Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Stan

Stävstege på ankaret

Rekommendera Poster

Niro Petersen i Flensburg, Tyskland har ett stort och omfattande sortiment av rostfria produkter. Känner någon här på forumet till om det finns någon svensk återförsäljare ? Jag har i sommar sett en stävstege som man hänger på ankaret, den var både liten, smidig och stadig. Den satt på en Tysk båt och ägaren sa att den kom från Niro Petersen. Någon web försäljning verkar de inte ha på sin hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt hemsidan så finns det ju inte det, men väl i Norge.  Fast Norge är ju inte med i EU så jag rekommenderar det inte, risk för tullavgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vilka priser!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu kollade jag inte på stegarna, men blev förtjust i en klappstol att hänga på pushpit.  6865 norska kronor Förvånad

Senast ändrad av Terrafobica | 20 augusti 2010 | 12:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu kan du få svar.  En stege att fästa i ett 15 kilos bruce kostar 3225 norska pengar, som hittat. 

post-13907-1394236484,5317_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herrejösses!

Men det kanske är med norskt tull eller nåt liknande. Jag försökte hitta priser på deras hemsida men kunde inte hitta något. Försökte lägga in en bild från den tyska båten på mitt första inlägg utan att lyckas, få se om det går bättre denna gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir tull plus 25% moms. I princip är alltså grejerna inte till salu. Åtminstone vill man helst inte sälja något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter denna gamla tråd.

Nån som vet vart man kan hitta denna stege eller liknande? (helst inom EU)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att Forgus 31 använder själva stävankaret som stävstege.

Trodde jag hade en bild, men tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-56428-0-25446800-1402063818_thumb.jpg

Tack för tipsen Mackey. Men hittade detta på Blocket som inhandlades för 500 riksdaler och verkar passa perfekt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att Forgus 31 använder själva stävankaret som stävstege.

Trodde jag hade en bild, men tyvärr.

Ja det var ju roligt. Såg den här tråden och tänkte briljera med en kommentar typ: "köp ett bra och billigt ankare med inbyggd stävstege" eller nåt liknande dumt.

Toaen såg nog i Lilla Bommen när vi steg upp via ankaret som faktiskt ersätter stävstege på inte allför hög båt-för. Det går ju att stiga upp från flytbrygga utan hjälpmedel men med ankaret något utfällt har man ett bra steg mitemellan och det räcker tills 80-årsåldern?

Ankaret är ett billigt och populärt Deltaankare c:a 1500pix.

Billigare än stegen eller?

Hoppas på en fin segelsommar med lugna vindar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir tull plus 25% moms. I princip är alltså grejerna inte till salu. Åtminstone vill man helst inte sälja något.

För att vara exakt så är det även moms på tullen. Och tull på frakten. Ha ha det är helknasigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev till Niro Petersen och frågade på pris när jag inte hittade nån återförsäljare i Sverige. Jag har nu glömt det exakta svaret, men det var dyyyrt om jag kommer ihåg rätt. Ca: 5000 kr till ett Delta ankare. Jag bestämde att jag skulle vänta tills jag blev tillräckligt ovig så att det möjligen skulle kännas att det var värt pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...