Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
outback

Volvo Penta AQ171A tappar slag...

Rekommendera Poster

Hej, Har en flipper 640 med en VP 16-ventils AQ171A inombordare. När jag sjösatte i våras så märkte jag att motorn ibland tappar ett slag. Det känns att den sackar till för att sedan fortsätta som vanligt. Emellanåt smäller det till i motorrummet också, tror att det är en förgasarsmäll. Det känns mer i låg fart att den går lite ojämnt. Motorn servad varje vinter. Nya stift denna säsong pga av att den glödtände lite tidigare vilket är borta nu.

Klart irriterande! Hoppas att motorn inte tar skada av det då jag inte vet vad det kan vara. Verkstan bytte rotor o fördelarlock i tron om att det var det men gjorde ingen skillnad förutom att jag blev några tusen fattigare :-(. Vore supertacksam om någon rutinerad räv kan tipsa mig vad felet kan vara och hur jag fixar det. /Masken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte något rutinerat räv-svar kanske men lite brainstorming...

Om du fortfarande tror att det är ett tänd-relaterat fel och inte bränsle/luft så är det väl rimligt att gå vidare till tändkablar och eventuellt tändspolen också? Du skulle kunna ta ut alla tändstift och se efter om det syns en betydande skillnad på ett av dem? Du kan också mäta motståndet i tändkablarna. Det skall vara ungefär lika mycket motstånd per längdenhet i samtliga, möjligen med undantag för det i mitten som går till rotorn i fördelarlocket som kan tänkas ha ett annat motstånd.

Ofta så visar det sig trots allt vara bränsle/luft trots att man misstänkt tändfel... Skulle kanske vara värt att göra ett komp-test när du ändå tar bort tändstiften ett efter ett? Kostar inte många kronor att köpa ett sådant mätinstrument...

Lycka till och återkom gärna.

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...