Brellan 0 Postad 23 Augusti , 2010 Är nyfiken på en Oxelö årsmodell 76-77. Har sett en som har dubbla MD32 6 cyl. diesel som är monterade baktill i båten. Toppen är renoverad för 3 år sedan, motorerna går bra enl. ägaren. Är novis när det gäller båtar så här behöver jag er hjälp om vad jag bör tänka på när man inspekterar båten, vad är ett bra pris etc..alla svar är guld värda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Augusti , 2010 Eftersom du enligt dig själv är novis så blir min absoluta rekomendation att ta hjälp av en båtbesiktningsman och framförallt ta i betänkande att du är spekulant på en båt med 33 år gamla motorer, kanske det kommer motorbyte ganska snart vilket innebär ett utlägg på mellan 300 och 450.000kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 23 Augusti , 2010 Jag skulle nog försöka få tag på en båt med en nyare motor, helst en AQ41 som vad jag hört från en klubbkamrat ska passa bra i den båten. MD32 är gamla och svaga motorer och två motorer betyder alltid mer jobb än en. Som alltid när det gäller äldre båtar varierar priserna väldigt och det beror på att skick på båt och motor varierar i motsvarande grad. Att rusta upp ett fynd kan kosta väldigt mycket pengar, det är lätt att göra glädjekalkyler, för att inte tala om allt jobb. På en så stor båt tycker jag det är jobb nog att hålla tidens tand i schack. Mitt råd är därför att köpa en dyrare båt i bättre skick med rätt motor. Det verkar ju finnas mycket till salu att välja på. Jagar du dubbelruffare i den storleksklassen så tycker jag också du ska kasta en blick på Coronet 31 Aft Cabin. Lite dyrare men ack så vackra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 23 Augusti , 2010 håller med föregående...hitta en med EN nyare diesel, tex ad41. Md 32.an var ingen höjdarmotor heller har jag hört av flera kunniga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Augusti , 2010 En sak till att tänka på. Vad jag vet finns Oxelö 30 både med drev och med rak axel. På dubbelruffade båtar kan det vara en fördel med axel, eftersom motorn då hamnar i mitten av båten och inte inkräktar på samma sätt på akterruffen. Det blir också mindre risk för diesellukt osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brellan 0 Postad 24 Augusti , 2010 Tack alla ni som svarat på mina funderingar. Det lutar nog åt någon annan båt efter att ha läst era kommentarer. Jag är också inne på en Maxim 26 vilket jag tycker verkar vara en välplanerad båttyp. Har ni något att säga om denna båttyp och Tips och Råd så var inte blyga, jag är Er evigt tacksam för alla typer av kommentarer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 24 Augusti , 2010 Maxim 26 är en mycket bra bobåt. Går knappt få större för pengarna. Mitt tips är att söka under hela vintern, och likaså här hitta en med bytt motor. Md21:an är på väg att gå ur tiden, kan bli halvknapert med delar. Dessutom är motorn på tok för klen för båten, knappt 7 knop. En del koverterar om till iveco / lombardini..kan vara ett bättre alt även om pengen går iväg aningen. Det är det ju värt, för ett stundande motorbyte går aldrig räkna hem om du så får båten typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brellan 0 Postad 24 Augusti , 2010 Tack för ditt svar. Om man söker ett objekt där motorn är bytt till en Iveco/ Lombardini vilken är att föredra och hur många Hk bör det vara? Är motorn forfarande monterad mitt i båten eller monteras de i akterruff (vill helst inte det pga Diesel ångor m.m)? Tacksam för många svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 24 Augusti , 2010 tror maximen har motorn under golvet i sittbrunnen.. Det som är lite speciellt med Maximen är att den har ett sk segelbåtsdrev typ..det är inte vanligt, och jag vet inte om alla motortyper passar till att byta till just det. Vet att en del sätter i lombardini 87 hk diesel, men jag vet inte hur mycket den skräms upp i hastighet då. Det finns även ett antal Maximer med drev i akterspegel, men då åker du på att ha motor i akteruffen. Sök i trådarna om Maxim., det finns massor av tips, synpunkter. En kompis hade en sådan förut, och man kan bara hålla med om att den är rymlig för sin storlek. Dubbekoj i aktern, stickkoj under doghouse, och som vanligt en förpik med 2 kojer. Dessutom kök i doghouse, vilket jag tycker är att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 24 Augusti , 2010 Det här är bara personliga åsikter o erfarenhetfinns säkert någon som har andra erfarenheter men efter att försökt att hålla liv i mina MD32or 4st då jobbar jag med dieslar fast större,så anser jag att dom hör hemma på skroten, dålig o svag motor om man inte snål kör dom på max 2500.2700rpmo det är inte lätt att få tag på delar heller längre. Bytte mina mot TMD 40or istället.Ett tips om du tittar på en Maxim som är en trevlig båt förutom motor instalationen som är svag, så titta på en Nimbus 26-2600 med MD40an i.Mille Senast ändrad av repen_1 | 24 augusti 2010 | 13:00 Senast ändrad av repen_1 | 24 augusti 2010 | 21:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Augusti , 2010 Tycker inte du mot bakgrund av vad vi skrev ska lägga ner tanken på Oxelö 30. Det är defintivt fina båtar med träinredning osv och de är dessutom större än Maxim eller Nimbus 26. Fyra fot betyder väldigt mycket. Min erfarenhet är att man kan växa ur sin båt relativt snabbt så det är bättre att köpa större direkt. Andra båtar som kan vara värda att kolla på är Flipper 850 eller Saga 27. Flippern har drevinstallation (motorn i akterruffen) och anses lättdriven dvs förhållandevis bränslesnål för sin storlek. Sagan är en klassisk snipa med mittmonterad motor med axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser