TR_STHL_GBG 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hej! Jag skulle vilja ha er hjälp med förslag på båt. Min dröm är att ha en båt som jag under vår och höst kan använda på östkusten och under juli traila till västkusten. Jag har följande önskemål: Möjlighet att sova 2 vuxna två barn i 2 dyn Helst en WA eller DC, men kan kanske bli övertygad om att en HT är bäst? Möjlighet att traila båten - maxvikt båt motor 1390kg (Bilen med BE tar 1800kg) Planande båt - toppa på ca 35kn Max pris 400,000:- Tacksam för alla förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Augusti , 2010 I en WA får ni inte plats om du inte ska gå upp i storlek o då blir den inte treilerbar. En 6m Bella finns lite olika varianter funkar väger ca 1000-1100kg beroende på modell o motor. Yamarin är tyngre. Sen har du gåtar typ Ryds som är lättare men jag skulle kolla på en Bella tex 620. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 20 Augusti , 2010 Flipper 620 c har vi i vår familj använt som trailerbåt, vi är 2 barn och 2 vuxna. 620c är ju lite mordernare snyggare och har dessutom ombyggd botten jämfört med lillasyster flipper 620. Jag gjorde om båten ute i sittbrunnen så att den blev bäddbar mellan brittsarna, sov kanske inte kungligt men vi klarade iallafall en vecka ute i arkipelagen. Gjorde dessutom 38 knop med full semesterpackning. Prislappen som jag tycker är skälig ligger från ca 185-250 beroende på motor. mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 20 Augusti , 2010 Flipper 620 inkl motor och trailer ligger har väl sammanlagt en totalvikt runt 1500 kilo? Kanske något i överkant tror jag. Gäller då att rampen inte är för brant eller för slipprig, för då kommer du aldrig upp med vanlig personbil. Jag hade nog satsat på på en HT-båt om jag vill kunna övernatta lite nödtorftigt. I annat fall kanske en bowrider. De är betydligt lättare. Att kunna sova riktigt bekvämt 4 personer och dessutom med lätthet kunna traila sjösätta/torrsätta på ramper som inte är 100% optimala blir nog svårt. Behövs helt enkelt större dragbil! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TR_STHL_GBG 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hej! Vad tror ni om Askeladden 605 Explorer. Skulle inte den kunna fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Augusti , 2010 Vi letade efter motsvarande för drygt 2 år sedan och var främst fokuserade på HT-båtar (det är lättare att få plats med allt då). Vårt mål var att kunna sova ute i skärgården en helg, alltså att åka ut fredag kväll, grilla, ligga kvar hela lördagen och bada och ha det gott, sova en natt till och sedan beroende på vädret åka hem tidigt eller sent söndag. Vi har 3 barn, men de gillar att sova tätt, så förpiken är OK för tre = aktersoffan för oss vuxna. Men efter en del letande och funderingar kom vi fram till att det var helt orimligt att sova hela familjen i 6 meter båt. Dels vill både fru och tjejer att det ska finnas toalett med dörr. Dels behöver man ha kylskåp, spisplatta, färskvatten i båten, samt en vettig yta att fixa mat på (vem vill stå på knä och röra i grytan?). Problemet är att båtar på 6 meter även är smalare och har dåligt med stuvutrymmen. Framför allt fungerar det inte att ha med sig all packning som behövs för en hel familj: Täcken och kuddar, mat och bröd, grill och grillkol, handdukar och badleksaker, vin och öl, läsk och godis, böcker och spel, fiskespön och solhattar, extra kläder och flytvästar... Var ska ni lägga alla grejer när ni sover? På golvet i mitten? Visst... Tuffa grabbar sover med flytvästen som kudde... Men jag tror att i längden så kommer inte resten av familjen att vilja åka med om det är så trångt. Planera hellre för att halva/hela familjen sover i tält. Vi kom även fram till att 7 meter båt gav för lite plats... 8 meter båt, 3 meter bred, är lagom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperV6 0 Postad 20 Augusti , 2010 Allt blir en fråga om kompromisser. Jag tror att 6 m båt är nog så lite om det ska bli någorlunda bekvämt. Funkar säkerligen för 2 dygn men i långa loppet om det ska funka så blir valet att gå upp i storek nödvändigt. Då uppstår problemet med trailerbar båt. Har själv en Flipper 700 som jag trailar. För att vara säker på att det ska funka fick jag byta dragbil. Alla sjösättningsramper är inte alltid lämpliga att ta upp båten på så att ha en dragbil som man kan lita på är ett måste. Klev då över gränsen för B körkort och fick ta E kort för att kunna dra Flippern. Allt som allt väger mitt ekipage fulllastat med trailer minst 2300 kg. Dragbilen får dra 3300 kg, har diffbroms, lågväxel samt 4-hjulsdrift. Har inga problem att köra 80-90 med den, vagnen är en bromsad boggietrailer. Har du inte BE kort så blir det säkert överlast om du trailar runt en 6 m båt. Ofta är vikten angiven utan last (bensin, vatten m.m) och trailerns vikt ska ochså räknas in. Eftersom du säkerligen inte vill krypa fram på motorvägar behöver du en bromsad vagn som är typad för båtens vikt inklusive motor och övrigt som bensin, vatten, last etc. Den vagnen har säkerligen en vikt på 400-500 kg. Min trailer har en vikt på 660 kg. Askeladden 605 väger utan motor och övrigt 900 kg . Jag ser inte hur du ska få ihop ekvationen med 1390 kg inkl trailerns vikt. Du behöver BE kort om du inte redan har det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TR_STHL_GBG 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hej Jonas, Det är klart att du har rätt! 6 meter båt är för litet om man skall bo. Mitt problem är att jag vill kunna traila till västkusten. Alltså måsta jag kompromissa. :-( Kanske måste jag börja med nytt körkort (BE) samt ny bil som kan dra närmare 2,5 ton ( $$$) för att få till en OK bobåt för två kuster. Vad blev det för båt för er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TR_STHL_GBG 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hej Jonas, Det är klart att du har rätt! 6 meter båt är för litet om man skall bo. Mitt problem är att jag vill kunna traila till västkusten. Alltså måsta jag kompromissa. :-( Kanske måste jag börja med nytt körkort (BE) samt ny bil som kan dra närmare 2,5 ton ( $$$) för att få till en OK bobåt för två kuster. Vad blev det för båt för er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TR_STHL_GBG 0 Postad 20 Augusti , 2010 FlipperV6, Vad har du för bil? Vad fins det för alt till din bil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Augusti , 2010 Vi fastnade till slut för Aquador 26HT. (som de flesta stammisar så har jag båtar inlagda i min sjöbod = länken till vänster. Kan vara rätt lärorikt att se hur folk bytt båt vartefter åren gått) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TR_STHL_GBG 0 Postad 20 Augusti , 2010 Askeladden 605 Explorer: 900 kg Mercury Optimax 115 hk: 170 kg ------------------------------------------ 1170 kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperV6 0 Postad 20 Augusti , 2010 1170 kg plus att den har tankarna fyllda. Säkert 1300 kg, då har du 90 kg kvar till vagnen... Jag köpte en SUV, en Pajero. Finns många bilar idag som drar över 2 ton. Det som kännetecknar de flesta är att BE kort gäller. Jeep Cherokee, VW Tourareg, Toyota Landcruiser, Audi Q7 ligger alla över 3 ton. Kring 2 - 2,5 ton hittar du t ex BMW 5-serie, Volvo XC90, Audi A6, BMW X5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser