Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
nydolf

Stor motor liten styrpulpet

Rekommendera Poster

Kamrater

Tänkte köpa en styrpulpet 4,5-5 m, och har behov av en liten båt som klarar stor motor. Hur ser det ut, vilka modeller klarar större motorer? Har sett att de flesta båtar i den längden rekomenderas för 40-70 hk som max. Några idéer och förslag?

L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur STOR motorn handlar det om ?

70 hk är STOR på en båt i denna storlek.

Om jag vore dig skulle jag kolla amerikanska båtar, de brukar ha stora motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor motor hade du tänkt dig?? annars kan jag varmt rekomendera en ockelbo B16, dom flesta har motorer mellan 40-70 men några med motorer upp mot 100hk, har själv jaft en med 90hk optimax som gick som en dröm!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, var lite otydlig där. 70 hk på en 4,5 m båt - ja då är det nog en stor motor på en liten båt. Jag undrade mest vilka båtar i den klassen som fixar så stora motorer. Jag, min svåger och min far behöver en ny båt. Min svåger vill ha den till vattensport, farsan vill fiska och jag vill bägge delarna så vi hade tänkt oss en styrpulpet i 4,5-5 m-klassen. En Buster RS hade ju varit lämpligt men då jag kollar runt lite så har de flesta båtarna i den längdklassen en maxmotor på ca 40 hk. 40 hk är lite klent för vattensport tycker jag även om storleken på båten är perfekt för det fisket vi bedriver. vi behöver komma upp i en 60-70 hk för att kunna känna oss trygga med tanke på vår viktklass beträffande vattenskidor och dyl. Många har talat sig varm och rekomenderat just Ockelbo b16 som en bra båt med bra mototrkapacitet. Vad finns det mer i samma klass?

L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att du förklarat varför måste båten vara under 5 meter lång? Skulle vara lättare att förstå om du skrev typ max vikt 400 kilo för då kanske det är för att ni vill dra båten på en obromsad EU-trailer...

Redan strax över 5 meter finns många båtar som tål 75-80 hästar. En storsäljare som det finns många begagnade av är Ryds 510.

Har ni längdgräns vid bryggan i båtklubben?

Eller ett garage som bara är 5 meter långt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då gör vi ett nytt försök och förklarar. :) Ja, bryggplatsen är begränsande och fem meter är ungefär vad vi pallar med. Längre än fem meter känns också onödigt stort i sjön vi tänker ha båten. Upp till fem meter är båten också överkomligt hanterbar på land vid upptagning och ev. transport med de hjälpmedel vi har att tillgå.  

L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...