Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Kerberos

Någon som har optimerat/chippat sin motor?

Rekommendera Poster

Tjena

Jag har en 2010 Yamaha 50hk o har kollat lite med lundins marin i eskilstuna. Kostar 2500kr för att skicka iväg boxen o få den chippad o sen får man väl själv ta bort strypningen i insuget. Jag frågade vad som skulle hända om man bara tog bort strypningen nu utan att ändra tändning eller nåt annat, men han menade att de var några, många från Finland(?) som hade bränt sina motorer pga att de är en annan bränslemapp till 60hk med. Visst, hade han sagt att de gick lika bra men att man kanske inte får mer än 58hk så hade han ju inte haft nån verksamhet...så visst..

Jag har ju fortfarande 2.5års garanti kvar på den ungefär, o är därför lite osäker o fundersam på hur man ska göra. Han säger ju såklart att de är samma programvara som i 60hk, dvs yamaha org o de får man ju tro. Men är de nån som gjort detta ingrepp på sina nyare motorer? Vilka erfarenheter har ni o dela med er? Hur mycket bättre drag? Vart i varvregistret märktes de mest? osv... Alla erfarenheter ang detta mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Läst på tråden Prov kört Ryds 568 GTI  där är det en som chippat upp sin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmotor vet jag inte, men gjort lknande ingrepp i bilmotorer och varit nöjd med resultatet.

 

En dum fråga - om man vill ha mer effekt i en båtmotor, varför köper man inte en större på engång? Mer cylindervolym ger dessutom mer vrid. ?

Är kanske ute och cyklar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ingen dum fråga. I fallet med Mercury Optimax är det ju så att deras 75-hästare har samma cylindervolym som både 90-hästaren och 115 hästaren. Skillnaden är att 75-hästaren är nedstrypt. Det går alltså att chipstrimma en 75:a till att bli 115.

Priset på en nedstrypt 70-hästare ligger på runt 70 tkr, en 115-hästare får du ge över 100 tkr för, så visst finns pengar att spara.

Sedan tror jag att 115-hästaren har annan utväxling i växelhuset, men det borde gå att uppnå samma sak om man sätter på en propeller med brantare stigning.

Egentligen känns det som att man blir lite lurad som konsument när man köper den större motorn och betalar för den. Kan ju knappast vara dyrare för Mercury att leverera motorn med annan programvara, samt några kuggar mer eller mindre i växelhuset....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...