Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Spancox

Manövrera segelbåt med rak axel

Rekommendera Poster

Efter en lite hektisk incident i Bullandö i helgen, som endast avhjälptes med båtgrannars välvilja och starka ben, skulle jag väldigt gärna vilja få litet tips och trix för manövrering i låga farter med vår First 35s5.

När jag lägger i backen så drar hon aktern åt styrbord ett ganska långt tag innan hon stabiliserar sig och börjar backa dit jag styr.

Jag brukar backa med ganska låga varv, blir det bättre om jag gasar på litet?

Att backa med en segelbåt är inte min favoritsysselsättning direkt, hur gör ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Misilen gav jag alltid kraftig gas vid back, tjong på bara!
Orsaken är att foldingpropellern måste fälla ut sig ordentligt då den jobbar mot ihopfällning när man backar och det bara är centrifugalkraften som håller ut den då. Annars fick man ganska stor skovelhjulseffekt som du beskriver.

Varför inte prova på lite öppnare vatten hur det är på din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det skall provas - bara det att det blåste så in i vassen när vi skulle hem efteråt.

Tack för tipset om kraftig gas, vi har också en foldingpropp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara lite svårt att få styrning på backen i låga farter. Har själv en långkölad båt som helst vill gå rakt bakåt eller dra något p.g.a. rotationen på propellern.

Försök med att gasa på ordentligt så du får lite fart, lägg sedan i friläge så inte propellern stör flödet över rodret. När du backar så skjuter ju propellern vattnet förbi kölen som då fungerar lite som ett roder där flödet är störst innan du fått upp lite fart. Är bästa sättet på min båt, men alla båtar är ju olika så prova dig fram när du har gått om utrymme.

/Robin



Senast ändrad av Riro | 23 augusti 2010 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall testa att lägga i friläge och se hur hon uppför sig då. Tack för tipset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med propeller verkan när man backar gäller får både motor och segelbåtar med rakaxel Men är man medveten om fenomenet så är det eg inga problem. Man får så att säga ta det i beräkning och veta att när man backar så drar båten åt ena  hållet, i ditt fall styrbord.

När du kör båt så tänk på att en båt i motsats till en bil svänger med rumpan och inte med framända, att den svänger mer ju mer gas du ger, men att den faktiskt i princip kan svänga utan att ha fart vare sig framåt eller bakåt om man låter gasen vara och använder växeln till att ge båten små puffar fram och tillbaka.

Så om du vet att din båt svänger styrbord med aktern när du backar, se till att hon står mot styrbord med fören när du börjar.  Sätt rodret rakt och ge back, när hon börjar svänga för mycket mot styrbord (eg lite innan) med akterna lägger du i neutral och ratten mot styrbord. ge en puff framåt  och hon kommer att räta upp fören mot styrbord utan att hon börjar gå framåt.  Och sen fortsätter du med back. på såvis kommer du att på ett kontorllerat sätt kunna backa ganska rakt.

Att ha lågt varv låter klokt, tänk på att i låga fater är det lätt att göra för stora ratt/roder rörelser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detta är rätt teknik när du ska backa rakt bak.

Ska du svänga åt endera hållet, puff framåt så att aktern ställer sig åt det tilltängta hållet, back med lite roder ca 15 grader, med större rodervinkel funkar rodret bara som en broms, räcker inte giren till puff fram igen, mycket vevande på ratten men det går att svänga runt båten 360 grader på en båtlängd.

Och till sist inte för högt varv på motorn det är båten som ska förflyttas inte vattnet.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åentax och Marexx har helt rätt i det de skriver, förutom att de missat att ta hänsyn till din foldingpropeller som jag skrev om tidigare. Ett för litet gasande och den fäller som sagt inte ut sig ordentligt. Bättre då att som någon skrev gasa med kraftiga puffar och sedan gå över på tomgång när båten gör fart..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniken med att puffa framåt är bra dock håller jag inte med om att inte gasa på. Det är ju just vattnet man vill förflytta över rodret så det får maximal verkan utan att båten hinner förflyttar sig framåt. Fungerar speciellt bra på segelbåtar som p.g.a. sin tyngd har en tröghet och inte börjar åka framåt på en gång. Ska du förflytta båten så rodret tar, måste du upp i styrfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ska backa ut ur hamn eller vända båten kör jag back för fullt tills båten fått lite fart, sedan friläge och DÅ kan man börja styra med rodret (funkar inte alls bra innan).

