Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Iglo

propeller problem

Rekommendera Poster

Det värkar inte finnas någon som kan lösa mit propeller problem. Jag har en båt med två aqd-32 2x106hk. Båt är 28 fot lång vikt 3.5-4 ton var av motorer och drev väger ca 1 ton. båten gör 10-14 knop den borde göra 18-20 ? jag har köpt nya propellrar var av motorerna varvar mindre men båten går inte fortare. Jag har gått från 16x17 till 16x15. Är det någon som har en liknande båt och driv packet. Jag har funderat på propellrar som är 15x21. är det någon som har ett förslag, eller är det bara för tungt. :-(

post-612-1394234300,3995_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var inte så lätt att få hjälp med det här. Det värkar inte finnas någon med liknande båt och drivpacket och propeller firmorna bara jissar. Jag får väl åka i mina 8-10 knop :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag har ingen erfarenhet av ditt motorpaket. Dock tycker jag det verkar vara fel åtgärd att byta propellrar så att den varvar mindre. Betyder det att den över-varvade tidigare? Börja med att ta reda på vad motorerna ska varva som mest. Utifrån det får du ta reda på om du ska ha kraftigare propellrar eller inte. Det kan också vara så att det inte är propellrarna det är fel på, det kan vara bränsletillförseln eller annat. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med ChristerN. Fokusera på vilket maxvarvtal motorerna kommer upp i och utgå därifrån. Kan ju vara så att du har propeller med för stor stigning så att du inte kommer upp i maxvarv. Sen kan du tex kontakta Propellertrim och fylla i ett bräkningsformulär http://www.propellertrim.se/?page=form så kanske du kan få reda på vilken propeller som ska vara rätt. AQD32 ska varva max 4000. (enligt drevia)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den varvar 4000 med de propellrarna jag har på nu 16x15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, konstigt. Det låter som du har rätt proppar på. Jag skulle ringa Propeller trim eller någon annan sådan firma. Jag har själv lite frågor kring proppar eftersom min båt varvar nära 6000 och ska varva 5100. Kanske en av dina 16x17 skulle passa mig :-D Du kan få lite info om propellrar från de första sidorna av det pdf dokument som finns att ladda från den här sidan (tror det är rätt fil - kan inte se det på den här datorn). http://www.lidingomarin.se/div/michigan.htm annars har jag lite info på jobbet som jag kan maila dig. Säg bara till om du är intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pratat med propellertrim jag köpte även de sista propellrarna där 16x15. Men jag fick känslan av att det är lite gisning när man väljer propellrar. det är inte så lätt för dom när de inte sätt båten kan jag tro. Jag hittade än likadan båt som jag har i spanien, men den var 31 fot med samma drivpacket som jag har. den skule ha en toppfart på 18 knop. Det är det som gör att jag tror att min ska kuna nå samma toppfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du använder en vänster och en höger propeller. Annars kunde du få prova med mina 15x15, fast mina är vänster (ena är reservpropp). Men det verkar inte som det skulle bli rätt med 15x15. Hur är det med botten? Kanske botten är sträv och ojämn? Samma med dreven. Sånt kan väl bromsa upp en båt ganska mycket? Eller kanske motorerna inte har riktig 100% ork?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst crille

Du har en båt vars längd inte medger snabbare fart!!! om den nu inte skulle plana förstås,men vad jag förstår utav text så är det väl en deplacements båt eller halv planande du har.en lite generell regel är båtens längd begränsar farten,så spelar ju bredd å tyngd in också men rent generellt så är det så,tyvär,alltså så lång båt som det är ,sådan fart i knop de andra som ja skrev.om du skulle vilja upp i mer fart så får du byta motorer,106 hk /st är alldeles för lite för 4 ton.om du ska upp i plan.om det är en plastbåt som ska plana som är byggd för det vill säga,hade en 29 fot plast bayliner me dubbla v8 på ,å den gjorde typ 32kn.den vägde typ 3-4ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att det saknas ca 100hk och att de två gammla motorerna är alldeles för tunga. Det är nog bara att göra en liten investering. Tack för bra svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...