freed 0 Postad 23 Augusti , 2010 Båtjakten fortsätter.... Har tittat på en hel del båtar nu, allt från Maxi68 till dyrare och större Albin båtar. Funderar på att åka uppåt i landet för att kika på Birdie24 och Misil2 men innan jag gör det skulle jag vilja höra era erfarenheter beträffande innerutrymmen i dessa båtar. Hur är Birdie24 och Misil2 storleksmässigt i förhållande till Albin Express och Albin Viggen? Tycker att både Viggen och Expressen känns väldigt små invändigt men det kan ju bero på inredning, takhöjd etc. Misilen har ju tex arbetsytorna i bakre delen av ruffen. Maxi68 skulle kunna funka storleksmässigt, men lockas mer av formen av en Birdie eller Misil. Tacksam för input Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 23 Augusti , 2010 Det är ganska olika båtar du tittar på. Expressen är klart störst innuti, och är dessutom en mycket potent kappseglare. Missilen, Birdie:n och Viggen är betydligt mindre både inne och ute, men kostar också bara ca hälften av en Express. Åk och kolla på några olika båtar och skaffa dig en känsla för dem. Maxi 68 tycker jag du ska passa dig för. Den seglar lika fort sidledes som framåt. Det är aldrig kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 23 Augusti , 2010 Ok tack. Tittat på Express, Viggen och Maxi68, 77, Cirrus och Accent. Har tyvärr ca 25 mil till blockets närmaste Birdie eller Misil2, annars hade jag redan varit där och kikat. Ska se om jag kan jaga rätt på några vänlig själar i närheten som kanske kan visa sina. Prislappen ska ligga under 100K men kan jag hitta en bra båt för 35k är det bara bra. Första båten får gärna vara billig. Hetaste kandidater just nu: Albin Accent, gärna med partialrigg. Är utombordare fel på en båt i denna storlek? Albin 78 Sunwind 26, lite dyrare men verkar vara rymlig och en skaplig seglare Johnson 26....hur är den seglingsmässigt, det får inte bara bli en husvagn på vattnet. Monark700 har seglat upp som en kul kandidat. Innemåtten verkar vara i jämförelse med t ex Maxi68? Ev Birdie 24 & Misil2 Senast ändrad av freed | 23 augusti 2010 | 23:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 24 Augusti , 2010 Hej! Vill bara påpeka att Maxi 68 kanske inte är nån racer, men den seglar absolut inte dåligt. En stabil, trygg rymlig båt som känns trygg även på öppet vatten. Enda nackdelen är väl att den ser ut som ett mjölkpaket. Man kan har roligt med en 68:a. 10, 7 knop: //Nils Nobbing Senast ändrad av nilsnobbing | 24 augusti 2010 | 08:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 24 Augusti , 2010 Hej. Har precis varit i samma läge som dig, letade och kollade runt. man vill ju klart ha bra utrymme men även bra seglingsegenskaper. Tittade på Misil, Maxi 68, Viggen m.fl. Viggen är löjligt trång tycker jag, Misil är fin men inte speciallt rymmlig heller. Maxi 68 är ok men ingen snabb seglare. Så jag köpte en Ohlson 22, lik Maxi 68. Men betydligt bättre seglare och enorma utrymmen till ett bättre pris. Tänk på att kolla segel, motor etc. Samt så finns det många säljare som inte förstår begreppet fint skick, förvänta dig att bli besviken på många objekt innan du hittar din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 24 Augusti , 2010 Tack för input. Ska definitivt titta även på Ohlson 22. Tyvärr finns det ingen i regionen nu. Menar du att den är ungefär lika rymlig invändigt som Maxi68? Håller helt med om Viggen, trevlig på utsidan men känns väldigt liten inuti. Tror även Misilen blir trång. Är fortfarande nyfiken på kommentarer kring Birdien. Hur är den storleksmässigt i förhållande till Ohlson och t ex Maxi68? Aktuella: Accent, Ohlson22, Monark700, Birdie24, Sunwind & Cirrus (Kanske även Maxi77 men är tveksam till den stora genuan, egentligen enda anledningen till tveksamheten) Har säkert glömt något som är bra i prisklassen upp till 100k! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 24 Augusti , 2010 Maxi 68 är en väldigt rymmlig båt för sin storlek, Birdie är nog inte helt fel heller. men Ohlson 22 har högre lys tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser