Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Kenneth_S

Anlagda bojar i naturhamn...

Rekommendera Poster

Det finns ju ett antal bojar avsedda för förtöjning på svaj, i olika anlagda naturhamnar. Jag har bara sett segelbåtar förtöja vid dessa, och har då en undran: Får jag som har motorbåt förtöja vid dessa, eller är de endast avsedda för just segelbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligt att det är svenska kryssarklubben som äger bojen (kan vara någon annan lokal förening). För att förtöja vid kryssarkubbens bojar fordras medlemsskap. Vilken båttyp du har spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga så krävs förutom medlemsskap också att du har ett tydligt läsbart namn på din båt och att du för årets kryssarklubbsmärke väl synligt på din båt. Annars får du nog snart någon som undrar vad du gör vid bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Kanske läge att söka medlemsskap i SXK, det ser ju onekligen skönt ut att ligga på svaj oxå, även om jag föredrar att ligga på ön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte bara med medlemskap båten skall vara registrerad hos kryssarklubben. Det kostar lite extra har jag för mig.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser en guide som Arholma-Landsort så står SXK-bojarna med på detaljkartorna över naturhamnar. Men när man läser den boken, så får man snarare känslan att bojarna är en service till allmänheten, ungefär som de torrdass och soptunnor som också finns utplacerade (men av Skärgårdsstiftelsen eller kommunen). En slags sponsrad service som ger goodwill och reklam till SXK.

Undrar hur det är med äganderätten? Fasta installationer tillhör fastighetsägaren. Om jag lägger en flytbrygga vid kommunens strand, då får jag väl finna mig i att den juridiskt sett är kommunal och att allmänheten har rätt att använda bryggan?

Och allemansrätten? Bryggor som inte ligger direkt vid ett hus får man nyttja om jag minns rätt. T ex om man åker långfärdsskridskor och stannar för att äta lunch.

Borde vara samma logik för en boj tycker jag. Stannar jag för att äta lunch, så är det snabbare/bekvämare att använda bojen än att kasta ankare. Verkar dessutom löjligt om man istället skulle kasta ankar 10 meter från bojen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allemansrätten säger att du tillfälligt får använda annans brygga så länge ägaren inte är i behov av den. Om en boj är att likställa med brygga är en annan sak. SXK säger att överträdelser skall rapporteras till dem.

Med SXK-bojarna så tycker jag att man är rätt sniken om man åker snålskjuts på att andra betalar för dem. De är ganska dyra att underhålla och skulle inte kunna ligga där som good will. Det är en ganska liten kostnad i sammanhanget och har man inte råd med det så får man väl ta sig omaket att kasta i sitt eget ankare, värre än så är det väl inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att vara tydlig: Jag har 3 barn och lägger alltid till vid en ö. Barnen behöver kunna röra på sig.

Bryggor är också dyra att underhålla...

Sniket att använda annans brygga utan att betala...

Vägar är dyra att underhålla --- promenerar du på privata vägar utan att betala markägaren?

Sniket... ;-)

PS: Även en dyr boj kostar inte mer än 5000 kronor. Så det räcker med 10 personer som betalar 400 100 kronor i ett enda år för att betala. Eller att en enda person betalar i 10 år. Men föreningen har 41.000 medlemmar och enligt www.sxk.se/verksamhet/hamnofarled.asp bara 130 bojar. En boj per 315 medlemmar. Varje boj ger 500*315 = 157.700 kronor per år. Alltså måste denna verksamhet vara väldigt lönsam. Hoppas att SXK betalar rejält till Skärgårdsstiftelsen för rätten att få lägga ut sina vinstdrivande bojar, samt att SXK betalar moms och bolagsskatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen var det för låg nivå på logiken för att jag skulle svara...

Privata bryggor får man inte heller nyttja hur som helst. Och vill man ligga längre går det säkert att komma överrens med bryggägaren för att betala.

Du får inte nyttja privat väg precis hur du vill heller. Att gå på den är inte att jämställa med annan typ av transport då det inte hindrar ägaren att nyttja vägen eller gör någon åverkan på densamma.

Om du däremot regelbundet utnyttjar SXK-bojar så att betalande medlemmar inte kan utnyttja den så är det sniket - svar ja! (Som du säkert förstår - hoppas jag Förvånad, så gör SXK mer än att underhålla bojar för sina medlemsavgifter) Lägg ut ankaret om den ynka avgiften är för hög och plånboken för tunn. Jösses!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alla läsare nog redan förstått, så har Maria-Therese (mariatherese) en nära relation till de 9 anställda på SXK:s kansli i Stockholm.

Så hon ser inget konstigt med att TS som har motorbåt och ibland kanske vill förenkla för sig och knyta en tamp i en SXK-boj, i så fall tvingas vara med och betala övriga verksamheten i en förening för människor med segelbåt.

Säg att kostnaden per boj och år inte är 157.000 kronor, utan -- mer realistiskt -- att 1% av föreningens budget går till dessa reklam-platser = 1.570 kronor per boj och år.  Då betalar personen med motorbåt 5 kronor per år för att använda bojarna, men 495 kronor för övrig verksamhet, anordnad för segelbåtar...

Maria-Therese kan säkert (om hon vill) berätta för oss hur SXK:s årliga budget ser ut: Hur mycket kostar kansliet? Hur mycket kostar de 130 bojarna per år?



Senast ändrad av Jonas478 | 23 augusti 2010 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FörvånadFörening för segelbåtar!!

OskyldigDet hade jag ingen aaning om.

FlörtJag har min motorbåt registrerad hos dom.

GråterFår väl ta och gå ur föreningen då, och sluta med att ligga vid deras förträfliga bojar ( som jag betalar för att få använda ).

CoolEller skaffa en större segelbåt så att jag platsar i gänget.

http://lasselundell.se/page4.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs ingen skarp hjärna för att räkna ut att någon koppling mellan mig och SXK knappast finns.

Att söka utnyttja annans egendom så att den som verkligen har rätt att nyttja den inte kan - det är i mina ögon någon underlig form av kommunism. Jag är lite allergisk mot det - konstigare än så är det inte. Vill du ha något får man allt lätta på lilla plånboken som alla andra. Starta en motorbåtsklubb om SXK inte passar. Jösses...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt -- i tråden som Lasse-L hänvisar till så påstår du (mariatherese) att du är medlem i SXK.

Ljuger du i den tråden --- eller ljuger du i den här tråden: att någon koppling mellan mig och SXK knappast finns.

Alla föreningar jag är med i, t ex min båtklubb och SSRS, så får medlemmarna en årsredovisning. Där står bland annat i förvaltningsberättelsen hur kostnaderna fördelar sig.

Men vad vet jag... Kanske har SXK en hemlig årsredovisning? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. allvarligt men hur gammal är du Jonas??? Du påstår att hon förmodligen måste ha en nära relation till styrelsemedlemmarna, bara för att hon poängterar hur tragiskt det är med folk som minnsann ska snika sig runt här i livet. Bara för att hon är medlem, har det knappast något med dig att göra. Jag är inte medlem och har precis samma åsikt som henne i det här avseendet.

Det övriga som du jiddrar om, är ju som hon redan påpekat, på låg sandlådenivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Keddy om detta kan du läsa lite lätt om på; http://www.vastkusten.se/Info/Motorbat

I de fall sv. kryssarklubben lagt ut boj så skall, om jag är rätt underrättad, de regler som redovisas för västkustkretsen även gälla i Stockholm. Det är väl där du bor väl?

Exempelvis om Bojregler

Vid Kryssarklubbens bojar får endast förtöjas båtar som:

  • Är registrerade i Kryssarklubbens båtregister
  • För klubbens båtmärke för innevarande år
  • Är försedda med tydligt namn

Observera att enbart medlemskap i Kryssarklubben inte ger rätt att begagna klubbens bojar.

  • Förtöjning vid boj får endast ske i max 24 timmar.
  • På en boj får förtöjas en eller flera båtar om båtarna är överens om detta.
  • En boj får belastas till en totalvikt om maximalt 8 ton.

 

Gjode ett tillägg som jag glömde.



Senast ändrad av Gobben | 23 augusti 2010 | 19:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryssarklubbens bojar är i varje fall oerhört populära.

Under fjolårets seglats under hel Augusti var samtliga bojar jag passerade upptagna. Till övervägande delen av obehöriga båtar. Mest norrmän. Det står ganska tydligt på bojarna att det är privata boja, endast för kryssarklubbens medlemmar och dessa bör känna till vilket reglemente som gäller för att få använda dem.

Jag tror inte att jag skulle ha lust att inge mig på att informera de som felaktigt anväder bojarna, att de inte har rätt att ligga i dem, och har snällt fått svajankrat bredvid.

Det var bara på hemväg en av de sista dagarna i Augusti som en av de tre bojarna vid Ulön-Dannemark var ledig. Jag låg vid den under den timme jag åt middag, innan jag gick hem till hemmahamnen.

 

Däremot är det fritt för alla och envar att använda de tusentals bergöglor som SXK har moterat i i stort sett varje användbar naturhamn här på västkusten.

tommy

medlem i SXK sen början av 1970-talet.



Senast ändrad av toaen | 23 augusti 2010 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

535GT och Gobben... Har ni ingen humor? Förvånad

Nog är det lite -- lite? -- lustigt att en förening med 41.000 medlemmar har 130 bojar. Att slåss om med icke betalande?

Nog är det lite -- lite? -- lustigt att SXK inte nöjer sig med reglen: Om någon icke-medlem ligger förtöjd vid en boj och medlem har behov av bojen, så förväntar sig SXK att icke-medlemmen flyttar på sig.

Och nog är det lite -- lite? -- lustigt att den som äger en liten skärgård med ett dussin öar (ganska vanligt i Stockholm) måste finna sig i att det kommer Stockholmare och ankrar vid hans öar (Allemansrätten). Men när samma Stockholmare (står i SXK:s stadgar att kansliet måste ligga i Stockholm) startar en klubb som lägger ut bojar, då får ingen annan knyta en tamp i dessa...

Och jag har -- som sagt -- aldrig legat vid någon boj i en naturhamn, någonsin. Lite lustigt det också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har även jag ingen humor då jag inte över huvud taget såg något roligt (annat än lyteskomiskt då) i att du anser att MariaTherese har en nära relation med SXK när hon är en av 41000 medlemmar...

För din informations skull kan jag meddela att de kryssningar som Silja Line företar till Finland och Åland sker med idel maskindrivna fartyg utan minsta möjlighet att hissa segel.

Svenska Kryssarklubben är på intet vis en sluten förening för folk som roar sig med att tokkryssa ut genom ett smalt sund.

Bli medlem och registrera din båt, eller strunta i det.

Men du kan väl i alla fall vara så hygglig och sluta med dina raljerande otrevligheter här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jag la ingen vikt vid antalet bojar, utan försökte enbart ge ett så riktigt svar som möjligt. Kanske att detta kan anses som humorbefriat, men jag hade ingen direkt ambitioner om att försöka var rolig, för det var väl inte det som var meningen med Keddys grundfråga, antar jag?

Att du och mariatherese tjafsar, är mig fullständigt egalt,och inget jag brydde mig om då jag skrev inlägget. Men visst kan jag börja berätta kul historier, om det är det du föredrar, men till vilken nytta då? Blir Keddy mer upplyst av det tror du?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag tänker göra det, eller rekommenderar någon annan att göra det, dvs att lägga till vid SXK´ s boj utan att vara medlem eftersom det vore riktigt snålt, men hur har man tänkt sig att en eventuell avhysning skall gå till om någon ickemedlem knopar i deras boj, och på vilka grunder? Vore intressant att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har skummat tråden och vet inte om det är förtydligat, men:

Maximalt deplacement på en SXK-boj är 8 ton, man får ligga två båtar på en boj ifall 8 ton inte överskrids, MEN, den båt som ligger först har rätt att avgöra ifall ytterligare en båt får förtöja.

Mvh

TMC

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt Gobben,

Men Keddy hade redan fått svar på sin fråga om vad SXK påstår i inlägg 1-5. Och tackat för förklaringen.

Så när du upprepade SXK:s verklighetsbild, så lät det för mig lite byråkratiskt... Och humorlöst. Att hålla fast vid att SXK bestämmer. Punkt. Slut.

Fast jag har kanske missuppfattat. Du kanske ärligt trodde att Keddy inte fått svar?

Förlåt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

App app app app... Lugna och fina nu, flickor och pojkar!!!

Jag ställde en fråga, och har fått svar - Ett mycket förklarande och bra svar, tackar återigen för det.

Jag vill däremot INTE att denna tråd skall bli en av dessa oändligt långa tjafstrådar om vad som är moraliskt rätt eller fel, jag har fått svar, och nöjer mig med det. Jag är medlem i en båtklubb idag, och med svaret jag fått funderar jag på att bli medlem i ytterligare en just för att eventuellt kunna lägga till vid en av dessa bojar ifall plats inte finnes vid själva ön.

Så, nu släpper vi tjafset tycker jag.

Maria-Therese och övriga som svarat och informerat mig: Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i Stockholms skärgård även en större typ av bojar som brukar kallas klubbholme. Enligt guiden Arholma-Landsort finns 43 att välja på, främst i mellersta skärgården. De har tre typer av regelverk: vissa är bara öppna för medlemmar, flertalet är även gästhamn och några har bryggor som är gratis för alla.

Medlemskap kostar normalt ungefär 500 kronor per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att det ganska skevt att ta betalt för bojar som man lägger ut  på ställen där allemansrätten borde gälla?

Jag resonerar så här, i de fall som bojarna ligger på områden som inte sxk äger så har de tagit sig friheten att ta bort en del av allemansrätten just där bojen ligger. Detta för att utföra en service, visst, men innan den fanns så kunde jag ankra precis där utan att betala något, det kan jag inte längre, för det ligger en boj där.

Lite tillspetsat resonemang, absolut men jag vänder mig mot att man inskränker allemansrätten, även fast det är med goda förutsatser.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej även jag väntar på svar på framför allt den juridiska biten som någon började med att ta upp tidigt i tråden men som sen föll i glömska!

Vem får lägga ut bojar och var? Och på vilka grunder kan en enskild klubb mota bort andra från fritt liggande bojar! OBS att det bara är det rent juridiska jag frågar om, jag lägger alltså ingen åsikt om kryssarklubben på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också väldigt intresserad av den juridiska aspekten att lägga ut privata bojar i vatten där allemansrätt gäller.

De etiska och moraliska aspekterna kan vi diskutera i all evighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...