Viveca 0 Postad 19 Augusti , 2010 Jag har ett relativt nyoljat, med teakolja, teakdäck, som jag nu vill lägga på en lack som är så elastisk som möjligt. Jag vet inte vilka av de olika lacker som finns, t ex Coelan, Owatrol, Benar eller Le Tonkinois som kan användas eftersom det nu finns teakolja på ytan. Finns det någon som kan ge mig svar på ovanstående så vore livet betydligt ljusare. SGR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 Augusti , 2010 Teak ska du inte lacka. Det är lixom poängen med teak.... Och även om du väldigt gärna vill så kommer du inte få det att fästa eftersom teak är ett väldans fett träslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 19 Augusti , 2010 Benaroljan är utmärkt på teak, mina grabbräcken är nu fem år. I år bättrade jag dem men då har min båt legat i vattnet under två vintrar, likaså mina durkar i sittbrunner, teakplank nu fem år gamla, i vinter skall jag slipa ned dem och ge dem ett nytt lager benarolja.. Ang att lacka ovanpå teakolja så får du nog kolla vilken typ av olja som använts, Benareoljan går utmärkt bra ihop med oljor som har linoljebas. Ett problem med ett teakdäck kan dock bli hur lacken/oljan kommer att fästa vid nåten? Ha´ t pent Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 19 Augusti , 2010 Du får börja med att avfetta teaken om det ska fästa en lack på den. Med aceton förslagsvis. Colean, Owatrol och Benar är oljor som tål slitage sådär. Le Tonkinois lite bättre då den är hårdare. Helst ska du nog ha ännu hårdare, typ International Scooner eller så om det ska hålla att gå på. F ö är lackade däck snorhala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser