Cruise 0 Postad 21 Augusti , 2010 Hej, Funderar på att köpa en mindre segelbåt ca 6-8 meter och skulle behöva lite synpunkter från experter. Tänker främst använda båten i Skälderviken med möjlighet att vid fint och lugnt väder även segla över till Danmark samt kortare dagsturer både söderut mot t.ex. Höganäs, Helsingborg och norrut mot t.ex. Torekov/Hallands Väderö, Båstad. Viktigt är så klart att båten är lättseglad eftersom jag är nybörjare och enkel att hantera. Vill att där ska finnas ganska gott om plats i sittbrunnen för två vuxna men möjlighet att vara fyra vuxna vid behov. Det ska också vara förhållandevis gott om plats i ruffen och jag har ju insett att utrymme för en porta potti skulle vara praktiskt. Har också tänkt att man ska kunna sitta två personer och fiska när båten driver omkring. Dessa båtar tycker jag verkar intressantast (har dock bara läst och sett dem på bild). Ohlson 22 Verkar passa bra för mina behov men har mastheadrigg vilket verkar vara en nackdel jämfört med partialrigg. Annars verkar den här båten ha gott om plats i sittbrunnen och i ruffen. Enligt vad jag läst verkar där också finnas en färdig plats avsedd för någon form av toalett. Den ska också vara ganska lättseglad men ändå inte alltför långsam. Sunwind 20 Något mindre och mindre plats i ruffen vilket är en nackdel. Vet inte hur det är med plats i sittbrunnen. Verkar också finnas två olika modeller. Någon som vet vad skillnaden är på orignalmodellen och den senare Mk 2? Annars verkar det vara en väldigt välseglande och förhållandevis vacker båt men kanske inte lika praktiskt som den ovanför. Maxi 68 Verkar ha ungefär samma fördelar som Ohlson 22 men med partialrigg. Man gjorde tydligen också lite bra förändringar på båten kring 1978/1979 så en senare modell verkar vara att föredra. Enligt kommentarer verkar den dock vara en sämre seglare än de andra två båtarna men är kanske mer praktisk? Känns dock som denna är lite dyrare än de övriga två när man tittar runt även om det inte handlar om några större summor. Hoppas någon som har erfarenhet av någon eller flera av de här båtarna kan komma med lite synpunkter på vilken som kan passa mig och mina behov bäst. Just nu känns det som Maxi 68:an verkar lämpligast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 21 Augusti , 2010 Hej Varför inte en Maxi 77? Jag är naturligtvis jävig då jag har en själv. Vill du se hur det ser ut i en sådan besök då min hemsida så förstår du varför jag föreslår en sådan. Senast ändrad av stickanh | 21 augusti 2010 | 10:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cruise 0 Postad 21 Augusti , 2010 Visst kan en Maxi 77:a också vara ett alternativ. Urvalet av begagnade båtar är ju ganska stort och priset behöver inte bli så mycket högre än för en Maxi 68:a samtidigt som man får en större och bekvämare båt. Är mest att 77:an har mastheadrigg vilket många verkar tycka är en nackdel jämfört med partialrigg. Själv har jag ingen aning om det är något större problem. Din båt var väldigt fin. Har du någon aning om hur stor skillnad det är utrymmesmässigt i sittbrunn och ruff mellan 68:an och 77:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Augusti , 2010 Man brukar väl säga att mastheadriggade båtar har följande nackdelar, bla 1. svårare att ställa in masten optimalt för att seglen ( storen ) ska stå bra 2. svårare att spilla ur vind i storen i ökande vindar ( genom att ta hem i akterstaget ) 3. svårare att ta hem skotet för förseglet genom att det ofta är större än på partialriggar Men jag tycker nog spontant att för dig, som är nybörjare, så finns följande i ekvationen också; 1. enklare att ställa in spänning på vant och stag i en mastheadrigg för att få ett grundtrim 2. ökar vinden och du har en båt som är relativt modern och därmed stabilitet initialt genom sin form ( dvs de är ganska breda och därmed inte så begynnelseveka som en smalare båt ) så kommer du snabbare och effektivare att hitta rätt segelstorlek genom att antingen släppa ner bommen i lä och / eller reva, dvs minska segelytan i storen. En partialriggad båt har normalt ett klart större försegel ( eftersom en fördel ju var att deras försegel var mindre - då har man ökat ytan i storen istället... ) 3. detta är ett problem från halvtonnare och uppåt, dvs typ Ballad på 9,1 meters längd, de har stora försegel och det kan skilja 2-3 m som du ska krana hem jämfört med de båtar du nämner. Detta löser du på tre sätt. A. köper en båt som bara är 7-8 meter och inte har max försegelstorlek, då skiljer det inte dramatiskt mycket i längd att skota hem jämfört med en partialriggad båt, du kan helt bortse från skillnaden... B. En äldre båt har ofta 2-3 st försegel för så hade man innan rullfocken kom... då minskar du helt enkelt arbetet med skotning genom att som nybörjare sätta upp ett mindre försegel c. Du söker rätt på en båt som redan har rullfock. Det underlättar vid ökande vindar genom att du kan reva och är du nybörjare så kan du starta seglingen med lite mindre segelyta utrullad från början... Tycker du ska fokusera på motorns driftsäkerhet, segelskick och en ev rullfock istället för om det är partial eller mastheadrigg. Riggen kommer du inte att se stora skilnader på i en så liten båt tror jag. Sedan båt-typ. En bra nybörjarbåt, ur stabilitetssynpunkt sägs ju IF båten vara? Visserligen långkölad och lite långsammare, lutar mer initialt men håller sin segelyta i långt starkare vindar än de som du räknar upp. Men alla dessa är bra båtar... välj en som du gillar helt enkelt. Rigg ger sig i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 21 Augusti , 2010 Även en Mastheadrigg går att trimma till en viss del. Utrymmesmässigt att det mycket större än vad man kan tro, Sittbrunnen längre och Ruffen större. Skillnaden kan du se på sprängskisser som ligger under dessa länkar http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/modellfakta.jsp http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/broschyrer.jsp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 21 Augusti , 2010 Allting är ju relativt. Jag har haft båt med masthead och partialrigg. Självklart är förseglet mindre med partialrigg. Det jag har retat mej mest på med masthead är babystaget som fanns på min båt. Som gjort för att förseglet ska fastna i slagen och det gjorde det - jämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 21 Augusti , 2010 titta gärna på Monark 700 4 fullängdskojer och platts för ven liten toalett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 21 Augusti , 2010 Junker22 har en mycket trevlig sittbrunn, med god plats. Inuti finns 4 st vettiga kojer, relativt god hukhöjd oxå. En bra instegs och fortsättningsbåt är annars Misil2. Byggd av Hallberg-Rassy på Orust. Misil2 är 24 fot lång, och ofta utrustade med snabbrev, nerdragna fall till sittbrunnen mm, nackdelen för dig, är att sittbrunnen är relativt liten, av säkerhetskäl. T ex fick/ får Maxi77 inte kappseglas över hav beroende på den mycket stora sittbrunnen, om den skulle vattenfyllas av en brytande våg blir det riskabelt. Och angående mastheadrigg: man måste inte använda maxgenuan, jag använder oftast kryssfocken på min Misil2, finns oftast ingen anledning att släpa fram genuan, det skall kryssas, eller så blåser det helt enkelt såpass att det inte blir någon ökad fart med genuan. Jag seglar själv på västkusten Gbg och norrut. Lycka till! /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cruise 0 Postad 21 Augusti , 2010 Monark 700 har jag faktiskt kollat lite på också. Du har nog rätt att den bör vara med på min lista över intressanta båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cruise 0 Postad 21 Augusti , 2010 Tack för alla svar jag fått så här långt. Det känns som jag har lyckats resonera mig fram till tre huvudkandidater: Maxi 68, Monark 700 (verkar vara ett bra alternativ som jag glömde ta med), Maxi 77 (lite lyxigare alternativ). Alla de här tre båtarna verkar ha ganska stor sittbrun och utrymme i ruffen för sin storlek. Både Maxi 68 och Monark 700 har partialrigg. Senast ändrad av Cruise | 21 augusti 2010 | 10:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 21 Augusti , 2010 Tyvärr så har du delvis fel i ditt påstående: T ex fick/ får Maxi77 inte kappseglas över hav beroende på den mycket stora sittbrunnen, om den skulle vattenfyllas av en brytande våg blir det riskabelt. Detta gäller bara båtar av den första årgången, sedan ändrades sittbrunnen och skottväggen för att klara detta Senast ändrad av stickanh | 21 augusti 2010 | 11:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 22 Augusti , 2010 Cruise, här finner du info om Monark 700: http://www.monark700.com/om-monark-700-miniton/ http://www.monark700.com/2009/12/14/basta-startbaten/ http://www.monark700.com/2009/11/28/monark-700-miniton-liten-men-naggande-god/ http://www.monark700.com/2009/11/23/minitonnare-nej-men-bra-folkseglare/ http://www.monark700.com/bilder/ Senast ändrad av Stream | 22 augusti 2010 | 13:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 22 Augusti , 2010 Givetvis ska du ha med H-båt på din lista. Lite liten i ruffen men annars en perfekt båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 22 Augusti , 2010 Accent 26! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 22 Augusti , 2010 Linjett 32! Skojade bara - men eftersom båtarna som ligger på listan ligger runt 30-40 kkr, så är väl inte en Accent direkt rätt båt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 22 Augusti , 2010 Ohlson 22 är en snabbaste av de du skrev upp den hänger med större båtar om man trimmar så som alla andra båtar mycket rolig seglare. Min är just för kappsegling men fixar även till den inuti med. Toalett lådan i förbiken är begränad 35cm MAX hög porta porti går in jag kollar efter en just nu. Mellan Monark 700 o Ohlson är de jämn snabba men monarken är nog bättre kryssbåt iallafall höjd ohlson måste seglas lägre än alla andra båtar. Sen drar hon iväg. Kolla efter en Ohlson med bra segel det är nog högst på listan o fräsh inuti med kolla noga med borrhålen från avlastare (om det finns) vill säga. Fråga på om du vill ha mer info. Hälsningar ///William Andersson Ohlson SWE155 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cruise 0 Postad 23 Augusti , 2010 Hej Stream, Efter mer funderande så känns en Monark 700 väldigt intressant. Verkar som du har bra koll på den här båten och hoppas du kan hjälpa mig med några frågor: Tycker att sittbrunnen inte verkar vara så lång men ganska bred. Tror du att det finns tillräckligt med plats för att två personer ska kunna fiska samtidigt från vardera sidan på båten? Ruffen ser förhållandevis stor ut. Vet du hur måtten på denna är jämfört med t.ex. Maxi 68 och Ohlson 22? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 23 Augusti , 2010 Jag har dålig koll på fiske och vad som krävs för utrymme, men Monarken har lika stor, om inte större, sittbrunn som de andra båtarna du nämner. Det borde funka. Jag kan inte måtten på Maxin och Olson:en, men kojerna i Monark 700 Miniton är 2 meter eller längre, så man sover gott. Innertakhöjden är 1.65 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cruise 0 Postad 23 Augusti , 2010 Tack för infon. Tycker sittbrunnen ser förhållandevis bred ut på bilderna från din hemsida så det borde nog funka. Vad anser du om Kurt Gelins kommentarer? Betyg plusPigg seglare, propra linjer, fast pentry.Betyg minus Enkelt utförande, vek, järnköl. Själv är jag ju inte så insatt men många verkar göra om och fräschar upp båten ganska ordentligt på insidan så det där med enkelt utförande känns kanske inte så intressant. Att båten är vek borde väl inte vara något jätteproblem även om man är nybörjare för den är väl ändå stabil i vattnet om man inte ger sig ut i dåligt väder. Någon skrev att det var extra viktigt med bra segel på den här båtmodellen eftersom den var vek jämfört med en mindre vek båt. Det här med nackdelen av järnköl har jag ingen aning om. Enligt Kurt Gelin så verkar Monark 700 vara en bättre seglare än Maxi 68. Jag lär främst segla i förhållandevis fint väder med lite vind så då antar jag att detta kan vara ganska viktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 24 Augusti , 2010 Maxi 77 eller 68. beroende på budget. Annars Express eller x-79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 24 Augusti , 2010 M700:an är initialvek men slutstyv. Om det brallar upp får man hoppa upp på sargen och plana ut och twista storen. Kölen är av järn och rostar. Min botten/köl epoxybehandlades för två år sedan och är fri från rost. Andra svagheter är vantfästena som är för klena, men det fixar man själv om man är lite händig. Annars är det en kanonbåt som hävdar sig väl på SRS-kappseglingar. Du seglar åttor runt Maxi 68:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 26 Augusti , 2010 Själv tyckte jag att den Shark 24 jag började med var himla trevlig, även om det kan vara svårt att hitta någon i bra skick. Partialrigg och lättseglad. Jag har skrivit ihop en lite längre text om lämpliga förstabåtar på www.landkrabban.se, kapitlet 11 Det allra heligaste. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser