Nicke4win 0 Postad 18 Augusti , 2010 Hej. Har ett problem med min four winns 205 -88. Den vill inte varva över 3900rpm (28 knop) motorn är ett nytt Longblock som inköptes under 2007 men monterades först nu i sommras, Det jag kollat är: Går på alla cylindrar på tomgång tändförställning verkar fungera soppapumpen har inget läckage, gjort rent förgasaren, kollat om vattenflärparna i avgasrören satt kvar på rätt ställe. ESA modulen utbytt då gamla var trasig Gasspjäll öppnar fullt och choken är uppstraipad. Har ej tagit kompprov men bör väl antagligen göra det. Propeller är en 15 X 17 rostfri orginalpropeller. Båten går fint upp till 3900rpm och ca 3/4 gaspådrag sedan känns det som att inget mer händer man kan urskilja att motorn låter lite anurlunda när man fortsätter att ge mer gas men inte någon större skillnad. någon som har några ideer. tacksam för all hjälp jag kan få börjar bli desperat., :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
concentric 0 Postad 19 Augusti , 2010 Hej Har en Four winns 215 -88 med 5,7l OMC. Från start varvade min endast 3600 när jag borde upp i 4200-4600. Har inte hittat något enstaka stort fel men flera småsaker har hållt tillbaks varvtalet. - halvrisg fördelare, tändkablar - felbetyckad förgasare (Rochester Quadrajet) satt en rebuild på som var bestyckad för bil tror jag med väldigt konstiga egenskaper innan tillfixning. - propeller med aggresivare cuppning på men med orginalstigning gjorde tapp i varv, nu bytt till fyrbladig stål med lägre stigning (mer varv, bättre acc, samma toppfart, lägre slip). Nu är jag uppe i 4100 rpm men vill förstås lite till, har dock inte vågat mäta komp eller leakdown testa. kanske dags för detta. vh/Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke4win 0 Postad 19 Augusti , 2010 Aha. det är väl ungefär det jag misstänker är problemet med min oxå. flera småsaker somställer till det. nästa steg för mig blir nog att titta på förgasaren igen har inte kollat bestyckningen osv (rochester quadra). fördelaren är troligen orginal från 88, kablarna är nya. var det något av det som du bytt som gav mer än ngt annat? samt hur kändes din båt när du låg på fullt? mvh niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke4win 0 Postad 19 Augusti , 2010 tillägg. det går hur fint som helst att varva upp motorn utan belastning. mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
concentric 0 Postad 19 Augusti , 2010 Fördelare och tändkablar gav för mig 200 rpm, ställde samtidigt tändningen men den var i prinncip OK. På fullgas blir dimension på bakre nålarna viktig från början gickk det alldeles för fett. lite snålare nålar och den varvade ca 150 rpm till. Propellerbytet gjor väl 200 rpm till och fick ner slip betydligt. HAr även kollat fjädrarna i tändförställning, de verkar grymt starka och jag undrar om de slungar ut hela vägen, men troligen gör de det. Svår att strobba då man hamnar utanför skalan. Det allra största problemet var att jag från början var tvungen att smeka gasen exakt rätt för att fuggen inte skulle få hicka/lägga av vid pådrag. Felen var fel primärmunstycken, fel primärnålar, fel förspänning på bakre (övre) tspjällen, fel sekundärnålar och största felet att den fjäder som höjer primärnålar vid minskat vacuum (mer gas) var för klen. I en marinmotor är det vridmomentkammar med korta öppettider som gäller dessa skapar högt vacuum, bytte till 2 steg styvare fjäder och gasresponsen är som natt och dag. Har pillat på all jag kan komma på återstår kanske att byta till elektrontändning, men troligen blir det ett leakdowntest när båten tas upp för ev översyn av kolvringar/honing etc. Åandra sidan så är jag fartmässigt kanske 2-4 knop kort från vad den gjorde ny, man kanske inte skall bryta ryggen av sig på en så gammal båt. Vill du veta mer om felsökning Quadrajet kolla http://www.florida4x4.com/tech/quadrajet/ Förresten har du verkligen 15x17 propeller, trodde skulle vara 14,25 diam, skall det i alla fall vara på OMC Cobra drev 5,7. Är det 170 hp V6 du har skall den dessutom ha 19 tum i stigning original, och göra ca 37 knop vid rek 4200-4600 rpm kolla här http://www.fourwinns.com/past_product/specs Ser förresten på den sidan att du borde ha tvåportförgasare istället för quadrajetten. Kan det vara så att nån slängt dit en quadrajet avsedd för större motor och du är felbestyckad. Iofs använde GM Quadrajet på allt från 4,3 till bigblock motorer men inte vanligt på sexorna. Är det så att du har en nyare stålpropeller med modern design så ger den samma driv som en ocuppad alu från 88, så detta behöver inte vara konstigt. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke4win 0 Postad 20 Augusti , 2010 skrev fel. det är ingen quadra det är en 2 portare. på propellern står det 15 X 17, Skickade fråga om propellern till propellertrim genom deras formulär men har inte fått ngt svar än. Ska ut och kolla lite i eftermiddag. Tack för svar. /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicke4win 0 Postad 20 Augusti , 2010 Kollade four winns sidan. kunde bara hitta propeller spec för årsm -90 där står det 15 X 17 som orginal prop. samt att den ska göra 33-36 knop. så jag saknar minst 5 knop. har provat med lite olika tändinställningar på sista tiden då båten inte ville gå med esa modulen inkopplad fick ställa tändningen ganska sent för att hålla igång den när modulen är tillslagen. så nu har jag ingen aning om vad tändningen står på. men det verkar knappt spela någon roll för varv samt toppfart. blir alltid 3900varv samt 28 knop som slutresultat... men tar med strobben idag och ställer den rätt. går den inte på esan då så måste ju något annat vara fel. för den ska väl hålla sig igång med esan tillslagen.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
concentric 0 Postad 20 Augusti , 2010 kolla på http://assets1.fourwinnsmarketing.com/past_product/specs//1988/15 ... P[sLASH]W[sLASH]O[sLASH]A (p28-31).pdf sid 2, där ser du att det skall vara 19 tums stigning. Alltså om det är en 88:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser