Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Spancox

Rostfritt, måste jag låta tillverka ett beslag eller finns det?

Rekommendera Poster

Vi har precis köpt en fotogenlampa som jag hade tänkt fästa upp på den rostfria maststöttan i båten. Tänkte att det väl inte skulle vara så svårt att hitta en konsol eller vinkeljärn med ca 80mm vågrät liggare.

Tji fick jag, det visade sig vara helt ömöjligt. I alla fall när jag letar hos marinbutikerna, classe, jula osv.

Finns det någon superleverantör som har precis det jag behöver eller måste jag låta tillverka en konsol?

Det jag tänker mig är en konsol som fästs på maststöttan med två rostfria slangklämmor. Skall det tillverkas får ju konsolen gärna vara rundad med maststöttans radie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Jag får helt enkelt ta en runda på div byggmarknader och se vad som finns där.

Problemet är väl att allt som är rostfritt oftast är just rostfrtt och inte rostfritt när man går till byggvaruhusen. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver inte var i svedala som du håller till men i stockholm finns det en firma som heter Thimmanders Rostfria. De fixar det mesta till båtar skicka in en skiss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske är lite trög, men ska du ha en konsol för att hänga lampan - du tänker väl inte ställa den? Är det inte enklare, snyggare och billigare att skruva en krok i rufftaket i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thimmanders Rostfria skall jag kolla upp, bor ju i Solna.

---

Nejdå, du är på intet sätt trög. Anledningen till att jag inte vill skuva upp den är att jag då måste göra hål i innertaket vilket jag helst vill slippa, dessutom är jag litet tveksam till vilka laster som innertaket tål. Jag planerar att spänna den ner mot durken med en cykelstropp under gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé, men är jag skelögd eller något - inte hänger väl lampan  (om det ni är den som hänger i det röda snöret) i listen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...