Jag har rak axel och tvåbladig foldingpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket tacksam för alla initierade svar, det här är ett underbart forum! Skrattande'

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd, dels som en liten lektion till mig själv då jag blivit med rak axel (efter att ha haft drev, som svarar på stört :-) ) dels som en liten lektion till andra som kan ha lite trubbel med att backa och svänga med rak axel... Blir lite övningskörande för mig nu i början, så att jag fattar hur man skall göra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det finns någon form av instruktionsfilm om detta? Jag sökte på youtube, men hittade inget där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag såg något reportage i Praktiskt Båtägande där dom tog upp detta ämne angående att lägga till på olika sätt och med olika typer av båtar. Var nog bara nån månad sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, nu fick jag återigen tillfälle att läsa alla fina svar jag fick. Tänk vad åren går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo, fina svar kan man alltid fåwink, men blev du nåt klokare? och framförallt, lärde du dig backa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man hur man skall gära i teorin så kommer färdigheten av att öva.

Jag har ju alltid haft långkölade segelbåtar. Min L32;a var på 6,5 ton och totalt hopplös att backa med.

Jag gjorde i princip som beskrivits ovan, även om jag inte var så försiktig med gaspådraget. 

Full maskin frammåt och fullt roderutslag för en babordsgir. När båten började röra sig frammåt full maskin bakåt. Sen full maskin frammåt och fullt roderutslag. På det viset skulle jag kunna snurra runt en prick om så vore.

Det är ju ofta så trångt mellan bryggorna i hamnarna att man måste kunna vända båten och man lär sig förvånadsvärt snabbt när man är tvungen.

Men man får inte va räddhågesen och tveka

Min havsfidra (20 fot) med ungefär samma undervattenskropp, kunde jag starta från bryggan och backa  och styra precis som jag ville. Att få den att gå frammåt om tex vinden låg på var många gånger omöjligt. Svag motor och relativt stor volym i förskeppet gjorde att hon dreva av innan jag fått styrfart. Men backa - det gick alltid. Dessvärre tog det några år innan jag kom på denna finess

post-945-1394237530,3585_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl si och så med klokheten. :-)

Jag har dock förändrat mitt handhavande efter alla bra svar, numera kör jag kortare intervaller med högre varv istället för att ligga längre på lägre varv. Sedan använder jag deplacementet mer med, glider mer med växel ur för att snabbare kunna lägga i backen när så krävs. 

Lite bättre har jag väl blivit med. Förra året var fullt med klockrena till- och lossläggningar. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte blivit bättre på att backa med rak axel... frown Tur att det finns bogpropeller som hjälper mig blushblush Bara att trycka på knappen för det håll man vill ha fören, samtidigt som det blir fullt rattutslag åt motsatt håll med aktern... coolcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro det är nog en väldig skillnad att backa med en långkölad segelbåt och en motorbåt.

Problemet och samtidigt fördelen är ju den långa djupa kölen, som biter fast i vattnet och gör manövrarba svåra. En motorbåt flyter ju mera uppe på.

Min nuvarande båt har en fantastisk manöverförmåga. Den har en lång fenköl och då den har masten långt back sitter kölen också långt bak. Detta för att balancera segelplanet mot lateralplanet.Tillsammans med den nya starkare motorn är det en barnlek att manövrera den i trånga utrymme.

post-945-1394237727,7866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta någon som tipsat om att man innan man börjar backa som föreslagits kan göra en mot-gir.

Mitt bidrag är att för att motverka släng pga propellerrotationen, är att göra en puff fram så att liv i båten åt motsatt håll som uppstår då man backar. Och inte fullt mot-roder som nämnts tidigare vid back.

Och fullt ös på så kommer man rakt akterut från början. Övelse ger mester säger Ola.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att med motorn spola vatten förbi ett utställt roder gör att man på en fenkölad segelbåt ganska lätt kan få båten i rotationsrörelse i önskad riktning. En liten puff (halvgas framåt) med motorn får igång rotations-rörelsen sedan i med backen med mindre gas så att framåt-rörelsen avstannar och därefter frilägen, när rotationen avtar....sedan en puff framåt igen osv...och man kan få båten att rotera runt på en femöring, såvida det inte är strömt eller för mycket sidvind, Det funkar utan att måsta veva runt med ratten och stressa upp sig, rodret kan hållas utställd ca 15 grader hela tiden detta görs.

-  Värt att öva på först på lite fritt vatten, rekommenderas!

Lite andra instruktiva tipps hos denne engelsman:

Även denna amerikan visar hur man backar en båt rakt (med framåt puffar) en båt som hela tiden själv vill svänga för mycket av propellerverkan eller sidvind:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade även denna film som visar när det inte går så bra.

FRÅGA:

Vad tror ni, vad gör han för fel ?

Vilka är de största misstagen han gör?

Vad lär vi av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger - för små marginaler. Han är för nära stockarna när han vrider runt. Att sedan försöka styra med växeln i på låg fart som han gör är assvårt. Jag hade puffat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, han börjar för nära. Jag hade svängt tidigare bort från platsen rakt ut och sedan backat rakt in och korrigerat riktningen med puffar om det behövs.

När har lyckas få igång rotationen i båten i 3.e försöket så fortsätter det rotera för mycket utan att han har en tanke på att häva den effekten. Just detta visar hur svårt det blir att från stillastående rotation få igång backrörelsen så man prickar rätt in mellan stolparna eftersom förskeppet svänger runt lång väg och har mycket rörelseenergi. Hade det varit sidvind eller strömt hade han aldrig fått in båten med den valda metoden.

Detta visar att roderverkan under backning är väldigt dålig i låg fart. Nära stillastående ger rodet ingen effekt om man inte stuntals kan låta propeller-srömmen verka mot rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första hade jag utnyttjat propellerrotationen genom att komma från andra hållet lika långt ut som näst sista gången. Och ha lite driv och inte komma på för sent vad som behövs göra med roder och reglage. Hade han varit lite mera alert hade det funkat bättre sista gången även fast han kom från svåra sidan.

Oj oj vad bra jag är som kan det här med kajstuds. ;-)

Bra länkar du lagt in Hasse_O !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det svårt att både hålla låg krocksäker fart och ändå ha styrfart.

 

Är det fritt från ström och ganska lugnt är det inte svårt att backa in. Varför inte ha lite längre sträcka på sig. Kanske båten var helt omöjlig att backa rakt bakåt med.

 

Nu tycker jag själv att det är enklare att lägga till med fören men vissa båtar är ju svåra att kliva i och ur från fören. Går inte båten att backa in i spiltan är nog bästa varianten att lägga sig utanför stolparna och hugga tag i en tidigare upphängd lina och dra aktern in mot bryggan.

 

I hård vind är linor en variant att manövrera båten. Kan ta sin tid.

 

När man närmar sig en tilläggningsplats i hård vind eller ström eller en kombination kan det vara bra att träna utan att lägga till om det ser ut att misslyckas. Kräver is i magen och snabbt avbrytande av operationen om det inte fungerar.

 

Har lyckats nån gång med att nyttja sidvinden och seglat med skrovet. Får man till ett fortfarighetstillstånd kan det omöjliga bli ganska ofarligt.

 

T.ex om man har kraftig medvind in i hamnen och bedömmer det som ett vågspel att vända båten och klara att träffa in i en spilta. Vid sväng in i spiltan får man vinden i sidan och farten är riskabelt hög om man ska pricka rätt.

 

Har då vänt fören mot vinden och hållt båten så med motorduttar och roder och glidit sakta bakåt tills jag kommit till spiltan. Då har man styrfart med vattenström på rodret och kan få in fören mellan stolparna och sen vrida aktern med propellerströmmen. Skulle man bomma ett sånt försök är det inte värre än att gå ut igen.

 

Har man ström och vind funkar denna varianten också. Båten får bara en annan vinkel. Kan säkert se väldigt avigt ut men inte så svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...