perrob 0 Postad 24 Augusti , 2010 Hej, Kan jag serva min 4-takts utombordare själv? Vad är viktigast? Behövs specialverktyg,momentnyckel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 24 Augusti , 2010 Garantin kräver att motorn servas av auktoriserad verkstad, men när garantin gått ut är det ju fritt fram. Att spola igenom kylningen, byta oljor, filter och tändstift är ju enkla åtgärder. Kamremmar och liknande lite knepigare. När det gäller specialverktyg så kan det vara knepigt att komma åt tändstiften med en vanlig nyckel eftersom kan sitta svårt till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrob 0 Postad 24 Augusti , 2010 Tack för infon. Det är min första 4-taktare (Yahama 60) den har fyra säsonger bakom sig och totalt 60 timmar varav jag kört 12 i sommar. Alla timmar i sötvatten. Känns onödigt med att byta en massa saker i detta läge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 24 Augusti , 2010 Har du en instruktionsbok, brukar det stå vad som ska bytas/kollas och vid vilka intervaller. Sen brukar det ju finnas servicekit med verktyg i rätt mått och längd för specifika motormodeller. Och nej, så värst mycket att åtgärda brukar det ju inte vara. Mest koll av växelhusolja, motoroljebyte, koll av tändstift, koll/efterdragning av bultar, smörjfett i nipplarna på riggen, propelleraxeln och länkarmen. Inget avancerat verkstadsjobb direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 24 Augusti , 2010 Det finns några enkla saker som man alltid bör fixa till vinterförvaringen: Töm ut eventuellt kondensvatten i bränslefiltren Dränera motorn på bränsle (på Yamaha finns en dräneringsslang vid insprutningen) Spola igenom kylkanalerna med rent vatten (även i sötvatten finns smuts och alger). På Yamaha finns en Gardenakoppling för ändamålet Töm bränsletanken för att få bort kondensvatten och skräp Konservera motorn genom att droppa lite olja i cylindrarna och dra runt motorn några varv Större service ska enligt serviceboken göras var 100:e timme eller i gång per säsong. Men om man kör väldigt lite så räcker ovanstående till vintern. (Om man inte är mån om att ha en fullstämplad servicebok pga garanti och andrahandsvärde). Har jag glömt något ovan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Augusti , 2010 koll/åtdrgning av bultar, vilka bultar avses, det har jag aldrig gjort ? Sen undrar jag om man inte överdriver servicebehov för båtmotorer, min S60 skall servas var 2000 mil, med medelfart 60 km/h (uppnås knappt i Stockholm) blir det var 350:e timme. Kanske motsvarar var 200:e timme för en båtmotor som går i högre varvtal (men bilmotorer stressas även i stockholmstrafiken med stopp och acceleration om varandra). Är det inte så att marinverkstäder måste ha sysselsättning även under vintrarna (fast nu blir jag anklagad för för att vara cynisk ?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 24 Augusti , 2010 När jag lät göra inkörningsservice (20 h) på min Yamaha F100 så kollade de momentet på bultarna som håller fast motorblocket underifrån. Visst är serviceintervallerna täta, men om man köpt en motor för 100 000 så är man ju rädd om andrahandsvärdet, och följer rekommendationerna. Det kostar ett par tusen om året, men med tanke på vad försäkring, bränsle mm kostar så är det inte så farligt. Det blir ju ett litet bakvänt resonemang: Eftersom allt med båtar är så dyrt så är det ingen mening att spara, men man hamnar lätt där. Det är med båtar som med kvinnor. Om man väl har bestämt dig för att ha en, så ska man aldrig kolla vad det verkligen kostar. Bättre att njuta i ovisshet, än att fundera på om det är värt det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Augusti , 2010 Jag sköter servicen på min Yamaha F150 själv med hjälp av en orginal Yamaha servicemanual. Har även gjort det under garantitiden och jag tolkar inte garantivillkoren som att servicen måste skötas av en auktoriserad verkstad, bara att servisarna ska skötas enligt Yamahas rekommendationer. Jag dokumenterar servisarna med foton och kvitton på matrialet och använder bara orginaldelar. Har man kunskapen är det inga problem att sköta åtminstone de enklare servisarna själv på en modern fyrtaktare och man sparar en hel del pengar plus att man slipper krånglet med att transportera båten till verkstaden och försöka få en tid som passar. En bonus är att man lär sej väldigt mycket om sin motor och hur den funkar, nyttigt den dagen den verkligen krånglar. Så mitt tips är att köp en manual och gör de servisarna du anser att du klarar av själv och krävs specialverktyg eller specialkunskap så lämna iväg de jobben. Byta oljor, filter, stift och impeller samt smörjning och kontroller gör man oftast utan några specialverktyg och med normala skruvarkunskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrob 0 Postad 30 Augusti , 2010 Var får man tag på en manual? Funderar också över oljefilter,det står inget om det i min instruktionsbok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Augusti , 2010 Yamaha-handlaren kan sälja dej en manual men den är rätt dyr. Vill du komma undan lite billigare kan du handla den från USA av t ex firman i länken nedan som är mycket bra att ha o göra med. Är man lite flitig med google så kan man även hitta dom som pdf på lite halv-skumma E-book stores för några dollar. Oljan ska på de flesta Yamaha-motorer bytas vid 100 timmar eller 6 månader medan filtret bara behöver bytas vid 200 timmar eller 12 månader. Byta olja tycker Yamaha är ett jobb man kan göra själv o därför är det beskrivet i vanliga handboken. Byta filtret däremot tycker de är så avancerat att man bör låta verkstan göra det Med normal svensk användning blir ju intervallet detsamma på olja o filter då man sällan kör mer än 100 timmar på en säsong. http://www.simyamaha.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrob 0 Postad 31 Augusti , 2010 Tack för länken! Där verkar det mesta finnas som kan behöva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser