bosse1 0 Postad 20 Augusti , 2010 Har sålt min sea ray via mäklare,motorn gick sönder efter mycket kort tid,vem är det som skall stå för kostnaden för rep.jag som tid ägare eller köparen.Mäklaren hävdar konsumentköplagen men gäller ju inte på gammla motorer, denna motor är sen 1988 men renov feb 09 men ändå ett haveri.Önskar tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 20 Augusti , 2010 Enligt konsumentköplagen är det den gamle ägaren eller mäklaren som skall stå för kostnaden. Googla konsumentköplagen, jag läste på idag, lite för bakis för att komma med konstruktiva förslag. Där finns svaret iaf! Som en parentes så köpte jag en båt förra året där motorn rasade efter två-tre veckor.. Gamle ägaren stod för en stor del av kostnaden. Är din motor nyrenoverad bör den väl hålla lite längre än en säsong? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bosse1 0 Postad 20 Augusti , 2010 Det finns en jurist på konsumentverket som skrivit att konsumentlagen int gäller på motorer som är i slutet av sin livslängd, maj numret av prak båtägande.DE som köpte båten anlittade ej besmann var ute o körde båte vi ett par tillfällen innan köpet var helt klart o allt fungerade perfekt,samt att jag o mäklaren kört båten utan något fel,visserligen kort sträcka.Nya ägaren körde ca 10tim innan fel uppsstg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Augusti , 2010 Det här beror ju var man står, säljare eller köpare, om detta inlägg varit åt andra hållet och att du var drabbad så skulle svaren blivit tvärtom dvs många skulle anse att säljaren självklart skulle stå för kostnaden. Vad menar du med renoverad -09, lager, ringar, toppar?? Eller bara en allmän översyn som kallas renovering, och det framgått till köparen i så fall så är motorn från -88 och du kan inte veta vad som kommer att hända efter några timmars drift dvs inget ansvar. Om den är riktigt totalrenoverad och om det är som du säger och beroende på vad som hänt så bör du som säljare ta ett visst moraliskt ansvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anylen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Ja, konsumentköplagen kan ju ge vissa ledtrådar: Utan att känna till hela storyn så kan ju följande stycken vara tillämpliga i detta fall: 'Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.' och 'Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.' Detta kan gälla även om vara sålts 'i befintligt skick'. Men man kan möjligtvis luta sig mot 20 § 'Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. 'med tanke på att motorn är 22 år gammal. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 20 Augusti , 2010 Finns inte en chans att du ska betala en enda krona. Shit vad många köpare som isf tar upp båten på land efter en vecka och maxar motorn utan kylning, för att förra ägaren sak betala en ny motor till köparen. Finns det någon som helst vetskap om hur vederbörande har kört båten? Nej. Är det tråkigt att köpa en båt och sedan när man kör sin nyköpta fast 22 år gamla båt med maxfart i en timme, så går den sönder? Ja, men det har inte säljaren något ansvar för. Det enda som är en möjlig räddning för köparen, är om det som renoverades i feb 2009, är det som gått sönder nu. Då kan han ha garanti på de sakerna, men jag vet ju inte vad det var för saker. Du behöver inte betala en enda krona och som någon påstår att du moraliskt ska betala... Hallå??? Vadå moraliskt? Det är ju nya ägaren som kört sönder motorn, inte säljaren. Konsumentköplagen gäller öht inte i detta fall! Det snacket kan ni lägga ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Augusti , 2010 Lite strikt nu ! -Felet fanns inte där från början , efter som motorn fungerade vid köp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anylen 0 Postad 21 Augusti , 2010 Hej, för tydlighetens skull så vill jag vara tydlig med att detta inte är mina subjektiva personliga värderingar. Förmedlar man båten via mäklare så gäller Konsumentköplagen och den är rätt omfattande och oftast till köparens fördel. Det kan man ju tycka vad man vill om, och som tidigare nämnts så har man förmodligen olika uppfattningar om man är säljare eller köpare. Det betyder ju däremot inte i detta fall att en 22år gammal motor ska ersättas med en ny och självklart gäller det inte alls om köparen varit oaktsam. T.ex. kört motorn utan olja, kylning etc. Eller t.o.m. medvetet kört sönder motorn. Även om detta är osannolikt men inte otroligt. Om affären hade gjorts mellan privatpersoner så hade läget varit ett helt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 21 Augusti , 2010 Som sagt vad har renoverats och vad har gått sönder ? 10 timmars körning är inte så kort tid. Innan du har skrivit ner detta så får du nog inte så mycket klokare svar än det som redan skrivits. Är det sen 9timmar med en vattenskidåkare efter eller fullgas direkt från bryggan och aldrig kollat olja mm så helt klart köparen fel och han har väl försäkrat båten eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Augusti , 2010 Konsumentköplagen gäller inte då varan säljs av en privatperson för typ bilar, båtar, tv apparater mm. Annat gäller för fastigheter mm. Konsumentlagen är för då man köper något av en firma. Dock gäller lite andra regler som påpekats här ovan då man använder mäklare. Prat med din konsumentrådgivare på orten så kan du få tipps. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 21 augusti 2010 | 12:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 22 Augusti , 2010 Som någon skrev, det måste till mer uppgifter om det ska gå att ge ett vettigt svar. Vad har hänt med motorn och hur gick det till? Vad har renoverats på motorn? Finns det dokumenterat? Kanske finns garanti på motorrenoveringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser