Zaphir 57 Postad 22 Augusti , 2010 hej snart är det dags för mig att tänka på vinterbestyr skall ta upp Zaphir efter 2 år i vattnet. egentligen vill jag bara ta upp för att bottenmåla och sen direkt ner igen men i år tänkte jag göra en översyn och gen henne en riktig omgång på botten. hon läcker på 2 ställen där borden skarvats så det handlar om att dreva om ung. 40 cm och sen bättra lite här och var så jag gissar att den rejäla omgången tar en dag. i vintras hörde jag talas om ett gäng som istället för att dreva om en fiskebåt på 20 meter så använde dom Tectyl underedsmassa. vad tycker ni? jag har tusen åsikter men förutom att den hårdnar och kanske inte lever så bra tillsammans med trät och spricker upp eller så är det en suverän idé tacksam för reaktioner Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Augusti , 2010 Det finns ju ett tätningsmedel som heter ETTAN, det skulle jag ha använt istället! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 22 Augusti , 2010 men hallåå nu var det ju inte kära gamla ettan och tjärdrev vi skulle prata om utan Tectyl och enbart detta. jag har haft träbåt sedan barnsben och vet vad som hamnar i mina drev men man får ju inte vara emot nya sätt. nu var snarare min fråga om tectyl kan fungera och om någon har testat och kan delge sina erfarenheter mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Augusti , 2010 Ursäkta(då för f..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 22 Augusti , 2010 fnissfniss ta d inte så hårt grabben och tänk på språket alla behöver kanske inte trälektionen så vi håller oss som sagt till ämnet vad jag vet så stelnar väl tectyl när den har härdat. min fråga är väl om eken tål det och om den inte ramlar av när d stelnar om det funkar är det ju väldigt lätt att applicera och spar en massa tid för mig annars funderar jag på att köra den gamla metoden med tjärdrev vilket jag har gott om och eventuellt tjära hela botten. detta ligger 2 år i framtiden så jag har gått om tid att fundera över alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Augusti , 2010 Jag blev lite ledsen när du blev arg på mig, men mitt förslag var bar grundat på att jag ville att du skulle få din båt tät....sen kan jag väl medge, då jag är en ödmjuk person att jag svarde inte riktigt på din frågeställning, lite för snabb ibland som frugan brukar säga.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 22 Augusti , 2010 Alltid när man petar in saker mellan borden ska man tänka på att om man använder sådant som torkar/härdar finns risken att när borden sväller trycks de isär och läckan förvärras. Man ska inte använda sådant som är mat för rätsvampar heller. Därför är Ettan så skitbra, så jag häller på Westfjord här. Eller ännu hellre - byt ut den dåliga delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 23 Augusti , 2010 håller med om tanken med att det sväller mm. det finns förövrigt inget som mig veterligen behöver bytas förutom en bit av drev som behöver åtgärdas sen är det bottenmålning som gäller efetr sedvanlig slipning mm. där finns inga läckor i skrovet vad jag vet förutom i de översta borden vilket inte är så konstigt då de inte blir tillräckligt fuktiga. nä tanken från början var att få någon som har ERFARENHET av tectyl. nr 1. jag skall byta ungefär 3 ggr 15 cm drev nr 2 inget är rötet eller behöver bytas utom DREVET emmellan skarvade bord som är fräscha i ändträt nr 3 alltså jag efterlyser erfarenheter av tectyl eller ngn som vet om det funkar eller inte. alla andra åsikter undanbedes vänligen men bestämt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 23 Augusti , 2010 Jaha, ja - förlåt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 Augusti , 2010 Hej Zaphir! Hakar på tråden men inte om tectyl. Det du råkat ut för verkar ha blivit nån form av sjuka här och på andra marinsajter. Man ställer en fråga om A, någon som har provat. Varpå man får en massa svar om att de har provat B samt avråder från A, men de har inte provat A själva. Sedan får man tips om C och D. Då ställer man om frågan om någon som själv har provat A . Då får man svar att du har ju en massa svar duger det inte för dig och blir kallad besservisser för att man frågar om. Men ingen har ju svarat på A. Intressant? Du har ju inte fått ett endaste svar på din fråga om tectyl. Man kan hoppas att den/de som har ett direkt svar skickar dig ett email om de inte skriver direkt här på sajten. Frågan är, vafför har det blivit på detta viset för? Varför svarar man en massa annat ovidkommande och svävar ut i det blå? Sedan har vi de där roliga svaren. Exempel, du ställer en fråga om drevning av kravellbyggd träbåt. Någon svarar: Jag har klinkbyggd men jag tror att osv..... Sedan visar det sig att de har inte en aning om det som frågan gäller. Kul. Fältet är fritt att nu gnälla och svara på detta. Ursäkta Zaphir om jag sabbade tråden för dig. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 23 Augusti , 2010 Kalman, det är ju hela grejen med forum. Alla delar med sig av sina tankar och erfarenheter som förhoppningsvis hjälper frågeställaren eller bidrar på sitt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Augusti , 2010 Hej Peter_K! Håller med dig i stort sett. Men nu efterlystes en fråga och man får svar på en massa annat. Kan ju vara bra i många fall. Kanske t.o.m lämpligt, i synnerhet om man är oerfaren/nybörjare själv. Men när man får skit för att man vill ha svar just på A så har det gått lite snett eller hur? Det var det som jag ville poängtera med mitt inlägg. Läs min fråga om bryggstolpar av plast både här å på maringarderoben så får du se. Inte roligt alls. Hur många tectyl svar har det kommit? Just det. Det var likadant med mina stolpar. Förstår inte heller varför folk skall gå till personangrepp och använda spydig ton, invektiv eller nedlåtande uttryck. Man glömmer bort vanlig hyfs och gömmer sig bakom anonymiteten. Nu hoppas jag trådskaparen får svar på sin fråga och jag lämnar tråden här. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 24 Augusti , 2010 Tectyl finns i åtminstonne tre varianter. Lättflytande som är tänkt att tränga in i karossens springor. När lösningsmedlet dunstat är den som en klibbig olja. Vaxartat för hålrum och asfaltsliknade underredsmassa. Alla tre typerna klarar många år utan att hårdna, annars skulle det inte funka som rostskydd. Frågan är vilken som möjligen skulle kunna vara lämplig att täta med. Som en anekdot kan jag berätta att farsan för många år sedan fick för sig att konservera utombordaren med den vaxartade typen. Säkert ett utmärkt korrosionsskydd, men det blev en del pyssel på våren innan kolvarna släppte från cylindrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 24 Augusti , 2010 Personangrepp, hyffs..? Vad pratar du om Kalman? Att det blev så i din tråd hör väl inte hit? F ö - snacka om att byta ämne! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 24 Augusti , 2010 mycket intressant det låter ju som det skulle kunna fungera. nu behöver jag bara veta hur tectyl kan bli tillsammans med eken. eftersom den inte härdar så kan det ju bli en bra grej men du har en poäng med historian om din pappa för jag kanske får för mig att ta bort den en dag. har funderat på vanlig hederlig tjära också tack för svaret och tack till alla andra också även de som blev purkna avslutar tråden då jag tänker ta reda på mer innan jag återkommer och då återigen bara om ämnet TECTYYYL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 25 Augusti , 2010 Ettan är ju tjära och bivax, kontakta en biodlare så kan du koka Ettan på spisen själv riktigt billigt! ps Förlåt Kalman m fl, jag har inte provat detta själv, men det fungerar. Hoppas tipset duger ändå. Recept finns på trabatsakuten.nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OlgaochMats 0 Postad 7 Oktober , 2010 Hejsan, jag tycker inte tectyl vekar bra det bli ju hårt. Dreva med lin indränkt i tjära och sen kan du ju alltid lägga ettan utanpå. Trät rör sig hela tiden så nåt som blir hårt är inte att föredra /mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 7 Oktober , 2010 HÖRNI NI 2 LÄGG AV MED DETTA FÖRBANNADE TJÖT OCH RING VARANDRA ISTÄLLET! jag har genom alla åsikter fått en massa svar som jag sammanställer och går sedan efter sunt förnuft och erfarenhet. jag är nu klar med botten som skall stå och torka över vintern för att sedan sjösättas och ligga i i 5 år innan nästa upptagning. jag tackar alla hjärtligt för alla svar oavsett vilka och har haft en stor hjälp av er och andra jag pratat med. visst kan man använda tectyl för det funkar utmärkt men någon i forumet fick mig att tänka på att det kanske behöver tas bort också och då tycker jag min båt är för liten för besväret, och därför gjorde jag på det gamla viset. så nog om detta och på återseende i sommar med nya goa vattenstänk och sol imorrn skall jag ner och älska med min Zaphir och lära mig snickra inredning Tråden avslutas nu.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Oktober , 2010 Jag tvivlar på att du lidit särskilt mycket av de 2 herrarnas (på ett forum helt normala) utbyte av tankar o åsikter.. det var ju trots allt i augusti som inläggen gjordes och du uppmärksammade det nu... Snacka om snarstucken, men du kanske äger tråden och inte vill att andra material än Tectyl ska diskuteras och ev ge andra läsare lite infallsvinklar i ämnet.. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 8 Oktober , 2010 ja det har du rätt i. jag ber uppriktigt om ursäkt för mitt uppförande. hade en riktig skitdag med tonåringarna hemma och fick ett mail på bevakningnsgrejen. sen gick jag in med förutfattande meningar. jag är väldigt snarstucken ibland, sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Oktober , 2010 Hur kan man som inaktiv medlem skriva i trådar??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser