Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
stefan66

DC ångest!

Rekommendera Poster

Hej!

Nu står man här med dc ångest! Har fastnat mest för Yamarins modeller 68 dc och 76 dc eller ev. Finnmaster 68 dc. Hela familjen har varit och kikat, provsuttit/legat i alla dessa och självklart så känns det dyraste (76 dc) mest loclande. Men är det värt det högre priset?

Vi letar efter ett beg. exemplar och spannet är ca. 150 tkr mellan billigaste 68:an och 76:an. Sen har vi även försäkringen som springer iväg när båten kliver över 40 kn. 68 dc:n med 150 hk klarar 40 strecket men 76:an med 250 hk ligger en bit över.

Ni som varit i denna sittuation har tänkte ni? Känns som man kan vända för och emot hur länge som helst men 76:an ligger närmast just nu!

Hälsningar Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan dessa är ju i princip stick-kojen på 76:an och behöver du inte den är ju valet lätt. Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Y68, kört denna sommar och allt har varit perfekt!

Valet stod först mellan F68 och Y68an, när jag väl bestämt mig för Yamarin kom 76an in i bilden. Svårt val, fundera inte att köpa Y68 med 150 bara.

Det stora pluset för 68an är sittbrunnen, med förarsätet som går att växla det blir otroligt bra med plats, sen givetvis mer performance båten är riktigt potent med 250an.

Pluset för 76an är nog större ruff med stick koj och toan vid sidan av bingen. Nu har vi inte sovit i båten utan endast gjort dagsturer, men ifall man behöver gå på toa på natten med toan under...

Min slutsats efter en sommar med 68an. Vill man köra båt, vara ute över dan, kanske nån natt, då är 68 premium. Jag saknar inget, kanske 100 kusar isf... Flört 110% nöjd!

Ska man bo mer, ha mycket prylar etc, 76an...men då kanske det finns bättre alternativ??

Har du kulorna köp 76an, det svider över. Alla båtar är 3 fot för små....

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter för dina synpunkter!

Hur många är ni oftast när ni är ute? Hur upplever du förarsätet? Jag tyckte det kändes lite trångt när man sitter bredvid varandra. Vad fick er att välja Y68 istället för F68?

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är oftast 2 vuxna och 2 barn 6, 8 år. Vi sitter som kungar i sätet, barnen ligger oftast i ruffen eller sitter i soffan i ruffen om det går sjö. Perfekt, man har full koll på allt. Jag var själv frågande ifall detta kunde vara bra från början, men jag tycker det är kanon. Passageraren tycker det är kul, blir ju mer delaktig i navigation etc, och gör att de inte bara åker båt.

Vi är ju givetvis 4 4 vid några tillfällen, platsen räcker lätt till för en dagstur. Då tänker jag inte bara på sittplatser, utan stuv, kyl etc. Här gillar alla 250an i baken, inga sura miner...Kyss

För oss var avgörande faktorer till Y68 fördel.

1. Sittbrunnen, gott om plats. Detta har gjort att vi varit mycket mer i båten, inte dragit upp allt på land. Kylens placering bättre än F68, förarsätet växlingsbart, stort bord som gott alltid kan vara uppe. Sällan i vägen.

2. Kvalitén, allt känns riktigt bra. Bra performance.

3. Andrahandsvärdet, jag gissar utan att veta att Yamarin står sig bättre än Finnmaster. (F68 hade de gamla färgerna när jag bestämde mig dessutom) Nu får jag väl alla Finnmaster ägare efter mig, sorry...

4. Finesser, Tex, Kapellet som står av sig själv med gasfjädrar. Luckorna till stuven som går att öppna med dynorna på, inkl gasfjädrar, mm.

 

Valet är inte lätt, Finnmaster är en riktigt prisvärd båt, men jag snöade in på Yamarin trots priset. Fick en bra deal på ny, det duggade inte tätt med F68 förra hösten.

 

Som jag skrev i förra inlägget 110% nöjd. Enda synpunkt jag har så här långt är att vatten tanken läcker när man toppfyller. Borde varit en tankmätare, och bättre anslutningar till tanken.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen har vi även försäkringen som springer iväg när båten kliver över 40 kn. 68 dc:n med 150 hk klarar 40 strecket

Jag tycker du är klok som prioriterar annat än att kunna åka över 40 knop. Visst kan det vara kul någon gång...

Men jämför med bilar som är cabriolet. Min erfarenhet är att de är behagliga upp till 70 km/h ner-cabbat, åtminstone om man vill prata med andra i bilen eller lyssna på radion. Eller om någon sitter i baksätet. Kör man fortare så blir det för mycket vindbrus (beror förstås lite på om man har medvind eller motvind).

70 km/h delat med 1,852 = 38 knop.

Fast personligen tycker jag att 25 knop är den mest trivsamma hastigheten. Tillräckligt fort för att komma fram snabbt, tillräckligt långsamt för att motvinden ska vara behaglig.



Senast ändrad av Jonas478 | 23 augusti 2010 | 07:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller inte med Jonas angende motorstorlek, har en Yamarin 64DC med 150hk på och det fungerar visserligen perfekt men med en större och tyngre båt som Y68 hade jag absolut inte gått under 200hk. Inte nödvändigtvis för toppfarten men för ljudnivå och kraft.

Kolla med Svenska Sjö angående försäkring, har för mig att de höjt gränsen till 45 knop och då kvalar både Y68 med 200hk och Y76 med 250hk in.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Marty, minst 200hk, det handlar väldigt sällan om toppfart. Prisskillnaden mellan 200-225-250 är relativt liten i sammanhanget. De pengarna har man nog tillbaka den dagen man vill byta, eller är båten mer gångbar på beg-marknaden.

Gällande försäkring så är Yamaha Power Insurance billigast ifall man har lås paketet. Kompletterar man med vidarekopplat larm så är man självriskbefriad, då kan man komma ner i premie ifall man väljer en högre självrisk. Visst det blir dyrare ifall man orsakar skadan själv, men är man försiktig så har man snart tjänat in en självrisk.

Gjorde en snabbkoll hos Yamaha Power Insurance, båtvärde 600tkr, självrisk 10tkr.

Y68 med F150 årsm 2010, 5691:-

Y68 med F250 årsm 2010, 7445:-

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden för försäkringen är kanske bara 1754 kronor, om man har en så hög självrisk som 10.000 (vilket betyder att du t ex får köpa ny propeller själv om den blir skadad, alternativt om du inte vill vänta på reparation både betala en reserv-propp och reparationen av den skadade proppen).

Men ska man räkna krasst på allt som kostar så är prisskillnaden ändå väsentlig, både för kapitalkostnad och värdeminskning. Vmax 150 HPDI kostar 161 tkr på www.yamaha-motor.se medan Vmax 250 kostar 221 tkr = skillnad 60 tkr. F150 AETL kostar 175 tkr medan F250 kostar från 241 tkr = skillnad minst 66 tkr.

Rimlig livslängd för en modern utombordare full av elektronik tycker jag är 20 år. Om man slår ut värdeminskningen jämt så blir 60.000 kronor = 3.000 kronor extra per år. Fast jag tror att för en viss bestämd båtmodell, så faller båtar med större motor snabbare i värde --- så är det normalt med bilar att de som har starkare motor faller mer de första åren.

Räntorna är just nu låga, men rimligt framöver är väl som med bostadsrätter, räkna med 5 procent ränta i snitt = kapitalkostnad också 3.000 kronor per år.

Summa minst 7.754 kronor extra per år för att ibland kunna ta risken att köra fortare än 38 knop... Glöm i så fall inte att gå en kurs i högfartsnavigering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett stort tack till alla för kloka inlägg! Har precis som du Peter069 snöat in på Yamarin. Som jag ser det är prisskillnaden på en beg. Y68 mot Y76 alldeles för liten för att motivera köp av Y68. Känslan just nu är att det blir en Y76.

Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nånstans här har nog någon glömt bort vad båtar egentligen handlar om, nämligen livskvalitet. Se inte pengar i båten som en kostnad utan som en investering i just livskvalitet. Det blir mycket lättare då Skrattande Flört 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även köpa annan typ av livskvalitet för 7.500 kronor per år.

Till exempel äta ganska många gånger på skärgårdskrogar. Eller köpa med sig riktigt lyxig mat och dryck när man åker ut.

Personligen tycker jag att det är mer värt än att kunna åka fortare än 38 knop.

Tror att det är få av oss som inte är tvungna att välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också varit och tittat på 76dc. Vi upplever den som en mycket bra båt om man vill bo fler nätter än en. Dock så krävs nästan ankarspel då ankarboxen är ett skämt till storlek.

Jag ska väl tillägga att vi är 2 vuxna och 2 barn.

 

Angående motor så är 250 hk det rätta, både för att man kan få en vettig ljudvolym samt soppaförbrukning.

 

Försäkring har jag kollat upp och den kostar drygt 9 tusen med en självrisk på 2500 har jag för mig.

Ett vasst alternativ som vi tittar på är askeladden 705, dock helst med diesel.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns att det var en låååång tråd i höstas om Yamarin 68 DC, som bl a diskuterade prisskillnaden mot 64 DC. Ungefär 200.000 kronor mer är svårt att motivera, enda rimliga förklaringen är att 68 DC är en nyare modell, som prissats högre av samma skäl som nya bilmodeller.

En fundering kring orsaken till att 68 DC är nästan lika dyr som 76 DC, bara ungefär 100.000 kronor mer för samma årsmodell, är att i stort sett allt som är dyrt är gemensamt. Skillnaden är främst att det går åt mer plast för att bygga en lite större båt. Och plast är inte så dyrt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...