beskrev jag problematiken med att mata CL/NMEA från två håll o även hur jag löste det innan jag kom på vad det berodde på. Med så mycket NMEA- utrustning förstår jag att du vill kunna ha nätverket igång även med tändningen av vilket ju inte blir aktuellt om man bara har motorinterfacet på nätverket som jag har. Nånstans på mitten av tråden beskrev jag även exakt hur man bygger ut CL-nätverket om man inte har nån ledig deviceplats. Lycka till med kopplandet o lägg gärna in hur du löste matningsproblematiken när du fått igång allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska koppla in lowrancekabeln i huben och måste däremot klippa pluskabeln i den för annars kommer instrumenten lysa utan att tändningen är på.

Men var det rätt delar jag hittat... eller är du återförsäljare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Nejdå, har ingen som helst koppling till Yamaha. Har bara använt deras motorer under ett antal år o snappat upp en del på vägen :) Jag ska kolla dina länkar när jag sitter vid en vanlig dator, Andy som har SIM dit du länkat är fö väldigt bra o ha o göra med. Men det är en hubb och en mainbus-kabel du behöver o som jag skrivit ovan gör det ju inte ont o plugga de oanvända uttagen i hubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, genom o klippa röda sladden i interfacet så kan inte CL matas av NMEA-nätverket. Men du kan ju prova utan o kapa den först, det är ju inte säkert du får samma fenomen som jag fick. Min gamla Lowrance matar ut spänning på nätverket på egen hand även utan ett ström-T..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ser ut som du har länkat till rätt grejer.

strömmatningen av NMEA kör jag ifrån CL hubben och slås därmed av när tändningen är av. Det kan nog vara läge, i ditt fall, att koppla bort strömmen ifrån CL-hubben genom att klippa strömkabeln på lowrancekabeln. 

Däremot måste du då strömsätta ditt NMEA-nätverksjälv med hjälp av ett t-kors specifikt för detta. Se ovan i tråden. Det rör sig om den som i mitt fall Jarb informerade att jag inte behövde.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd angående matningen av CL/NMEA så står det i instruktionerna för NMEA-närverk att det bara får finnas en matning. Nu TROR jag inte det är så kinkigt när man blandat ihop CL och NMEA så länge spänningskällan är densamma eftersom det i proncip är så jag kör. Mina matningar ser ut så här: CL via tändingslåset från startbatteriet, Plotterns NMEA-matning oxå via tändningslåset och startbatteriet (min plotter kan som sagt spänningsätta ett nätverk på egen hand), Plottern i sej matas av förbrukningsbatteriet bla för att få spänningsvisning på detta batteri. Röda sladden klippt i interfacet sen tidigare o egentligen onödigt om jag istället fimpat matningen via plottern. Jag skulle inte våga mata ett hopkopplat CL o NMEA från varsitt batteri pga ev spänningsskillnader. Ett spänningssatt NMEA-nätverk drar i regel ström även då det inte används varför en brytare bör installeras. Denna brytare kan t ex va tändningslåset, nån relästyrning i plottern eller en separat brytare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen, detta sparade jag tusenlappar på dvs att handla på postorder och installera själv.

 

Yamaha-monopolet är ju totalt i Sverige och dom lägger på 50-100% på priserna... Köpte f ö båten i euroland och sparade 50000... Körde hem sjövägen. Det var det värt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå kollat nu o precis som stewe redan konstaterat är det rätt prylar du länkat till. O beställ gärna pluggar för de device-platser, troligen 2, och strömmatningsplatsen som blir tomma i nya slavhubben.

http://www.simyamaha.com/Yamaha_Pin_Cap_Assembly_p/6y8-82582-01-00.htm

http://www.simyamaha.com/Yamaha_Pin_Cap_Assembly_p/6y8-82582-11-00.htm

O eftersom SIM håller till utanför EU tillkommer tull, ca 3%, och moms, 25% på hela summan, alltså även frakten och till sist vill Posten ha en hundring i hanteringsavgift men detta känner du kanske redan till. Även inklusive dessa avgifter är det ofta rejält billigare o handla från USA..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu läste jag COMMAND LINKMULTIFUNCTION METERINSTALLATION MANUAL 

http://www.scribd.com/doc/46131065/Yamaha-Command-Link-Installation-Guide sidan 20 och följande om Yamahas NMEA 2000 Gateway ... http://www.scribd.com/doc/46131063/Yamaha-Command-Link-Gateway-Wiring t ex ...

...The Gateway provides one-way data transfer from the Command Link system to the NMEA 2000 network, preventing interference or overloading of the Command Link system...

http://www.simyamaha.com/Yamaha_Gateway_Module_p/mar-gtway-kt-00.htm kostar $234 och ser ut så här http://www.simyamaha.com/v/vspfiles/photos/MAR-GTWAY-KT-00-2.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där prylen kom till långt efter möjligheten att koppla motorn via NMEA och är förmodligen mest ett sätt för Yamaha att sälja sitt eget svindyra motorinterface. Den fanns t ex inte när jag plockade ihop mitt system. Eftersom Command Link är NMEA med andra kontakter kan man ju fråga sej varför en liknande gateway inte behövs för övrig NMEA-utrustning..

Vi har ju filat ihop rätt många såna här system som tas upp både i denna o andra trådar och jag har själv skickat iväg 4 överblivna pigtailbus-halvor som blivit alldeles utmärkta hembyggda motorinterface, hittills har ingen rapporterat något enda störningsfenomen..

Möjligen behövs den mer om man har det mera komplexa Command Link plus systemet som även används för gas och växelstyrning men jag är egentligen för dåligt insatt i det systemet för att yttra mej. I en vanlig CL-motor handlar det bara om o tappa av data från en NMEA-kompatibel utrustning till en till annan NMEA-kompatibel utrustning, den ena utrustningen råkar bara ha ett annat kontaktsystem. Kanske den gör nytta även i en väldigt stor instalIation med mycket NMEA-utrustning, begränsningen ligger väl runt 50 enheter men det kanske blir trångt tidigare än så. 

CL-instrumenten verkar oxå redan ha en inbyggd backventil mot utomstående NMEA2000-data men kopplar man även in sej med det äldre NMEA0183 tar de helt plötsligt emot denna info har jag märkt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt, den behövs troligen bara i större anläggningar med mycket data som far runt. Den är väl att jämföra med ''bandvägg'' för vanliga datanätverk och det kan ju vara bra om man är full av missro eller vill begänsa mängden data i ett nätsegment eller skydda detsamma från fientlig data eller kommandon. Frågan är då vad en Garmin Plotter, AIS och VHF skulle ha för olämpligt att säga till en Yamaha motor, eller överbelasta dess mottagningsmodul, för det är väl det värsta som kan hända, samt om det finns några gemensamma kommandon för någon enhet. Känns långsökt... Dessutom heter enheten

COMMAND LINK PLUS N2K GATEWAY

PLUS är väl nyaste varianten för motorstyrning av de största maskinerna.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/commandlink_plus/clp_page01.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatbo trots Command link hub, och NMEA buss-system, extra matning och säkringar till AIS, Plotter, NMEA2000 och VHF.

Antenn är en vikbar drygt 1 m lång

post-10017777-1394237498,2882_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med bilder! Jo Yamarins elsystem är rent bedrövliga, rev ut alltihopa i min 64 för några vintrar sen o stoppade tillbaka det så som det bör se ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket projekt att riva ut ett helt elsystem! Hoppas det är bättre plats i 64an än i 59 HT och att du har varmgarage också.

Det är bedrövligt hur det ser ut. Är du fordonselektriker eller bara bättre gör-det-själv-are?

Finns trådar om det projektet också?

Har nu shoppat loss:

Code                           Name                                             Price    Qty Total

6Y8-81920-01-003  PORT MULTI-HUB ASSEMBLY $42.76 1     $42.76

6Y8-82553-01-001  FT. MAIN BUS WIRE                    $39.20 1     $39.20

6Y8-82582-01-002  PIN CAP ASSEMBLY                   $3.64    1     $3.64

6Y8-82582-11-004  PIN CAP ASSEMBLY                   $4.52    2     $9.04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på hur jag gjorde min dragning. Då Y-Cop skulle med så blev det fullt i hubben.Snålade och använde en telefonkabel mellan hubben och nmea 2000 nätverket.Behöll moståndet i terminatorn,så om man kopplar bort nmea funkar hubben ändå. Tankmätaren är en som sänder volym data ( bra när man har en v-fprmad tank). Yamaha intrumentet fångad även upp tankmätaren det hade jag inte räknat med.

 

 

 

post-10016350-1394237518,7275_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, försöker på denna tråd,

Jag har en Yamaha F150 2005 och skulle vilja ha motordata från denna för att ta in i en lowrance HDS 5 gen 2, jag har försökt kolla på internet men jag tror att detta inte är möjligt, verkar som om motorn ska vara från 2006 eller senare för att detta ska vara möjligt, någon som kan bekräfta detta eller komma med tips och idéer om hur man ska göra, det jag är mest intresserad av att veta är bensinförbrukningen per tidsenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Europa-motor är de NMEA-kompatibla fr o m 2007, USA-motorer redan 2006. Men jag har för mej att det finns folk som faktiskt lyckats lura ur äldre motorer data oxå och har för mej jag sett det på THT, sök och posta där är mitt tips..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...