Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Spancox

Vilket vindinstrument med givare är bäst?

Rekommendera Poster

Sitter och kikar på antingen Raymarine ST60 Wind eller NX wind.

Vi har idag Silva Direction log- och lodinstrument vilket jag tolkar som att det inte blir några synergieffekter av att köra med NX server eller liknande.

Kort sagt, vilket av instrumenten är roligast/lättast att använda/avläsa? Priserna är ju ungefär desamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men av vilken anledning föredrar du definitivt ST60?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte exakt vilken Nx-instrument det är du talar om, men en del av de trådlösa Nx-instrumenten har givit klara driftsproblem med dålig mottagning och batterier i masttoppen som tagit slut mitt i säsongen.

Nu finns det säkert hundratals personer som kommer att säga hur bra deras Nx-vindinstrument fungerar... :)

Sedan är det ju så att man speciellt till vindinstrument kan tänkas behöva reservdelar i framtiden.  Jag litar helt enkelt mer på att man skall kunna få tag på ersättningsgivare eller reservdelar till givarna för Raymarine.  Antingen direkt från Raymarine eller pirat som också finns.  Att någon skulle pirat-tillverka givare eller reservdelar till Nexus instrument tror jag inte är lika sannolikt.  Så om Nexus kursar eller helt enkelt säljer slut på reservdelslagret, så tror jag du kan bli stående med en instrumentpanel utan funktion efter en mindre lyckad manöver i mastkranen.

Och även om du är världsmästare i mastkransnavigering, så slits eller kärvar vindgivarna ibland, så att de helt enkelt inte fungerar bra längre.

Senast ändrad av ridax | 19 augusti 2010 | 22:56

Senast ändrad av ridax | 19 augusti 2010 | 22:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det utförliga svaret!

Att den trådlösa modellen kan ha batteriproblem har jag förstått och därför är det den trådbundna jag avser, det borde jag ha skrivit så klart.

Nej, åka båtsman är helt klart inte tillräckligt kul för att man skall vilja göra det allt för ofta.

Synd att Raymarines logg och lodgivare inte är 43mm, då hade ett komplett byte till raymarine överallt varit smidigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...