crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2010 Båt rammade Nybrokajen – flera skadade http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7637845.ab ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 18 Augusti , 2010 Ja såklart, alla slags tekniska fel kan ju uteslutas.... Tråkigt för de som har råkat illa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 Augusti , 2010 Min första tanke var att fartyget är utrustat med KaMeWa propeller där det har blivit fel på hydrauliken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 18 Augusti , 2010 Skepparn har blåst och var spik nykter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 18 Augusti , 2010 en olycka fast han var nykter!? märkligt.. Kan sådant hända? (Läs ironi över den nya lagen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2010 Skit också jag som trodde jag hittat något Den här då, här måste det vara så Victorias båt krockade på genrepet http://www.svd.se/nyheter/inrikes/victorias-bat-krockade-pa-genrepet_4847713.svd Båtens längd är 18,6 meter och omfattas av lagen. Dock gör den inte mer än ett par knop. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2010 Eländes, det var ju inte sjöfylleri det heller Den här då Båtar krockade i Gerby skärgård http://www.vasabladet.fi/story/?linkid=123274 Eller denna En skadad när båt krockade med brygga Segelbåt oops de får kanske ta ett glas http://www.nvp.se/Varmdo/Ingaro/En-skadad-nar-bat-krockade-med-brygga/ Häpp var ju inte en segelbåt och inte mer ån 5 meter. Här då Båtkrock i Nynäs http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5413655 De är verkligen mer än 10 meter Ericsson 3 krockade med val http://www.sydsvenskan.se/sport/article432724/Ericsson 3-krockade-med-val.html Valen har man dock inte fått till att blåsa så det kan inte bli fråga om ett gripande. Borde röra sig om ett grovt sjöfyller. ::H:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 18 Augusti , 2010 Definitivt smitning i alla fall! men det är ju val år så han kommer nog undan med det också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Augusti , 2010 Syfte med tråden Nja de flesta har nog redan gissat. Att påvisa att många olyckor faktist beror på andra omständigheter än alkohol. Nu låter vi det inte bli en ny sådan tråd utan bara några exempel. mvh ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 19 Augusti , 2010 Helt rätt. Man trivs bäst ute på sjön med ett gäng bira och då innebär det att man kör bättre när man trivs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 19 Augusti , 2010 Ja men självklart! Eftersom olyckor inträffar i nyktert tillstånd måste vi ju absolut kräva att man t o m MÅSTE vara onykter till sjöss. Snygga resonemang. I 40% av alla singelolyckor är föraren onykter, det innebär ju att i 60% är de nyktra, vilket i så fall är farligare. Man förundras över vilka argument folk har för att legitimera sitt drickande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Augusti , 2010 Bingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 19 Augusti , 2010 Troligtvis skulle Crabfish darra så fruktansvärt om han var nykter att det skulle vara direkt farligt att framföra en båt. Eller? Fan, ni skriker efter kröken som en bäbis efter sin napp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Augusti , 2010 Asg. Har intr druckit på två timmar nu. Ja vatten alltså. Häller väll i mig 1 liter under dagarna med minderalvatten. Beroende, ja kan jag nog påstå, utan vätska så dör man. Dragit ner på min mängd med kaffe efter semestern. Före var väl 5-6 muggar om dagen. Kan vara beroendeframkallande. Nu är det max 1 mugg om dagen, jo kaffe. Sprit, vin och öl. Oförändrat och kommer så förbli, nja öl dricker jag bara under sommaren då de smakar bäst. Gärna ihop med en Jägermeister. Nytt intresse som tillkommit sedan i våras är Whisky av single malt typ och de dricker man knappast mer än några cl då de smakar bäst så. Favorit: Highland Park 18 år Ibland kan en liten Lagavoliey smaka gott om man tycker om kraftigröksmak. Vanligast är en halvflaska vin några gånger i veckan, på sommaren lite oftare. Mer om det är fest men det är det inte mer än någon gång i månaden. Varför i katten tar jag upp detta. Jo det finns några sjuka stackare här på forumet som ständigt klassar mig som alkoliserad och är beroende av alkohol. Så fel ni har. Så Peter_K skaffa dig ett liv. ::Harry:: red stavfel Senast ändrad av crabfish | 19 augusti 2010 | 16:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 19 Augusti , 2010 Mycket moraltanter här eller är månne sådana som inte klarar spriten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 19 Augusti , 2010 Jag kan både supa om jag vill och har ett liv. Men tack för omtanken! Men jag förstår fortfarande inte problemet med att vara nykter när man framför en båt. Tillägg, jag föredrar en tolvårig Bowmore. Senast ändrad av Peter_K | 19 augusti 2010 | 18:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Eftersom bara 2% av den manliga (0% av kvinnorna) befolkningen anser att det kvittar om man är onykter när man kör båt enligt en undersökning så misstänker jag att det kan ske en olycka även utan att alkohol är inblandat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 Antar att det är MHF:s statistik igen Men där finns annat matnyttigt, eller? Fråga: Vilka faktorer upplever du som de största säkerhetsriskerna på sjön? En minoritet ansåg det var sjöfylleri. Majoriteten av de tillfrågade ansåg det var bristande praktiska och teoretiska kunskaper. Läs själva på sidan 17 http://www.akeeriksson.eu/Sjofyllerienkortfattadforstudie.pdf Med statistik (t.o.m. icke objektiv) kan man få fram missvisande slutsatser. Har jag rätt i mitt påstående Tompamannen? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 20 Augusti , 2010 MHFs undersökning är en av de sämsta jag läst på länge. Full av påståenden, spekulationer och märkliga antaganden. I och för sig inte så förvånande med en jävig organisation Jag tycker man ska vara nykter vid framförande av fartyg men jag tycker även att lagar ska stiftas på objektiv grund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 20 Augusti , 2010 Och över 50% anser att sjöfylleriet är ganska omfattande! Sedan kan man vända på det, en majoritet tycker att sjöfylleri är en risk på sjön, men en minoritet tycker att hög fart är den största risken Till ämnet så. Var det inte nått problem med reglaget? Han drog full back men färjan fortsatte rakt in i kajen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Augusti , 2010 Säkert var det så. Ibland är tekniken inte med. Ibland inte människan, ibland faktiskt onykter och ibland helt nykter. Vi är nog rörande överens om att reaktionerna och uppmärksamheten minskar även med mindre mängder alkohol. Men mycket går att göra med mindre mängder alkohol. Älska med sin käresta, gå sakta hem på trottoaren en augustinatt från sina goda vänner, sakta glida hem med båten en lugn kväll till hemmabryggan eller läsa en god bok och drömma sött. Allt med eget förstånd utan storebror som lägger sig i. Kan det var så fel? ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 20 augusti 2010 | 23:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 20 Augusti , 2010 Nja, tre av fyra är ju inte fel. Det är inte så illa pinkat. Ligg kvar vid bryggan eller ankra upp båten och sov kvar så kan du ta ett par järn, några glas vin och/eller några öl. Då har du fyra av fyra. Förresten, hur tar du dig till och från bryggan, med bil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 21 Augusti , 2010 Den stora skillnaden är att när du älskar med din käresta, går sakta hem på trottoaren en augustinatt, läser en god bok, så kan du inte orsaka så stor skada för nån annan om du har ett par Famous innanför västen. Det kan du däremot med din båt. Men Harry, detta ämne ältar vi ju redan i den andra tråden som närmar sig rekord, varför starta en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Augusti , 2010 Precis. Vi ska inte stjäla inlägg från den tråden som är på god väg mot 1000 inlägg. Denna tråds uppgifta var bara att peka på att en hel del av de olyckor som sker gör det på grund av misstag, tekniska fel mm. Men det där med farligt har jag redan tagit upp i andra tråden. Att lagen skulle se ut på det sättet för att skydda andra från onyktra förare i stora snabba båtar. 1% av alla rapporterade olyckor 2009 var kollision mella båtar så där föll det argumentet. Peter_K Om det var mig du menade så brukar jag gå till och från båten och har ca 10 minuters promenad till vår sommarbostad från bryggan. Än så långe tillåtet att gå efter ett par öl. Ok? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser