Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
BennyBoat

Har din Flipper rätt motor?

Rekommendera Poster

Med en budget på ca 40 000:- och vill ha en bränslesnål motor som kan göra runt 30 knop.

Vilken motor ska man välja till en Flipper 575?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med din budget är det väl en äldre tvåtaktare i 70-90 hk klassen som gäller om du vill upp i 30 knop. Fast soppasnål blir den ju inte. I så fall snackar vi fyrtakt/direktinsprutad tvåtakt och då är det nog dubbla pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade kollat efter en Mercury Optimax på ca 90 kusar.

Tror du kan få en sådan för ca 40 k.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer konkreta förslag vore bra. Det finns ju en uppsjö med äldre tvåtaktare i 70-90 hk klassen.

Är det någon motor man ska akta sig för?

När började 4-taktare tillverkas, eller kan man glömma dem med tänkt budget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha fyrtakt kanske du får gå ner lite i hästkrafter inom den budgeten.

Det enda som jag skulle kanske vara lite försiktig med är Ficht motorerna från Johnson. Tills Bombardier tog över i alla fall (-00 tror jag, så -01 och framåt eller utan Ficht).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Honda var väl först att tillverka 4-taktare i större skala i början på 90-talet. Men bara för att de är fyrtaktare innebär det inte att de är felfria. Gamla fyrtaktare är inte roliga att reparera heller.

Som ovan säger är Evinrudes Ficht-motorer i OMC:s ägo lite luriga. Tror det var runt -98-00

Senast ändrad av Sardaukar | 24 augusti 2010 | 21:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamahas 2-takts 90 hästare är en väldigt trevlig och driftsäker motor. Går förhållandevis billigt och har ganska milda 2-taktsegenheter, dvs ryker ganska lite och tål faktiskt att gå i timmar på tomgång utan att tjura ihop. Lättast i klassen, bara 120 kg. Den har väl bara två nackdelar, delarna är rätt dyra och den är lite klen för att va en 90 hästare. Det sägs att den inte ger riktigt 90 hästar. För 40 000 kr bör du få en sådan som är tillverkad en bit in på detta årtusende men motorn är poppis och fantasipriser förekommer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha den till en Flipper 575, skulle jag definitivt inte köpa mindre än 90 hk, om jag var du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hadde en honda 90 Hk -98 på min flipper 570. Den toppade prick 35 knop på gps:en och gick hur fint som helst. Om en sån blir för dyr så tycker jag att du ska leta efter en tvåtakts yamah 90 Hk som jag fått intrycket av att det ska vara en mycket bra motor.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...