Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Jocke-SeaRay

Låsa utombordaren, söker lösning !!!!!!!

Rekommendera Poster

Hej ..   min motor sitter monterad på ''bracket'' och saknar då genomgående bultar . Detta betyder att dom lås jag har sätt inte funkar för mig .........

Har någon en annan lösning att föreslå , eller handfasta tips sä blir jag glad .

Kanske det finns försäkringsbolag som INTE kräver fastlåst utombordare !?!?!

Tacksam för hjälp / Jocke

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 20 augusti 2010 | 08:47

post-11345-1394236484,3572_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns båten?
Nä skämt och sido =). Jag har Atlantica som försäkringsbolag och när jag försäkrade min båt och motor var enbart godkänd kätting för båten ett krav, ingen låsbult. Däremot kommer jag ändå sätta på detta efter upptaget i höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktsamhetskrav

u

utombordsmotor under 300 hk skall

vara låst vid båten med av SSF (Svenska

Stöldskyddsföreningen) testad och

godkänd låsanordning.   

( jo tack du :-O .. saxat från Atlanticas hensida !!!)

kan man få tips som HÅLLER !!!!!!! och inte bara gissningar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mysko bracket, men tycker att det på din bild ser ut som om du har en genomgående bult, där som muttern sitter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*deprimerad/luttrad sur blick* Å det tror du stoppar folk med små portabla svetsagregat? :-(

Svetsar av huvet på bultarna på några sekunder per bult, svetsar av styrkabel. Skruvar loss och tar med gasreglage. Klart.

/A  (lite bitter efter 3 motorer borta på 2 år tidigare i båtkarriären)

Men föralldel, allting som försvårar är ju bra.

Min personliga lösning på problemet? Jag köpte båt UTAN utombordare. :-)

Senast ändrad av Anders_St | 22 augusti 2010 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj där ser man. När jag tecnkade försäkringen fick man bara klicka i att jag kommer använda godkänd kätting och lås för min båt. Ingenting om hur motorn skulle vara ditsatt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pga erfarenhet från i sommar.

hjälper inte akterspegellås. inte klass 3 kätting heller.

dom är duktiga.

men man slipper väl de simpla tjuvarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att man har bultlås är ju för att man skall uppfylla försäkringsbolagens vilkor, det är ju bara att ta en motorsåg om man har brottom sen när man kommer hem kan man ju stå å pilla bort låset med en svets eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag låser fast motorn för att försäkringen kräver det inte för att få behålla den! Vill de ta motorn så spelar det ingen roll vilket lås eller hur många jag har.

Bara kolla hur klass tre öglan är fäst i båten? på min båt ( Silver Hawk ) så är den skruvad i 4mm aluminium plåt vilken skruvdragase som hellst duger till att borra ett antal hål med sedan är det bara att bryta bort den hur lätt som hellst.

Plastbåt ja då är det ännu enklare och att laga skadan efteråt är inget problem heller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel med att behålla 2 taktaren är att den är inte lika attraktiv som 4 taktarna att stjäla.

Inte så kul att behöva köpa ny 4 taktare vartannat år.

Tråkigt att vi båtägare ska behöva stå för att bättra på ekonomin i baltikum med våra båtmotorer.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kustbevakningen (vilket löjeväckande namn egentligen !!!) och sjöpolisen tycker det är roligare att mäta längden på spöfiskarnas fångst och leka med laserpistol isf att beveka våra båtar och jaga motortjuvarna.

Men klart, det kan ju vara farligt att jaga riktiga kriminella, roligare och mindre farligt att jaga familjer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...