BMF1 0 Postad 20 Augusti , 2010 Har letat runt på marknaden helt och hållet och tittat på både HT och DC båtar och provlegat i dom för att se att man får plats och så. Nu står jag i valet mellan Bella 620 och Yamarin 6110. Båda är fina båtar tycker jag. Det som talar för Bellan är kappelgaraget, badplattformen i skrovet med den infällbara stegen. Folk här som har erfarenhet mellan dessa två modeller? Vad talar för respektive mot de olika modellerna enlig er? Vad för motorstyrka bör man satsa på? Har hört att det i alla fall bör vara 150hk. Har sett en Bella med 130hk murcery motor och den ska eligt ägaren toppa 37knop med 7-pers ombord så gränsen går väl kanske där? Är inte ute efter något fartmonster men vill kunna snitta runt 25knop utan att varva för mycket och hålla ner soppaförbrukningen. Har även sett en yanmarin 6110 med 150hk yamaha vmax med mycket utrustning, dubbla batterier, solcell, stereo etc etc så det verkar vara lite lättare att hitta en rejält utrustad yanmarin. Dock så verkar de värderas lite högre än just bellan. Så ni med egna erfarenheter, fyll på med info. Alltid kul och bra att höra andras ord så man kan bilda sig en bra bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Augusti , 2010 Skriv tex yamarin 6110 test i google sökfältet finns en del tester där dessa 2 båtar har jämförts. Yamarinen är tyngre o behöver därför kanske lite större motor. Har åkt med yamarin o vet att den har grymma sjöegenskaper och grejorna håller så de verkar välbygda. Bellan lite bättre när det gäller att ta sig in o ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMF1 0 Postad 20 Augusti , 2010 Testerna har jag läst. Men det vore kul att få höra erfarenheter av folk som kört, ägt/äger någon av båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 20 Augusti , 2010 Vi har en Bella 620DC. Vi är väldigt nöjda med den,den är ju enkel att komma i och ur,badplattformen mm.mm Jag har en 140 Suzuki och jag snittar strax under litern i 25 knop,toppfart just nu är 38 enl. gps,håller på och provar lite olika propellrar.Klart den är ju typad för 225Hk....hade vart kul å prova,fast försäkringspremien är nog inte lika rolig.135-150 är nog lagom. Den är väldigt sjövärdig och ger dig inga överrakningar. Kvaliten är fantasktisk tycker jag,förra båten va en Yamarin och båda håller lika hög kvalitet tycker jag. Är det något speciellt du vill veta om Bellan så maila mig gärna så skall jag svara så gott jag kan. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMF1 0 Postad 20 Augusti , 2010 Känns som det lilla som talar till Bellans fördel är just plattformen. Känns som det förenklar det en del när man ska upp med ankare. Samt att de har kappelgarage. Man slipper att folk sitter på kappellet så att rutor och så skadas. Har du koll på pentrydelen? Är den fast monterad i de båtar som har den eller går den att montera ur enkelt? Vore ju trevligt att ha pentryt men känns inte som att jag jämt kommer vilja åka runt med det i båten. Ibland vill man ju ha en stor u-soffa med solplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 20 Augusti , 2010 om jag inte mindes fel så stter den med fyra skruv . Ej att förglöma är också dom reäla pulpittarna fram vilket gör att det finns nått att hålla i... /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser