Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Rolle85

Olja till 2-takt, vad ska man ha?

Rekommendera Poster

Hej,

Kör idag med biltemas 2-takts olja som är helsyntet då den tidigare ägaren kört på det. Min fråga är om man vill köpa något finare olja kommer det göra någon skillnad? Har ni något tips som inte är svindyrt?

Vad är just helsyntet, halvsyntet, semisyntet osv??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med finare olja egentligen?

Du behöver en olja med rätt spec, sedan kan du köpa en varsomhelst, på Biltema när du kör förbi, eller på dyra macken i skärgården, när den är slut under semestern.

Troligen söker du en beteckning på kvaliteten t ex TCW-3. Köper du en sådan olja uppfyller den kraven.

/Peter, (med Biltemas TCW-3 olja).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannolikt har du fel olja. Det finns mig veterligen ingen syntetisk TC-W3, men väl TC-olja.

Är motorn vattenkyld så skall ha en TC-W3 specad olja, inget annat.

Syntet kan det vara modifierad mineral olja, PAO eller esterbasead olja. Jag har skrivit lite om detta tidigare och lagt in lite länkar. För mycket att skriva igen.

Delsyntet är del- halv semi är en blandning av syntetisk- och mineralolja.

Ett idiotiskt marknadsföringstrick tycker jag. Vill  man blanda kan man lika  gärna göra det själv, men jag förstår inte varför man skulle vilja det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är en bil Volvo. Det kan vara sytet men jag har som sagt aldrig sett någon syntetisk TC-W3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med Biltemas 2-takts olja, har funkat bra för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju fått svar på din fråga av guestsson. Helsyntet, semi eller halv, som du snackar om, är för motoroljor. 2-taktsoljor har inte den betäckningen. Du kan köpa entingen 2-taktsolja TCW-3 Bio eller vanlig 2-taktsolja TCW-3. Det är dessa du ska använda och om du vill ha det finaste du kan köpa till din motor, köper du specialolja som din motortillverkare säljer. Åk till din lokala marina och säg att du vill köpa märkesoljan till din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns syntetiska TC-W3, men det är enligt min mening inte värt pengarna.

Jag har aldrig hört tallas om att någon lyckats slita ut sin utombordare om den sköts som den ska, Den korroderar istället sönder. Lägg pengarna på en spolmuff, fett och fettspruta istället.

Biltemas TC-W3 duger alldeles utmärkt, det är vad jag kör på, men använd inte syntetisk TC-olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...