Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Joelsson

Mer kraft efter inkörningsperioden?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fundering. Det är så att jag har en Ryds 535 FC och nyligen köpt en ny Mercury 50 hk 4-taktare till den. Det är max 60 hk på båten. När jag köpte den satt en propeller på med 13 i stigning. Jag kunde konstatera att motorn då inte orkade varva ur mer än 4200 rpm, kom inte ens upp i planing. Köpte nu en ny propeller med stigning på endast 11 och kommer då upp i planing och 5000 rm och 18 knop max. Med gamla 60 kh 2-t kom jag i alla fall upp i 25 knop.

Kan jag hoppas på att den kan varva ur bättre efter att den är nog inkörd eller? Med en stigning på 11 borde den ju kunna varva mer tycker jag. Stigning på 11 är för övrigt vad som rekkomenderas av programmet som finns att hämta hem på denna saida. Det tyckte också han på propellerservice var den rätta i mitt fall map båtvikt, motoralternativ mm.

Dela gärna med er av er uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en uppfattning om kraften kan öka efterhand som motorn blir mer inkörd???

Visst borde jag komma upp i högre varvvtal med en stigning på 11, eller?

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din båt är ren i botten, ej full med vatten eller på annat sätt för tung, borde du nå uppåt 25 knop med nya motorn. Detta under förutsättning att motorn är frisk och att bränsle och bränsletillförsel och annat är just

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har via propnnspeed fått samma bild. Frågan är bara vart det blir fel. Motorn är körd totalt 5 timmar och av årets modell, därav mina funderingar om motorn är felet och det blir bättre efterhand.

Om båten dragit åt sig himla mycket vatten vet jag ej, men jag vet att det inte finns vatten  mellan skroven om jag drar ur bottenpluggen och känner där.  Båten är någorlunda ren. Även om jag skulle ha sisådär 200 liter vatten i båten så bör den enligt programmet gå bra mycket bätte än 18 knop.

Hur ska jag kunna verifiera att den får nog med soppa?

Vad kan vara felet?? Plz hjälp mig med idéer

 

Mvh Andreas



Senast ändrad av Joelsson | 24 augusti 2010 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Skillnaden i effekt mellan en ny oinkörd och inkörd motor är så liten att Du inte märker det, speciellt med motorer i dom lägre effektnivåerna. Att båten inte planar beror på något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte i typ din motormanual vad din motor skall klara av att varva upp till? Når du inte de varvtal som står skrivet där kanske du har fel storlek/vinkel/stigning på propellern? Ring Mercury och fråga vad du ska ha för propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för infon.

Det konstiga i kråksången är dock att båten gick klart fortare med den gamla 2-takteren på 60 hk. Om det var båten som var problemet borde det ha märkst även då tycker jag...

Undrar varför int motorn varvar mer än 5000...? Någon som vet hur jag kan testa så att det tex inte är just bensintillförseln eller något liknande som skapar detta problem?

Jag ska kolla på nivån båtbotten vs kaviatorplattans placering och se om det kan vara nåt vajsing där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..så nu har jag lekt lite med siffrorna i propnnspeed 2007. Med min båtlängd och motor övrigt som gäller så krävs en övervikt, utöver min vikt, båtens ordinarie vikt och båtmotorns vikt på hela ETT TON och samtidigt en slip på 500! Det känns inte troligt...

Vad F-n kan det här bero på????



Senast ändrad av Joelsson | 25 augusti 2010 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle  85,

Det är här problemet ligger. Den varvar inte mer än 5000 rpm med skall vara 5500-6000 rpm. Jag har bytt propeller till den som propellerservice räknat fram skall vara den mest lämpliga men jag når ej högre varv än 5000 rpm ändå.... Varför inte är frågan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor ger inte full effekt av någon anledning, Bränsle, feljusterat gasreglage, fel på motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej robert 99,

Det du skriver är intressant. Gaswiren kan mycket väl vara problemet. Jag bara monterade dessa rakt på motorn. där jag uppfatttade att tomgången var just tomgång. Jag märker att det inte blir någon skillnad i gas under sista fjärdedelen av gasen. Kan det vara så att jag inte når full gas???

Om det är bensintillförseln som är problemkällan, hur kan jag verifiera det?

Några mer idéer varför jag inte når högre varv???

Mvh Andreas



Senast ändrad av Joelsson | 26 augusti 2010 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är skillnad på själva rigglängden? Jag vet tex att när jag tiltar min motor upp och ner när jag planar så kan jag i princip höja och sänka varvtalet. Jag sänker varvtalet genom att tilta ner motorn under planing och samtidigt kan jag få den att varva ut riktigt ordentligt när jag tiltar upp propellern precis under vattenytan. Så mitt tips är att tilta den mycket högt under planing och se vad som händer på fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att tilta upp och ned när jag ligger på mina max 17-18 knop men jag får ingen större skillnad, baraatt farten blir lägre när jag tiltat upp för mycket.

Tack för idén!

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska åka till båten imorgon och ta en titt. Först ska jag verifiera så att rigglängden inte är för kort. kavplattan ska vara 1,5 cm under botten på båten va?

Sedan ska jag prova att gasa moron manuellt genom att ta av kåpan och gasa direkt på reglaget. Har ni någon anna idé på vad jag ska kolla och hur? Finns det något sätt att verifiera ett det inte är bensintillförseln som är för låg?

Kom med mera idéer plz Glad

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavplattan ska inte vara under botten på båten! Jäms med botten eller någon centimeter upp är vad du ska ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Bra att veta. Jag har tidigare mer kontrollerat att den ligger ungefär i nivå med botten men nu ska jag kolla så at den inte är under. Jag tror dock inte att den är det då ögonmåttet säger att om  det skiljer något från förra motorn så är det att den är något högre upp nu.

Tack för upplysningen!

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får ni hjälpa mig här...

Niclas O säger att kav-plattan skall vara i nivå med eller någon cm över båtbotten (vilket antagligen stämmer), men tex Wikipedia säger 5 cm under botten. Hittar både och på nätet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utombordsmotor

Vad är det som gäller här? Jag har planer att justera deta men vet i nuläget inte vad som är rätt.Obestämd

//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte kavitationsplattan är problemet här. Visst finns det alltid en optimal höjd, men om den är 1,5 cm under så är det inom felmarginalen. Jag hade en båt där riggen var ca 10 cm för lång. Det var inget problem.

Med prop med ännu lägre stigning kommer den varva mer, men jag tror inte det blir nån markant fartökning. Det är nåt annat som är helknas. Eftersom motorn är nyligen monterad så är gaswiren en huvudkandidat. Kolla på förgasaren hur långt wiren drar gasarmen vid fullgas. Koppla sedan loss wiren och testa hur långt du kan dra den för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller höjden på kavitationsplattan borde påverka så kraftigt, min sitter någon centimeter under bottnet, helt enligt Yamahas manual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är intressant hur åsikten skiljer sig angående placeringen av båtmotorn. Känns som att det är nästan 50 - 50.

monark 670, när det gäller stigningen så har jag alltså valt en starkare prpeller nu som i normala fall innebär att båten går långsammare. Men eftersom jag aldrig kom upp i önskat varv med den gamla så bytte jag propp av den anledningen. Vad gäller förgasaren så är det bränsleinsprutning på motorn. Hur jag ser om den går till max vet jag inte riktigt. Någon som kan berätta?

Jag har för övrigt provat att gasa i frilääge och kan konstatera att det då inte är något problem med att nå maxvarv. Det verkar helt enkelt vara att totala motståndet hindrar de n från att varva ur då växeln är i. Eller tänker jag fel??

Tack för era åsikter!

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan inte svara på vad som är fel bara att jag har samma problem. Har en Askeladden 475 som jag köpte en ny Yamaha 50hk till. Och upplever samma problem som du har, den varvar inte ut som den ska och jag når inte mer än 25 knop. Med orginal propellern så varvade den ca 5300 oavsett om man är 1 eller 2 i båten på fullgas. Köpte då en ny med lägre stigning och nu varvar den max 5400. Men hastigheten har inte ändrats något. Och jag märker att den drar bara till en viss gräns på gasen , sista biten händer ingenting. Men jag kollade oxå gasvajern och justerade den så den verkligen gick i botten men utan skillnad. Kav platan är precis vid botten som den ska. Vet inte om bottenmålning kan ändra något. Har polernade färg som suttit i nått år nu och börjar försvinna, ser epoxin på vissa ställen. Vet inte om det är nått som kan bromsa farten. Har som du hoppats på att den ska gå bättre efter att den har gått lite. Men efter 100 timmar så är det ingen skillnad.

Det konstiga är att farsan har en ryds 485 som är 200 kilo lättare med samma motor som oxå har samma problem. Det händer inget sista biten på gasen. Och den varvar oxå bara 5300 oavsett om man är fler eller själv i båten. Stannar runt 25-26 knop. Den borde ju gå fortare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thoore,

Har ni haft detta problem så länge utan att in fått en lösning på det. Tråkigt. Har ni varit i kontakt med någon auktoriserad verkstad som har tittat på det?

Ni har iofs andra hastigheter än jag men med så pass mycket lättare båtar är ju er prestanda också för dålig.

Hmmm... Jag kommer nog att prova med att flytta upp motorn lite i alla fall och se om det kan hjälpa nåt. Sedan skulle jag gärna ta del av hur man gör för att verifiera att jag kan ge full gas.

'//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även med elektronisk insprutning så borde gaswiren vara ansluten via en arm eller nåt. Jag vet inte hur det brukar se ut men på nåt sätt måste ju wirens rörelse överföras till styrenheten. Ställ gashandtaget på full gas och mät upp vilket läge armen har. Ta sedan loss wiren från armen och ställ armen på fullgas manuellt, och mät upp om det är nån skillnad.

Att den når maxvarv i friläge säger inte så mycket. Utan belastning kan den göra det utan fullgas. Det rekommenderade maxvarvet är inte det högsta varvtalet motorn kan uppnå vid fullgas, utan det varvtalsområde man inte bör överskrida vid kontinuerlig drift. Den går upp betydligt högre än så vid fullgas om man har friläge eller propeller med låg stigning. Jag fick själv ta och byta propeller på min båt för att motorn drog långt över maxvarvet som ingenting ifall man inte såg upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...