Vukan 0 Postad 18 September , 2004 det är så att jag har en johnson 85hk v4:a från -75 och den vill inte starta när den har stått ett tag (ett dygn). man måste spruta i startgas för att få den att gå igång. när den gått ett tag startar den direkt. känns som den inte får nån soppa i början. som om soppan rinner ur förgasarna när den stått ett tag (under natten/ett dygn) och att den måste dra upp soppa från tanken igen. den går perfekt annars! man kan oxå starta den samma dag efter flera timmar. just därför tror jag att det är soppan som rinner ur förgasaren lr nåt! och att det tar ett tag för bensinen att rinna ur. sitter d nån bensinpump på den motorn som kan va sönder? nån som haft liknande problem innan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 18 September , 2004 Bli blåsan på slangen hård du då pumpat med den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Vukan Postad 19 September , 2004 Ja den blir stenhård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Vukan Postad 19 September , 2004 Ja den blir stenhård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 19 September , 2004 Jag tror knappast att soppan rinner ur förgasarna. Om så vore fallet skulle denna bensin ersättas då du pumpar på blåsan. Jag skulle närmast misstänka kalstartsanordningen. Om du har vanliga chokespjäll så kolla att dessa stänger. De skall stänga HELT. Om du istället har en primeranordning, så kolla att den funkar som den skall, ev. chokesjäll liksom primeranordningen brukarkunna manövreras för hand som reservåtgärd. Man bör vara försiktig med att använda startgas till 2-taktare, då denna vanligen inte innehåller olja. Prova hellre med att spruta in oljeblandad bensin i förgasarhalsarna. Om motorn startar då så vet du nästan säkert att problemet beror på kallstartsanordningen. Beror problemet på dåligt komp, kan det tänkas att den bara kan startas med startgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vukan 0 Postad 19 September , 2004 tack för tipset. tyvär misstänker jag också att det är dålig komp (cylindrarna/kolvarna är helt enkelt slut). kan ju kolla d där med chokespjällen men jag är tveksam till att det är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vukan 0 Postad 19 September , 2004 ny teori! pumpen är alldeles rutten och läcker, kan ju va så att backventilen i den är sönder och då rinner ju soppan tillbaka. idag starta jag utan startgas, fick dock pumpa ett bra tag (märkte då att den läckte) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 19 September , 2004 Jag har lite svårt att förstå att bränslepumpen skulle vara orsaken till dina problem. Man skall/kan inte vara beroende av bränslepumpen innan motoiorn startats. Den fungerar inte utan att motorn går. Det är därför man har blåsan på slangen. Normalt skall det bränsle du pumpar fram med blåsan räcka till att starta och hålla motorn igång på lågt varv i ca 20 sekunder, även om man tar hänsyn till fetare blandning vid kallstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vukan 0 Postad 19 September , 2004 ok, nu missförstod du nog mig, med pumpen menar jag blåsan som sitter på slangen (den har ju en backventil) och om den backventilen är sönder tar det ett bra tag innan man pumpat upp soppa ända fram till motorn medans om den inte är sönder behöver man endast pumpa ett par gånger. och eftersom just blåsan är rutten och läcker kan d ju vara så att backventilen inte funkar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 September , 2004 Förgasaren borde ju vara fyld vid det läget, o den soppan rinner ju inte tebaks bara för att backventilen på blåsan e trasig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vukan 0 Postad 20 September , 2004 soppan kan väl visst rinna tillbaka om d inte finns nåt vakum i förgasarna!? och om då backventilen är sönder rinner soppan rakt igenom den åt båda hållen, vilket inte är så bra när man ska pumpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 20 September , 2004 Nej, besinen skall inte kunna rinna tillbaka. Förutom att det finns backventiler i blåsa och bränslepump så är flottörhusen på alla normala förgasare jag sett, så konstruerat att det är en fysikalisk omöjlighet att det skall kunna rinna tillbaks igen. Flottörhuset funkar som när du fyller en hink från en slang vars mynning befinner sig ovanför hinken. Det skall mycket till innan vattnet rinner tillbaks in i slangen, Dessutom finns en nålventil som reglerar flottörnivån. När dessa nålventiler stängt i samtliga förgasare, blir blåsan hård. I grunden är det samma konstruktion som i en vanlig toalettstol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 20 September , 2004 Nej, besinen skall inte kunna rinna tillbaka. Förutom att det finns backventiler i blåsa och bränslepump så är flottörhusen på alla normala förgasare jag sett, så konstruerat att det är en fysikalisk omöjlighet att det skall kunna rinna tillbaks igen. Flottörhuset funkar som när du fyller en hink från en slang vars mynning befinner sig ovanför hinken. Det skall mycket till innan vattnet rinner tillbaks in i slangen, Dessutom finns en nålventil som reglerar flottörnivån. När dessa nålventiler stängt i samtliga förgasare, blir blåsan hård. I grunden är det samma konstruktion som i en vanlig toalettstol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vukan 0 Postad 20 September , 2004 ok, jag har i alla fall bytt blåsan nu för den läckte i vilket fall som helst. sen vet jag (nu) att choken inte riktigt funkar som den ska (den stänger helt men sen orkar den inte hålla kvar så att säga, så den öppnar lite), men jag har i alla fall lyckats starta den utan stargas dom senaste gångerna så jag ska kolla choken sen ska det nog fungera. var inne på seasea och dom sa att det garanterat inte är några problem med kolvar eller cylindrar på dessa motorer och att dom håller ett bra tag till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 21 September , 2004 Jag tycker att du i första hand skall fixa choken. Om detta inte hjälper så ta ett komprov. En tillräckligt bra kompmätare kostar ca 150 kr på t.ex. Biltema. Jag är förvånad över att någon kan drista sig till att uttala sig om kompet i din nästan 30 år gamla motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vukan 0 Postad 21 September , 2004 han pratade väl generellt om dessa motorer! (notera dessa motorer, behöver inte betyda att alla är OK i kompet) dessutom så startar den när choken fungerar som den ska så där hade du rätt (tackar för det) men att soppan inte kan rinna tillbaka är felaktigt. det kan den! den rann rakt igenom den ruttna blåsan (pga att backventilen inte var bra) och när man pumpa hände ju ingenting för att just backventilen inte fungerade som den skulle. men nu fungerar motorn som den ska och orsaken till problemet var en kombination av den dåliga blåsan och att choken inte var stäng helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser