Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
PolePole

Manövrering i sidvind

Rekommendera Poster

Här kommer en fråga om sjömanskap och båtmanövrering:

Då och då hamnar jag i knepiga situationer där det gäller att ha koll på hur båten ska manövreras. För det mesta går det bra, men ibland blir det inte alls bra. För det mesta har jag i efterhand kunnat klura ut hur jag borde gjort, och tillämpat det nästa gång en situation uppstår. Det effektivaste sättet att hantera situationer är ofta att undvika dem helt och hållet.

Men det finns en situation som jag inte kommit på någon bra lösning på. Här är vad som hände, för ganska många år sedan: I samband med ett event på jobbet hade jag blivit skeppare på en hyrd 42-fots segelbåt. Den skulle återlämnas på hotellbryggan i Saltsjöbaden. På söndag eftermiddag när det var dags för förtöjning hade det blåst upp en kraftig sidvind. Jag skulle tippa på att det blåste ca 8 m/s. Vi dnämnda brygga gäller förtöjning mellan boj och brygga. Det är dessutom ganska dåligt med manöverutrymme, plus att bryggan är fullknökad med STORA, DYRA båtar.

Utmaningen är att, med dåligt manöverutrymme, i kraftig sidvind, med en båt som utgör ett stort vindfång, fånga en boj och sedan kila in sig i en liten lucka med en sotr båt utan att göra åverkan på på alla pensinerade Whitbreadbåtarna som ligger på parad.

Min ansats var att försöka få styrfart på det minimala utrymmet och hålla upp lagom mot vinden, köra fram till bojen så att den ovana besättningen kunde fånga den och sedan glida genom den smala luckan fram till bryggan. Detta är en otroligt svår manöver som kräver mycket tur utöver skicklighet. Efter många försök, och helt genomsvettig lyckades vi komma in till bryggan, för att omedelbart bli bortkörda. bara att sätta igång på nytt, fast på en annan plats. Det lyckades efter vad som kändes som ett oändligt maratonlopp.

Hotellbryggan i Saltis en söndag eftermiddag är allt annat än folktom. Det fanns nog många som hade kommentarer om min manövrering, men det varainte någon som sa något till mig. Nåväl, jag bjuder gärna på det.

Frågan är: Är det någon som har tips på hur man på ett kontrollerat sätt hanterar den beskrivna situationen, utan att använda bogpropeller?

Ett förslag jag sett är att köra mot vinden upp mot bojen, gira BB mot bryggan medan man slår back. Det skulle resultera i att man gör en bredsladd med aktern mot bojen så att den kan fångas samtidigt som  båten riktas in mot bryggan så man kan köra in mot denna. I det beskrivna fallet skulle jag aldrig vågat göra en så avancerad manöver. Finns det något mer riskfritt sätt att göra, även om det blir mer omständigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gast med lång tamp och bojkrok i fören? Styr rakt mot bojen, låt gasten hugga in kroken i bojen och styr sedan in mot bryggan. Gasten får kontrollera tampen så den inte går i propellern.

Jag försökte själv denna manöver i Smögen i somras men hade inte någon bojkrok. Lösningen efter ett par misslyckade försök var att skippa bojen, eller stolpen i det här fallet, styra in mot bryggan och förtöja aktern i grannens båt. Sedan tog jag dingen ut till stolpen med ankarolinan i högsta hugg och krokade fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket svårt att svara då varje båt är individuell. Och enligt min mening bör varje båt uppåt 40 fot med stort vindfång bör ha bogprop i dessa tider när hamnar och marinor blir alltmer trånga.

Hursomhelst, i det läge du beskriver är varje cm åt lovart guld värd, att försöka plocka upp bojen genom att komma från lä och sladda upp aktern tror jag inte går. Man trasslar in sig i båt och boj på läsidan.

Jag kulle komma från lovart, ha en man med bojfångare på lä låring och passera så nära lovartsbåten och dess boj det bara går. Om avståndet till bojen ändå är för stort så att den inte kan nås när din för har passerat aktern på lovartsbåten skulle jag stoppa, låta fördäcksgasten hålla fören på plats med hjälp av en båtshake (här vill man ha en bogprop) ikrokad i lovarts båt och låta vinden driva ner aktern mot bojen tills den kan tas.
Sedan en rejäl puff med gasen och rodret åt lä så att aktern vrids upp mot lovart medan ni glider in  fickan.
Men det gäller att folk vet exakt vad de skall göra, alla fendrar ute, inga linor trasslar och att bojen kan fångas ögonblickligen på ett sätt som går snabbt utan att någon skall ligga på mage på däck och nå öglan genom mantåget med en lina som skall knopas eller träs dubbel. Man har bara en chans.

Är man kort på folk, osäker på båtens manöverförmåga eller bara ovan skulle jag ta det osäkra för det osäkra, fendra av läsidan på båten ordentligt, strunta i bojen och köra in i fickan från lovart under lugna former, stoppa, och låta båten vila mot grannen i lä. Och sedan fixa ut en lina till bojen i lugn och ro.

Det är annars ett klassiskt misstag - att vara kaxig och inte vilja förhala eller  ro ut en tamp utan satsa allt på ett kort och få till en snygg manöver där bojen fångas och båten glider in på plats i en enda graciös rörelse utan att ens snudda vid grannarna. Medan alla åskådare ohar och ahar i tysthet...
Snyggt, javisst. Men går det fel blir det desto större pannkaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKönt att höra att det inte bara är jag som tycker det är en svår manöver.

JAg ska säga att jag är mest van vid små båtar där saker går att göra för hand. Därför tänker jag ofta inte på alternativa metoder med förhalning och jolle. Vid det beskrivna tillfället hade jag inte tillgång till någon dinge.

Nu när jag stimulerats att tänka tror jag att jag skulle gjort ungefär så här:

Lungt och fint kört upp till bojen mot vinden, alternativt backat upp mot bojen. Låtit en gast sätta fast en lång tamp i bojen som sedan läggs i avhåll ifören. Båten får driva ner av vinden så att den hänger i bojen på hyfsat lång tamp med fören mot vinden.

Gasten får i uppgift att hålla tampen sträckt för att undika propellern, när manövern påbörjas flyttar gasten sig med tampen till aktern. Vid BB gir mot bryggan flyttas tampen på SB sidan. Maskin framåt för styrfart och sedan in mot bryggan där gast två (alternativt gast 1 som lämnat aktertampen till rorsman i aktern.) lägger fast i fören.

Det borde bli en hyfsat riskfri manöver som går att avbryta om det behövs utan att det blir pannkaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svagheten i din metod är att manövern görs i låg fart, vilket kan bli problematiskt. I synnerhet moderna båtar med grunda skrov och kort, djup köl måste ha god fart genom vattnet för att inte driva i sidled. Vilket jag tvivlar på att du får och fören kommer att pressas ner i lä av vinden för tidigt och aktern kommer aldrig att sladda upp nog i lovart pga samma vindpress.

Dessutom kommer du från lä, och skall styra upp i en position så långt som möjligt i lovart för att inte interferera med båten/bojen i lä utifrån en position ganska nära båtarna - jag tvivlar att du kan göra svängen tvär nog utan kommer att komma in snett i din ficka och därmed kommer du för nära läbåten med dess boj och lina med aktern.

Kommer du från lovart, i min beskrivning ovan, kan du ta ut svängen maximalt och nalkas din boj med båten upprätad, med god fart och med en rak kurs något i lovart mot din ficka innan du hugger bojen på din läsida. Med en bra, lång bojkrok och lång lina kan gasten stå långt föröver, vid vanten och redan hugga bojen midskepps dör den är som bredast, allt för att maximalt med tid på sig. (Glöm inte att leda linan utanför alla stag och mantåg...)
När du sedan tvingas börja bromsa, för att inte ha för hög fart den sista biten, gör du det från en position som är maximalt i lovart, med båt som ligger vinkelrätt mot bryggan och du har råd att driva litet mot lä.

Båtar är naturligtvis högst individuella, men jag skulle aldrig satsa på ditt förslag av ovanstående skäl. Dessutom (det här beror ju på hur långt ut bojarna ligger) skulle jag vara orolig att när jag hänger i bojen och förbereder manövern skulle komma för nära de övriga bojarna och deras kättingar. En liten vridning åt fel håll kan bli problematisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INtressanta synpnkter. Det kanske liiger något i att det blir svårt att placera sig tillräckligt långt upp i lovart på rätt kurs utan att mangla över egen eller andras boj.

Situationen jag är ute efter är att kunna genomföra tilläggningen i en sekvens av var för sig relativt enkla steg som inte ställer krav på alltför exakt timing och samtrimmad skicklig besättning.

Tanken med den hyfsat långa tampen är att köpa manöverutrymme för att kunna accellerera och ta ut svängen.

Man kanske ska backa upp mot bojen från lä och lägga fast tampen i lugn och ro, sedan placera gasten på BB med instruktion att hålla linan sträckt ur vattnet. Sedan görs manövern som start mot lä, skarp BB gir så att man kör i en halvcirkel utanför bojen för att sedan vända ytterligare 180 grader och närma sig från lovart. Då kommar man i det gynnsamma läget som du beskriver.

De beskriva manövern skulle man knske till och med kunna genomföra ensam om man fendrar av ordentligt.

Konstigt att det är så svårt att tänka själv;-)

Det är som du påpekar, alla båtar har sina egenheteroch alla hamnar har sina särskilda villkor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den manövern förtsätter minst 25 m lina (om båten manövrerar extremt väl för motor i hård vind och klarar att gira 180 grader genom vinden från stillastående på två båtlängder, annars blir det mer) som skall löpa ut utan minsta trassel och stopp, sedan skall den in igen med hög fart så att den inte hamnar i propellern. Samtidigt får inte Merxhake eller bojfångare komma i beknip, vilket de gärna gör om de skall rotera runt bojen. Visserligen kan ju linan knopas, men du kanske skall ut igen är det blåser lika hårt...
För mig låter det som en rätt  vansinng manöver. Och hänsyn måste tas till andra båtar i närheten som förmodligen varken ser ieller förstår vad du håller på med.

Jag skall vara uppriktig och utan att mena illa vill jag säga att jag tror du har ganska begränsad vana av att manövrera (större) båtar och har väldigt liten aning om hur en båt påverkas i hård vind och hur roder och propeller samverkar.

Mitt råd är, fundera gärna kring dessa frågor och diskutera med andra. Men skaffa dig i första hand egen erfarenhet på platser där misstag är gratis. Snurra runt en tom bensinbrygga, gör sväng- och backmanövrar kring den som referenspunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förespråkar Eileans metod. Ta rejäl höjd i lovart, ha fart i båten och is i magen. Men är besättningen ovan så blir det lätt lite strul. Och det svåraste: Försök att strunta i alla experter på kajen! Och en sak till: Går det inte som det var tänkt, båten driver iväg, man missar bojen etc. så gör om alltihop från början. Det blir ofta knas när man ska rätta till det hela med en mängd småmanövrar.



Senast ändrad av Martin73 | 25 augusti 2010 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean,

Din slutsats är riktig, och jag nämde det i ett inlägg, att jag är ovan vid stora båtar. Jag är van vid mindre båtar där misstag lätt kan kompenseras med handkraft.

Jag beskrev en självupplevd situation som jag tror kunde hanteras bättre. I brist på egen erfarenhet vänder jag mig till detta forum för att få uppslag. Annars hade jag ju inte behövt det. Jag uppskattar engagemanget och de raka svaren på mina tokiga ideer, jag är jättedålig på att argumentera ner mina egna brilljanta uppslag. De konstruktiva förslag som kommit tar jag till mig.

Det är bättre att sortera bort de vansigigaste sakerna här än att göra dem på sjön med en havererad båt som följd. Att utveckla sin mförmåga att hantera en båt går dock inte att göra på ett forum. Då måste jag naturligtvis ut och praktisera i verkligheten.

Inna jag ställde frågan här, hade jag googlat rätt mycket i ämnet, men det var tunnt. Alla beklagar sig över att det är svårt att lägga till i sidvind och därför vill man ha bogpropeller. Har man det är allt frid och fröjd. Men, situationen jag beskrev: Hyrbåt utan bogpropeller och jolle, ovan besättning och skeppare som är ovan vid storleken är nog inte helt ovanlig. Därför tänkte jag att det kan finnas ett mer allmänt intresse av om någon har några bra knep de tar till.

Så här långt har jag bl. a lärt mig:

  • Att en stor båt båt kräver mycket mer manöverutrymme (Självklart, det visste jag redan, även om det kan vara svårt att tro det)
  • Att det kan vara bättre att ta bojen från lovartsidan för att positionera sig längre upp i lovart
  • Att det inte verkar finnas några patentlösningar, utan att det krävs skicklighet och att man känner båten väl.

Att man måste vara beredd att avbryta och börja om vet jag. Den beskrivna tilläggningen lyckades efter mängder av försök.

Att det finns engagemang och välvilja på maringuiden visste jag också.

Slutligen: I en situation där jag inte lyckas komma in själv hade jag helt enkelt fångat bojen och hängt i den, ropat på hjälp iland och skickat iland en tamp med manuell förhalning in till bryggan. inte särskilt elegant. Hade det inte funits någon där hade jag gått någon annanstans. Inget att skryta med i efterhand, men i min värld är det gott sjömanskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

För tilläggningsmanövrar gäller den gamla devisen från maffia-proffsmördare: Försök aldrig göra ett dåligt gjort jobb bättre. Dvs missar man går man ut och gör om igen, så man inte bär sig åt som en (långsam) flipperkula mellan omkringliggande farkoster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PolePole, du skriver:

...I en situation där jag inte lyckas komma in själv hade jag helt enkelt fångat bojen och hängt i den, ropat på hjälp iland och skickat iland en tamp med manuell förhalning in till bryggan. inte särskilt elegant. Hade det inte funits någon där hade jag gått någon annanstans. Inget att skryta med i efterhand, men i min värld är det gott sjömanskap...

Det är nog bland det vettigaste som hittills skrivits i denna tråd.

Om folk kunde lämna prestigen åt sidan, be om hjälp, strunta i att försöka sig på eleganta manövrar, ta fram förhalningslinorna eller helt enkelt resignera och säga det här kommer inte att gå skulle merparten av alla fuck-ups aldrig ske.
Och de kvarvarande skulle till största delen försvinna om man planerade den kommande manövern i minsta detalj, informerade alla ombord om deras exakta uppgift, gjorde klar och kontrollerade all materiel, funderat ut vad som sannolikast kan gå fel och gjort en reträttplan och först därefter påbörjat manövern.

Men livet i hamnarna skulle defintivt bli mindre underhållande för dem som redan förtöjt ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns för övrigt en självupplevd fuck-up från Spanien för några år sedan. Jag minns ännu torrheten i munnen när jag i över 20 m/s vind från sidan/låringen skulle köra in mot en ynklig bom som var 8 meter till en båt på nästan 13 meter och på 14-15 ton.

På ett vis gick det bra, inga skador. Men prestigen fick sig en törn.

http://eilean.se/LoggBokDel7.htm

Skrolla ner en liten bit till stycket Vi gör en inte helt diskret entré i den anrika staden Cadiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean skrev bl a: Vi gör en inte helt diskret entré i den anrika staden Cadiz

Vilket påminner mig om nu i somras, när jag och tant frugan gjorde en inte helt diskret entré på Käringön... Blåste runt 10 m/s, vinden i häcken när jag går in i hamn. Massor av platser fanns som tur var. Frugan ser en plats ganska långt in i hamn, meddelar mig om den varpå hon börjar förbereda med tamparna. Javisst svarar jag, och ser en lucka strax framför mig... Jag girar babord och får då således vinden i sidan (ingen bogprop här inte), och frugan är inte fullt beredd på att jag istället skall ta denna plats som var så mycket närmre än den hon sett -  alltså inte helt beredd med bojtampen. Till saken hör också att vi är inte helt vana med att lägga till vid akterboj, och krok har vi ingen heller, så det får bli en manuell instickning av tampänden... det blev väl sådär bra (inte alls m a o). Nåväl, hon går fram i fören och tar emot, och våra snälla blivande båtgrannar tar emot på sidorna -fendrar är ute på alla båtarna. Frugan hoppar iland, och jag hoppar bak för att börja dra i bojtampen... fastnar i drevet med tampen, dock ej propellern som tur är så det är bara att ta båtshaken och putta ner tampen så att den blir fri. För att klara den manövern var jag tvungen att ställa mig på drevskäddan, så det blev till att till hälften doppa ner kroppen i 17-gradigt vatten... Klarar detta och börjar dra tampen... och drar ut tampänden ur öglan på bojen (RIDÅ!!!). Nåväl, vi la fast med aktern i båtgrannen, medans jag funderade på hur fasen jag skall få i aktertamp i boj. Jag får den snillrika idén att jag skall simma ut till bojen och sen tillbaka igen, ingen svår manöver... men då sa frugan stopp: Nej, det gör du inte. Då blir vi 2010 års snackis på Käringön... Ok hur göra. Då kommer en vänlig herre med gummibåt, från bryggan på motsatt sida och hjälper oss, så det löste sig på det sättet...

Jag snackade efteråt med både denne vänlige man, och vår båtgranne om denna penibla situation vi (jag) kom i, varpå de nästan unisont svarade att va fan, alla gör misstag med båt, Det finns ingen som alltid gör perfekta tilläggningar, speciellt inte med vindfång i sidan. Det är bättre att ta till hjälp, det är bäst för en själv

Ville bara med detta berätta att även om man gör misstag, ta emot hjälp. Det är fullt av folk som vill hjälpa till vid sådana här situationer... Ingen hanterar båt helt perfekt, oavsett bogprop finns eller ej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte en 35 fots segelbåt i s f den på 32 vi hade tidigare lovade jag min hustru att inte lägga till i sidvind om vi var ensamma ombord. Det löftet har jag hållit även nu när vi har en på 42 fot med bogpropeller. Lägger mig hellre på svaj eller ligger kvar på bojen och tar hjälp, som någon föreslog ovan. Man kan inte begära att en kvinna eller man skall orka bära av fören på en 10-tons båt i stark sidvind. Klart att ibland måste man gå in även under sidvind, men då får man bita huvudet av skam och ta hjälp antingen av gäster ombord eller folk iland. Bogpropellern är bra som stöd när går mot bryggan, men inget mirakelmedel som löser alla problem. Det viktigaste är att planera noga och att alla vet vad de skall göra. Man har bara ett skott i bössan så det gäller att göra rätt direkt. Klarar man inte det får man gå ut igen och försöka igen utan att känna att man tappat ansiktet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...