Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
hermione

VHF eller inte?

Rekommendera Poster

Funderar på att investera i en VHF till nästa säsong, mest för att kunna få hjälp vid nödsituation. Vad säger ni är det vettigt med VHF eller klarar man sig med mobil? När vi seglat i Danmark är det en mycket kort bit som det inte är täckning på. Vad använder ni era VHFer till? Kan tillägga att vi mest seglar på västkusten och Kattegatt men planerar turer till ostkusten och södra Danmark.

Hermione

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De säkraste på sjön är en vhf utan tvekan. Räcker du tappar mobilen i vattnet så e den kass.....en bra vhf tåler att ligga i vatten och flyter dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av  fördelarna är att du kan nå närliggande båtar om du behöver snabb hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Lasse-L men du kan också komplettera med en extern GSM antenn. Se bild. 2 blindspröt, en för VHF och en för GSM. Gav full GSm-täckning från Göteborg till Skagen. Men med VHF kan du ju ropa på okända båtar i närheten, en annan sak.

 

post-2742-1394236484,749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man oftast har fel frågeställning! Att man tänker mobil eller VHF.

Jag anser att båda är bra på sitt sätt, och ingen av dem är dyr teknik. så den ena är komplement till den andra... Så naturligtvis förespåkar jag både och!

Är olyckan framme är det en billig försäkring.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man inte bara pratar i en VHF. Man lyssnar också. Och hör t ex om nödlägen i närheten och om man lyssnar på rätt trafikkanal så hör man de stora båtarnas positionsrapportering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF är så pass billigt att införskaffa idag så det tycker jag absolut man ska ha.

Jag lyssnar på väderprognoserna i VHFen tre ggr per dygn, dessa tycker jag är helt överlägsna de man hör i P1. From i år säger de förutom vindarna om det blir tex mulet, och temperatur.

Att höra hur de snackar navigationsvarningar mm emellanåt ger en skön känsla, man har nära till hjälp om det skulle behövas. Ropar man på hjälp hör ju alla båtar i närheten det. Mobil har man ju till att snacka med familj och kompisar, VHF är för säkerheten, en mkt bra o viktig grej. Jag har både en fast monterad med antennen i masttoppenoch en handburen. Den handburna tar inte alls emot lika bra kan jag nämna. Brukar ha den med om jag går ut och knallar på öar utan mobiltäckning, då kan jag tjoa på hjälp om jag drösar ikull o bryter benen. Både till moderskeppet där frun ligger o läser, eller till Sjöräddare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte, att man måste ha tillstånd och cert. för att få använda VHFradio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era intressanta inlägg, att kunna lyssna på bra väderrapporter är ju ensamt ett skäl för att skaffa VHF. Så det blir köp på vårens mässa, nu återstår att reda ut hur jag gör med sladden i masten....

Hermione

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från:

http://www.sjofartsverket.se/Sjofartssektorn/Batliv/Batlivsservice/Svensk-kustradio/VHF-radio/

Utbildning krävs

Certifikat
För att använda VHF måste du ha ett så kallat. ”begränsat telefonicertifikat” (SRC). Detta får du genom att avlägga ett skriftligt prov hos någon provförrättare som utsetts av NFB (Nämnden för Båtlivs-utbildning). Provet, som tar cirkaa 30 minuter, omfattar frågor om bestämmelser, nöd-, il-och varningstrafik, bokstavering, trafikdisciplin, kommunikation med mera. Certifikatet är internationellt och är inte tidsbegränsat. Kostnaden för att avlägga ett prov och få ett VHF-certifikat är 300:-.

Tillstånd
Du måste ha ett tillstånd från Post- och Telestyrelsen (PTS) för att få använda din VHF. I tillståndet anges båtens anropssignal, eventuellt MMSI-nummer samt den stationsansvariges namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Luffarn. En handhållen VHF kostar såpass lite pengar idag att kostnaden inte bör vara begränsande.

Efter mycket funderande köpte jag en handjagare. Det var inte för att ersätta mobilen, utan för att komplettera i ett nödläge. VI ahr alltid minst två telefoner ombord, så ett telefonhaveri är inget problem. VI rör oss mestadels inomskärs, så mobiltäckning finns i stort sett alltid. Hustrun tycker tjattret i VHFen stör friden, så den är sällan på. Vädret tar jag in på mobilen när det är täckning, annars kan jag lyssna på vanliga radion. Varför har jag då en VHF?

Jo, i ett nödläge vill jag kunna kunna få kontakt med båtar i närheten för att få snabb hjälp. Det duger handjagaren bra till. Billigaste modellen för strax över femhundringen med torrbatterier fixar detta. Se bara till attsätta i nya batterier varje vår, det är en låg kostnad.

Hade jag tillbringat mer tid utomskärs och bortom mobiltäckning hade jag investerat i en fast station. Det ska jag göra när det blir aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hustrun tycker tjattret i VHFen stör friden, så den är sällan på. Vädret tar jag in på mobilen när det är täckning, annars kan jag lyssna på vanliga radion. Varför har jag då en VHF?

Jo, i ett nödläge vill jag kunna kunna få kontakt med båtar i närheten för att få snabb hjälp. Det duger handjagaren bra till.

Du vill få hjälp av andra båtar i ett nödläge. Andra båtar i närheten kanske vill få hjälp av dig i ett nödläge, då är det ju praktiskt om du har VHF:en påslagen och på kanal 16 tycker inte jag att det är en massa tjatter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En freestyle öronsnäcka borde väl funka, om det nu finns uttag för det på handapparaterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå tjatter: Ja, det var väntat att det skulle komma en sådan kommentar.

Men, i ärlighetens namn, hur många fritidsbåtar ute på fjärden har:

  1. VHF ombord
  2. VHF som fungerar
  3. VHF som är påslagen
  4. VHF som blir passad

Jag förväntar mig inte att en enda ska ha det. Däremot är de stora grabbarna skyldiga att passa. Är jag i ett sådant nödläge att jag behöver så omedelbar hjälp så är närmsta skärgårdsbåt skyldig att bistå.

Vill jag ha kontakt med närmsta fritidsbåt är det pålitligare med rop, vift med armarna eller varför inte ett rött bloss. Jag lovar att jag kommer reagera själv när jag ser något sådant. Till och med slå på VHFen.

Jag slog till exempel på den i somras när jag, förtöjd vid en klippa, såg en båt gå på grund ute på fjärden, föra tt kunna bistå om det behövdes. Det gjorde det inte. De kom loss för egen maskin.

Är det mindre akut ringer jag SSRS som jag självklart betalar till, sedan slår jag på VHFen för att kunna kommunicera den vägen när de kommer närmre, om vi inte tar detpå telefonen.

Den kommer också på om jag komer överens med någon att passa, men det har inte hänt än.

Tyck gärna att jag är cynisk, men ingen skulle titta snett på mig om jag inte hade VHF, varför skulle jag vara en sämre människa för att jag använder den med urskiljning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PolePole:
Tycker inte att du är det minsta cynisk, som har vhf:en mer som renodlad extraresurs i nödsituationer! (Och det kan förvisso emellanåt vara skönt att slippa tjötet ;)

Fick bara intrycket att du själv är mer benägen att lyssna än kära hustrun, därav mitt inlägg ovan angående hörsnäcka.
Så hur är det egentligen med handapparaternas eventuella speaker-uttag, och kan de bäras bekvämt i nån ficka med tanke på antennlängd etc?

(De flesta torrbatterier kan väl f.ö. idag direkt-ersättas av laddbara, men kan även de laddas ombord?)

Min fundering gäller alltså snarast hur pass väl långvarigt och gärna ljudlöst tjuvlyssnande under färd kan vara tekniskt och praktiskt förberett i lågpris-handapparater??

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 26 augusti 2010 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas,

Jag har ärligt talat inte tänkt tanken att sitta med VHFen i öronsnäcka. Det lockar mig ärligt talat inte alls.

För övrigt skulle jag också kunna tänka mig att slippa höra folks offta fruktlösa anrop. Dessutom hör jaändå oftast bara den ena sidan av konversationerna i handjagaren, så det är inte så intressant att tjuvlyssna.

Det var någon i tråden som påpekade att VHFen tål att bada. Tittar jag på min så är det löst genom att det sitter en gummiplugg i alla kontakter. Sätter jag in en öronsnäcka så är den vattentäta funktionen borta.

Apropå mitt förra inlägg, barnen refererar till radion som nödtelefonen. Det tycker jag är en målande beskrivning av dess roll ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en handjagare, som komplement till mobilen. Brukar ha den på rullande passning på kanal 16-24-71-72-L1-L2.

 

post-2742-1394236487,5039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största nyttan har jag haft av VHF när jag seglat tillsammans med någon. För att kommunicera mellan båtarna. Detta är oslagbart, för emellanåt är man utanför gsm-täckningen.

Andra nyttan är för att lyssna på väderrapporten, som är mycket tillförlitligare än P1. Lägger man som jag 600 på medlemskap i Stockholm Radio kan man ropa och fråga om vädret om man skulle missat det, vilket är en trygghet.

Dessutom tycker jag det känns viktigt att höra vad som pågår i omgivningen (vilket familjen tycker är mer störande, så då brukar den vara avstängd). En handhållen räcker inte långt, så antenn och kabel i masten behövs om man ska kommunicera med andra än båten intill.  Jag har en VHF med handkontroll ute i sittbrunne, vilket är väldigt smidigt.

Som tidigare påpekats krävs tillstånd från PTS för några hundra om året, samt ett VHF-certifikat som man kan ta på något studieförbund med några lektioner och ett prov.

Sen är det förstås en extra trygghet i en nödsituation att kunna skicka ett mayday (men då räcker det nog inte med en handhållen).

 



Senast ändrad av nikkra | 26 augusti 2010 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en Nexus eller den som Biltema har? Hur får du den att rulla på så många kanaler? Jag kan bara scanna 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Nexus 1500. Är väldigt nöjd med den. Ville ha en enkel men med Li-Ion-batterier. Den har även jaktkanalerna H1-H4. Kollade även på Cobra.

Man kan välja om den ska scanna av standard kanalerna, eller så kan man tagga de som man tycker är intressanta och sedan välja Tag Scan. Hade från början även taggat hamnkanalen men det var för mycket tjöt på lotsarna och Stena Line....

Se kapitel 7 i manualen här:

http://www.nexusmarine.se/upload/marine/marine/manuals/vhf 2007/NX1500/NX1500 manual Swe ver1.pdf



Senast ändrad av ulfa | 27 augusti 2010 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har handhållen VHF. Den är i första hand på när vi går i farleder med mycket yrkestrafik eller färjor etc.

I sommar har den varit på ganska mycket och jag har nästan uteslutande bara hört anrop mellan yrkestrafiken på den. Det verkar som om fritidsbåtar använder VHF mycket sparsamt, iallafall när man är vad som får räknas som inomskärs. Men det är iallafall roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ulfa skrev:
Det är en Nexus 1500.

 

Det förklarar saken, jag har snikvarianten Nexus 500 =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas är Nexus 1000, åtminstone ser de helt identiska ut. Jag har Nexus1000 och den är helt OK om man står ut med lösa batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...