Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Rolle85

Billigaste lösningen för att se hastighet?

Rekommendera Poster

Hej,
Min båt saknar knopmätare och jag undrar vad det billigaste sättet är att lösa detta?
Jag har läst om en såkallad speedometer som roterar i vattnet bak på båten och jag har också sett att vissa ekolod verkar ha en speedometer som man kan koppla till denna och få en digital siffra. Vad säger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden står kustbevakarna o mäter hastigheten lite varstans det enda instrumentet som funkar är en GPS om man vill veta rätt fart o slippa böter. Köp en begangnad handhållen GPS på Blocket finns från 500:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en begagnad, äldre GPS navigator.

(måste dock erkänna att jag kollade på Blocket untan at hitta några riktigt billiga)

Edit: Jag ser att uvek hann före med ungefär samma svar

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 19 augusti 2010 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En GPS är bästa och billigaste sättet.

En GPS visar dessutom Fart över grund medans en logg visar fart genom vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigast är spottloggen, den är gratis om man inte är för torr i munnen förstås, då kostar det en pilsner.  Spotta i vattnet vid båtens för och klocka hur lång tid det tar för loskan att nå aktern.  Sen räknar du så här, båtens längd gånger två delat i antal sekender det tog för loskan Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en modern moiltelefon så kan du kolla hastigheten i den.

Funkar perfekt i min SE X10 mini pro bara ladda hem ett program helt gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man säga då att man idag inte kan klara sig på enbart en logg?? Då den kan vissvisa ett antal knop så kan man ju teoretiskt åka fast för fortkörning men GPS är ju heller inte ett krav...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,får du tag i en Garmin 126,eller128,skitenkel att sköta,o det finns vad du behöver,dom brukar finnas på blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna gillar jag......snacka om hightech.

Tänk att det finns folk som kommer ihåg såna här saker.....Tummen upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Minns inte om det va i Praktiskt båtägande eller Vi båtägare som det en kille som hade mekat ihop ett program man gratis kunde ladda ner till mobilen. Det funkar kanon. GPS pal heter det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigast är spottloggen, den är gratis om man inte är för torr i munnen förstås, då kostar det en pilsner.  Spotta i vattnet vid båtens för och klocka hur lång tid det tar för loskan att nå aktern.  Sen räknar du så här, båtens längd gånger två delat i antal sekender det tog för loskan

Tror inte på denna, du har ju bortsett från fartvinden, spottar du vid fören i en normal marchfart så kommer loskan att hamna i vattnet lång bakom båten..... Dessutom måste man ta hänsyn att loskan far med båtens fart framåt i det ögonblick man spottar, för att sedan bromsa pga luftens motstånd.

Sånt funkade kanske på  segelskutor för 200 år sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm men det är ju inte lag på att ha en hastighetsmätare på båtar vad jag vet? Hur ska man då veta att man kör i rätt hastighet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant, som också bara kräver en klocka är att du först mäter upp en längre sträcka på en karta (sjökort måste man ändå ha). Om skalan är 1:25 000 så är 1 cm lika med 250 meter. Välj t ex sträckan mellan två uddar som går att köra nära.

Säg att sträckan är 4 cm på kartan = 1000 meter i verkligheten. Om du kör den sträckan på 50 sekunder, så har du kört 20 meter/sekund. Eller cirka 39 knop.

1 meter/sekund = 3,6 km/h.

1 meter/sekund = 3600 / 1852 knop = 1,94 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, enkel trycklogg med givare kostar väl en 700.-, men ger väl ett tämligen osäkert värde.. själv har jag ett enkelt Navman 4431 ekolod (<2000 kr) med paddelhjul på givaren, visar hyfsat rätt (nån knop fel) om man kalibrerar med GPS, och då får man dessutom logg/distans och batterispänning som bonus. Annars finns det ju som sagt mängder av gratisprogram till GPS-bestyckade mobiler..

Hej /NP

Senast ändrad av Nicpa | 20 augusti 2010 | 10:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knopmätaren i våran båt ( Volvo Penta orginal ) visade kraftigt fel vid full fart. Efter kalibrering mot plotttern visade den rätt i full fart men istället fel vid andra hastigheter.

Värdelös pryl 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...