mickeh8 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hej! känner mig helt vilsen i vad jag skall välja för båt. Vill inte ha båt med tydligt 70-talsstuk ex orrskär 27 el flipper 850, skall ha minst en sovplats för 2 pers som kan vara nedbäddad hela tiden och även nedbäddbar plats. Diesel är också ett krav. Har tittat på båtar som nimbus 28 dc och scand 29 baltic men behöver tips på andra båtar med lite modernare snitt. Jag får snart söka vård för Blocketavgiftning. Tack på förhand Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 20 Augusti , 2010 Måste säga Nimo 27... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 20 Augusti , 2010 Fjord 900 dolphin!! Saltö 31 dock lite gammal i sittbrunnen med mkt trä Lycka till Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 20 Augusti , 2010 Är väl så mycket 1970-tal det kan bli? Jag hade satsat på en jänkare. Om 80-talet gillas, får man duktigt stor båt får de pengarna om man satsar på 80-talare. Rena Miami-Vice feelingen! Vit linnekostym, rosa t-shirt och barfota i vita loafers! Lyckan må vara fullständning! Köper man lite mindre, typ 8 meters båt får man ju faktiskt en från 2000-talet om man köper en jänkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suncab 2 Postad 20 Augusti , 2010 Hej jag vill rekomendera Polar 820 express, modellen tillverkas fortfarande och enligt mig den mest praktiska DC'n i 9 metersklassen. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Augusti , 2010 Micke, Du har berättat för lite om dig själv. Var ska båten ligga (Västkust, insjö, Stockholm), Vad ska du ha båten till (semester en vecka, mest dagsturer, fiske, bad, eller vad?) Har du krav på hög toppfart? Nu får du bara veta vilka båtar de som svarar gillar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andershe 3 Postad 20 Augusti , 2010 Hej Inte diesel men en schyst DC är Askeladden 705. Du har 4 platser nerbäddade hela tiden. Av en händelse är min till salu o den ryms i din budget. Alla bekvämligheter förpackade på dryga 7 meter. http://www.blocket.se/alvsborg/Askeladden_705_2006_Hostpris_28666283.htm?ca=16&w=3 mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 20 Augusti , 2010 Orrskär 850..är ju snygg och modern ännu utanpå..dock kanske färgerna inuti bör bytas. Annars har väl flipper/aquador nåt som passar i klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 20 Augusti , 2010 glömde nämna Nautic 900 turbo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 21 Augusti , 2010 Det är ju en smaksak givetvis. Men de är byggda 81 - 84 och ser mer eller mindre exakt lika ut som en Forbina 9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeh8 0 Postad 21 Augusti , 2010 Tackar för tipsen, båten skall användas som flytande sommarstuga med allt man behöver för längre vistelser. Är väl inte så sugen på amerikanare då de flesta har bensin motorer och lite trista att ta sig runt på skarndäcket. Vi ligger på ostkusten i nedre norrland med liten skärgård så sjövärdighet uppskattas då det ofta blåser och går ganska hög sjö. Åker förnärvarande en Flipper 700 så vi siktar på minst 27-28 fot för att känna att båten ska kännas större och rymligare med lite lyx så som varmvatten mm. Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Augusti , 2010 Gissar att du med modern menar att det ska vara badbrygga och stor U-soffa bak? Ett märke som ingen har nämnt ännu är Marex. En familj som bor granne med oss brukar vara ute länge i en Marex 290 Suncruiser. De hyfsat nya ligger för högt i pris, men det verkar finnas en äldre variant som heter Nidelv 290 Suncruiser som ser nästan likadan ut, som har begärt pris under 600 tkr t ex: http://www.blocket.se/stockholm/Nidelv__Marex__290_Sun_Cruiser_27148741.htm?ca=11&w=3 Jag har fått intrycket att norska Marex håller hög kvalitet, så det kanske är värt att titta på även storleken mindre. Hittade en 27-fotare med mycket utrustning och stor diesel, inom ditt pris: http://www.blocket.se/goteborg/Marex_27_SunCruiser_81___Yanmar_disel_03_28602469.htm?ca=11&w=3 Vet inte om du tycker att även detta skarndäck är för smalt? (finns andra Marex 27 till salu med bättre bilder) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeh8 0 Postad 21 Augusti , 2010 Fina båtar båda två, har fått för mig att norska båtar är = kvalite och bra sjöegenskaper. Eller har jag fattat fel?. De är ofta halplanande med rak axel, någon som har åsikter i den frågan, vad som talar för eller emot rak axel? Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Augusti , 2010 Har bara läst om detta i båttidningar och en en bok om så lägger du till, men här är lite info... För rak axel: Tyngden mer mitt i båten (planar lättare), går att ha akterkabin utan dieseldoft, ofta lättare att styra framåt (men ibland svårare), propellern ofta mer skyddad, billigare. Mot rak axel: Lite sämre bränsle-ekonomi och toppfart (bland annat för att axeln inte är horisontell), svårare att komma åt om något fastnar i propellern, ofta trögare att svänga med backen i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 21 Augusti , 2010 En båt som jag kan verkligen rekomendera är Falcon 26 Fantino, går otroligt bra även i lite grövre sjö och driftekonomin är kanon bra, cirka 1,1L./nm blandad körning. Är man oftast bara 2 pers i båten så räcker utrymmen gott väl. Råkar veta av en till salu http://www.blocket.se/lulea/Bella_Falcon_26_Fantino_28640886.htm?ca=1_9&w=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Augusti , 2010 Falcon 26 Fantino är väl på många sätt lika stor inuti som den båt du har = Flipper 700. Ungefär lika stor förpik och lika många sittplatser i hytten/under kapellet. Ungefär samma skarndäck att klättra runt på (som du inte vill ha). Skillnaden är att du får 1 meter båt till där bak utomhus och att du slipper kapell. OCh modellen är 25 år nyare... Väger ett ton mer och har skarpare V-botten, så den går bättre i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeh8 0 Postad 22 Augusti , 2010 Hej o tack till alla förslag, kan nog påstå att jag titta på alla alternativ ni skrivit ex. lämnat bud på nautic 9000 nu i juli. Har dock inte varit inne i så många så det är svårt att bilda sig en uppfattning bara genom bilder. Får väl ta en weekend i sthlm nu i höst o gå ombord på några olika. Är det någon som kommer på fler modeller så skriv gärna ner dessa. Mvh Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
27fotare 0 Postad 26 Januari , 2012 Hej ! Letar också efter en Nimo 27 el liknande som har ett modernare stuk ,men tycker inte det finns så mkt att jämföra med då Nimo:27an är så stor och har så enorma utrymmen så man slipper springa på varann och även kan ha med ungdommar som har en egen aktercabin men tyvärr för dyra om man vill ha lite bättre motor, fortsätter väl att leta vidare / blev lite full i skratt efter ditt inlägg ( får nog också söka för blocket avgiftning ) Matte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeh8 0 Postad 5 Februari , 2012 Det blev en Nimo 30 från 88! har haft den en sommar och är mycket nöjd, lite pyssel är det med tex inredning o sådant som slits med åren. Kan rekommenderas! Micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Februari , 2012 Då får man gratulera till ett fint skepp, lägg upp lite bilder i sjöboden, alltid kul att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser