Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Thell

Ockelbo DC 21 Mercruiser MPI vs Mercruiser 5,7

Rekommendera Poster

Hej,

Helt grön i båtvärlden och på jakt efter en bra första båt. Har skumamat igenom era inlägg och insett att en Ockelbo DC 21 är en strålande första val, men även ett bra alternativ i längden.

Var ute och provade en 73:a med AQ140 motor och tyckte den va trög och håller med om att en V motor är nästan ett måste för min smak. Har åkt jänkare i 10år och tänkte ta mig ut på vattnet nu istället men vill inte tappa känslan.

Min fundering:
Mercruiser 4,3 MPI V6 eller Mercruiser 5,7 (94:a) - Vad är viktskillnaderna på dessa motorer?
alt 1 har 225hk alt 2 har 260hk. Är inte i behov att racerfart men vill kunna ha hygglig ekonomi runt 25-30 knop marsch. Alt 2 verkar något billigare i inköp.

I exempelvis en DC21 med VP145 verkar det sitta ett 280 drev. Vilka modifieringar behövs för att klämma i en motor som jag angett ovan?

ps. Era tråder har hjälpt ohyggligt mycket, hoppas svar här ger samma tips ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligen fel utväxling i drevet så det blir till att byta drev o sköld också. Eller byta slutväxeln i drevet Så kika efter ett lämpligt motorpaket inkl drev. Tex från www.motorteknik.se de har även begangnat. När du ändå har slitit ut allt så kommer du ju åt fint nere i det toma motorrummet kolla akterspegeln och sätt ev in ny förstärkning plasta lite o måla, nya motorfästen, sen blir det lite ny eldragning inte precis plug and play med ditt gamla. Så det blir ett antal timmars jobb. -- vintern är räddad :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...