Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
mekar-anders

Montera klass3 ögla i just stäven

Rekommendera Poster

Hej!

Skall till och montera en Klass 3 stävögla i stäven på min ganska nyinförskaffade Uttern HT. Hade tänkt att montera den ungefär en decimeter högre än originalet där skruvarna är inplastad på insidan. Vill ha den i stäven och inte i fördäck t.ex.

Skulle vilja ta bort den gamla öglan då jag inte tycker det är alltför vackert med två öglor i stäven.

Min fråga/fundering är om jag kan kapa den gamla öglan på utsidan och plasta igen de hål som blir och låta bitarna som blir kvar vara kvar inne i konstruktionen så att säga, eller bör jag hacka upp inplastningen på insidan och skruva lös öglan, för att sen plasta hålen?

Vad bör jag köra med för material för att plasta igen efter den gamla öglan?

 



Senast ändrad av mekar-anders | 18 augusti 2010 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte såga bort den gamla och montera den nya så att den täcker de gamla hålen ? Det brukar ju vara en plåtbricka som följer med klass tre öglan. På de båtar jag monterat ögla på så har jag kunnat få bort den gamla och efter uppborrning kunnat använda ett av de gamla hålen. Brickan har då sen helt maskerat den gamla öglan. Rikligt med Sika så slipper man plasta igen de gamla hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag gjorde detta på min gamla Flipper 630 eftersom original öglan sitter så långt ned.

Dock beslöt jag att låta den gamla sitta kvar eftersom jag ansåg dels att arbetet att få det snyggt efter borttagning var för stort men också för att ev. nästa ägare kanske vill ha den lägre placeringen.

Envisas du med att kapa den gamla öglan föreslår jag att du kapar en bit in i plasten, förbi gelcoaten. Sedan plastar du över och ber till Gud att du hittar gelcoat i samma färg som områden runt omkring och målar över det.
Slipning följer därefter, ned till vattenslipning med 800 papper

Men... jag backade eftersom jag kände det blev för komplicerat (och svårt att få snyggt) för mig.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Det var en smart ide, har tänkt lite i de banorna också. Men jag funderar om ett sånt montage skulle kunna påverka hållfastheten negativt med flera hål så nära varandra, man drar ju båten i öglan upp och ner på trailer osv. På min är också skruvarna på gamla stävöglan inplastade på insidan, så då måste jag ändå få bort skruvarna på insidan då inre plåten till öglan måste få plats..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Watski har gelcotespakel i många standard nyanser för båtar, Uttern t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Det är så jag funderar på att göra.Även att det innebär lite mer krångel.

Håller förresten med om att stävöglorna på Flipper sitter långt ner, en båtgranne vid förra klubben tappade sin mobil i vattnet när han skulle låsa sin Flipper i orignalöglan, kan meddela att han snabbt monterade en ögla lättåtkomlig ovanför relingslisten. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att öglan sitter långt ner beror på att den inte är avsedd att låsa fast båten med, den är inte ens härdad, det är en trailerögla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm trots dina 3000 inlägg och mina blygsamma -100 inlägg tror jag du har fel... *gulp* Skäms

Det är en härdad klass 3 ögla som sitter på båten och det är brytmuttrar på insidan (i ankarboxen).
T.o.m Flipper Marin i Stockholm säger att det är en klass 3 ögla

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan så vara, en kombination kanske?  Men när öglan sitter långt ner, faktiskt så långt ner mot vattnet att man inte når den för att låsa, då är den avsedd för att dra upp båten på trailer och inte för att låsa i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar oftast vara en kombination trailer/bogser/låsögla.

Jag hade nog låtit den vara kvar för det bruket, och sen montera en ny låsögla på ett ställe man lätt kan hantera.

Så borde jag göra på min båt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju meddela hur jag slutligen gjorde, jag gjorde ungefär som Mattias föreslog, jag borrade upp runt inplastningen runt stävöglans skruvar på insidan och högg bort skiten med stämjärn, gick utan större mankemang men det tog sin lilla tid, plockade bort gamle öglan och sen borrade upp nedre hålet och sen ett nytt högre upp samt Sikaflex 291 i kvarvarande hålet samt emellan skrov och plåten, och dit med nya klass 3 öglan, blev kanonbra! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...