Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Simbad

Servicekostnader på Pentas dieslar

Rekommendera Poster

 

Är det någon av er som vet vad den årliga servicekostnaden är på Pentas nyare stora dieselmotorer?

Att det är dyrt vet vi men vad kostar det med motor och drevservice för en D6, D4 eller D3 hos en auktoriserad verkstad?

Med tanke på andrahandsvärde och annat så vill nog många sköta sin servicebok med stämplar och kvitton.

Jag har läst ett test i någon tidning där man jämförde ett singelmontage med en dubbelinstallation. Tror det var en D6 mot dubbel D4.

Där var bl.a. servicekostnaden med och jag tror det låg runt 15000. Nu hittar jag inte den tidningen.

Någon som har ordning på sitt arkiv och vet vilken tidning det var?

 



Senast ändrad av Simbad | 18 augusti 2010 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det varierar kraftigt beroende på var du bor i Sverige. Så enklast är att kolla på www.volvopenta.se och leta upp närmaste auktoriserade varv, samt ringa och fråga...

Fast det gäller att ställa rätt fråga... När vi skulle köpa större båt för 2 år sedan, så ringde jag varvet närmast min båtklubb och frågade Vad kostar motorservice på en KAD44 jämfört med en D6-diesel? (KAD44 är en äldre variant av D4) 

Svaret var att motorservice kostar cirka 4000 kronor för KAD44 och 6000 kronor för D6. Skillnaden beror på att D6 innehåller dubbelt så mycket olja och har fler filter.

Det blev (av andra skäl) den billigare båten med KAD44. Fakturan i höstas från samma varv var på 11.000 kronor (borträknat det som inte var normal årlig service). Det jag har lärt mig är att de alltid gör en provkörning (502 kr moms), att de separat tar 1500 moms för att lyfta upp båten med kranen, att konservering inför vintern också ingår om man gör service på hösten, samt att de tar betalt för att förvara drevet under vintern (så att man slipper stöldrisken), plus att det varje år tillkommer det som bara byts varannat eller vart tredje år. I höstas var det bara byte av tätning i sjövattenpump (314 kr  moms) och zinkringsats (218 kr moms). Förra året gjorde de motordiagnos (var 200 timme, 527 kr), bytte några remmar och bytte 14 liter glykol (940 kr moms).

Varvet vill gärna även sälja att de t ex spolar av botten med högtryck, att de tömmer dricksvattentank, VVB och toalett inför vintern, att de rengör drevet, ibland även målar om drevet, att de förvarar båten under vintern, målar botten, vaxar båten, och så vidare...  

Det gäller att bestämma vad man säger nej till. Jag har bestämt att allt som gäller motor och insidan av drev får varvet sköta. Allt annat vågar jag tro att jag klarar själv. Håller med dig om att det borde vara ett bra säljargument att serviceboken är ifylld, men tror att en besiktningsman vill helst se fakturor med exakt vad som är gjort varje höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade om kostnaden förra året när våran D3 skulle in på första servicen. Svaret från aukt VP verkstan blev att det berodde på hur lättåtkomlig motorn var. Priset skiljer alltså mellan olika båtar. Runt 2500 betalade vi då. Nu ska den in igen för att få förlängd garanti och den servicen lär bli dyrare eftersom den är mer omfattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara petig..men KAD 44/300 är INTE en äldre version av D4. D4 är en rak 4a KAD 44/300 är en 6a. Det är snarare D6 som ersatt KAD44/300 och D3 som ersatte KAD 32. Mellanrummet mellan D3 & D6 fylldes senare med D4 med effekter meelan 210-300 hk.

 

/Zinderella

PS ! Servicekostnaden som eftersöktes var i Vi båtägare 2009 tror det var på hösten. Vet inte vilket nummer dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgick inte från antal cylindrar, utan från total motorvolym. KAD44 har 3,6 liter total motorvolym och ger 260 hk. D4 har 3,7 liter total motorvolym och gav tidigare som mest 260 hk, numera finns även D4 med 300 hk.

D6 är mycket större, totalt 5,5 liter motorvolym, finns numera med 435 hk. Däremot tål AQ-dreven som mest 370 hk.

Antal cylindrar spelar ingen större roll. D3 har ju 5 cylindrar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte ett på pekande vad du utgickifrån.Utan skriften med att Kad 44 ÄR en äldre version av D4.

Jag tycker omdig oxå..Cool

Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att vi tycker om varandra... ;-)

Men för att fortsätta OT --- det jag skrev var (KAD44 är en äldre variant av D4) --- inte äldre version.

Du har väl rätt att en ännu bättre formulering hade varit äldre motsvarighet. Tror att vi är överens om att hästkrafter är viktigare än cylindrar.

Det som irriterade mig var nog mest påståendet att D6 på något sätt skulle följa i fotspåren av KAD44. Jag valde för några år sedan två år sedan mellan dessa motorer och det finns massor av skillnader. D4 är betydligt mer lik KAD44 (även vikt och vridmoment). Som jag ser det så var D6 en stor nyhet när den kom --- fyllde ett stort behov, en storlek på motor som VP tidigare inte kunde erbjuda. D4 är däremot inget nytt med vad jag vet, VP kunde lika gärna ha fortsatt att sälja KAD44. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är servicen för den förlängda garantin utförd hos auk VP verkstad. 8685 inkl moms blev det och i kostnaden ingick 5,5 arbetstimmar plus fast pris för drevtvätt. Inte mycket att gnälla över tycker jag.

Motorrummet är skinande rent efter rengöring. Flipper tog på sig kostnaden för lyft av båten liksom rep av felmonterad trycklogg som har orsakat läckage in i båten så den slapp jag.

Det verkar som om motorn fått uppdaterad mjukvara för nu går den ännu bättre än förut. Så jäkla nöjd.  Har aldrig har gillat Volvo tidigare men klippet i denna är grymt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Der är ju sjukt dyrt och vad är det som tar 5.5 timmar med service av motor och drev? Jämför tex om du lämnat in din bil med samma motor.

Grannen har en Bavaria 37.a -08 med dubbla Penta. Service av motorer och drev kosta 32500kr. Enbart service alltså ingen konservering eller annat i det priset.

Rena rånet i båda fallen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...